CBRE: Piața de servicii externalizate de project management va crește cu peste 20% în 2018

CBRE a constatat, în ultima perioadă, o creștere accentuată a cererii pe piața locală a serviciilor de management de proiect. Reprezentanții agenției estimează o majorare de peste 20% a acestui segment în 2018. Potrivit CBRE, această tendință se va menține și pe viitor, pentru că experiența din piață a dovedit că investiția în serviciile profesionale de gestionare a proiectului generează economii care acoperă de câteva ori onorariul consultanților implicați.

“Serviciile de project management externalizate au fost considerate pentru mult timp un lux în România. În prezent, situația s-a schimbat, iar tot mai multe companii au constatat că valoarea adăugată a acestor servicii și a celor de management al costului aduc economii semnificative. În cei șase ani de experiență în CBRE cu acest tip de servicii pe piața locală, am observat prin cazuri concrete că investiția în managementul de proiect implementat de specialiști îți aduce economii care ajung să însumeze de câteva ori onorariul plătit echipei de consultanți. Mai exact, vorbim despre value engineering, adică procesul prin care se aduc economii la bugetul proiectului, fără a se face rabat de la calitate sau de la specificațiile acestuia. Practic, reduci costurile implicate recurgând la alte pârghii și păstrând conceptul inițial. CBRE a investit semnificativ în această zonă, fiind lider de piață pe segmentul de management de proiect, având cea mai puternică echipă de consultanți din întreaga industrie de consultanți de real estate și concurând direct cu firmele specializate care oferă doar acest tip de servicii”.

CBRE derulează servicii de management de proiect și cost control pe segmentele de birouri, retail și industrial. În șase ani de activitate, consultanții tehnici ai companiei au coordonat proiecte importante, de la amenajări de spații de birouri, reconfigurări de centre comerciale, până la management pentru construirea de fabrici de elicoptere, componente auto și echipamente electronice. Printre cele mai sonore nume din portofoliul companiei, în sfera de management de proiect, se numără: Sun Plaza (faza inițială a extinderii), Airbus Helicopters (fabrica de elicoptere de la Brașov), ThyssenKruppBilstein (unitate de producție pentru amortizoare de autovehicule, în județul Sibiu) sau Kimball Electronics (fabrică de sisteme electronice, în Timișoara). De asemenea, CBRE s-a ocupat de proiecte spectaculoase care au implicat spații de birouri cu suprafețe mari (4.000 m2 sau 8.000 m2) în proiecte ale unor dezvoltatori ca Skanska (Campus 6), CA Immo, Forte Partners (The Bridge) etc. Agenția a desfășurat servicii de technical due-diligence, precum și project management și monitorizare de costuri pentru London Stock Exchange Group, Johnson&Johnson sau Misys/ Finastra.

“Componenta de due-diligence tehnic este extrem de importantă în procesul de selecție pentru un sediu de birouri și nu numai. Acest serviciu merge de obicei alături de consultanța oferită de echipa implicată în gestionarea tranzacției, iar scopul său este acela de a se asigura că amplasamentul vizat este cel mai bun și din punct de vedere tehnic, compania noastră lucrând pentru a oferi clienților servicii integrate, în scopul de a-i sprijini în obținerea celor mai bune rezultate”, a adăugat Gabriel Balaban.

În ceea ce privește costurile medii de amenjare a unui birou de clasă A nu se observă diferențe semnificative între București și restul țării. În funcție de tipul industriei în care activează compania, de politica internă de amenajare, de specificațiile tehnice și de gradul de compartimentare pe care îl impun nevoile și dimensiunea afacerii respective, costurile pot varia totuși destul de mult de la un proiect la altul. Potrivit estimărilor CBRE, în general costurile medii se situează între 200 euro/ m2 și 500 euro/ m2, fără a lua în considerare bugetul alocat mobilierului și echipamentelor speciale de IT (ex.: camere pentru servere, laboratoare de stocare și prelucrare a datelor etc.)

Planurile CBRE pe segmentul de birouri includ extinderea și spre zona estetică și de asigurare a bunăstării angajatului (conceptul de well-being la locul de muncă). Starea de bine a celor care muncesc în spațiile de birouri și experiența dată de un mediu de lucru care oferă condiții optime sunt principalele tendințe pe acest segment de piață. Cele mai recente studii ale CBRE au relevat că dincolo de funcționalitate, confort și siguranță, noile generații caută și o experiență completă, care să includă partea de wellness.

“CBRE este, la ora actuală, singurul jucător de pe piața de consultanță imobiliară care are resursele necesare pentru a pune la dispoziția clienților o gamă completă de servicii integrate. Dacă, de exemplu, primim mâine o cerere din partea unei mari companii care vrea să deschidă cât mai repede un birou pe piața locală, avem capacitatea de a ne ocupa de întreg procesul: de la căutarea și alegerea celei mai bune amplasări, la intermedierea tranzacției, elaborarea proiectului de concept și asigurarea serviciilor de project management și facility management de cel mai înalt nivel”, a conchis Gabriel Balaban.