Mai multe spaţii logistice la Constanţa, un nou mall la Timişoara şi posibil o fabrică americană de medicamente la Oradea sunt doar câteva dintre noutăţile anunţate de renumita companie de consultanţă.
Dacă tot sărbătoreşte 20 de ani de activitate în România, compania de consultanţă imobiliară Colliers a anunţat şi o serie de investiţii aflate în pregătire pe piaţa locală. Vom vorbi pe scurt despre acestea, insistând pe cele de pe piaţa industrială şi logistică.
Spaţiile de birouri
Deja stocul modern de spaţii de birouri din Bucureşti atinge în acest an două milioane de metri pătraţi. Volumul livrarilor planificate pentru întregul an se ridică la 360.000 mp. “Pentru anul viitor ne aşteptăm la livrări de 210.000 mp de spaţii pentru birouri în Capitală: 120.000 mp în zona centru-vest, 40.000 mp în zona Dimitrie Pompeiu şi 49.000 mp în zona Floreasca – Barbu Văcărescu”, a declarat Ilinca Păun (foto mai jos), managing director la Colliers International România.
Pe partea de office se caută dezvoltări şi unde sunt universităţi, de unde companiile pot să-şi ia angajaţi care să poată vorbi două limbi străine, au mai precizat reprezentanţii companiei de consultanţă. “Braşovul a intrat în vizorul companiilor, am primit cereri pentru Sibiu, Galaţi, Oradea, Târgu Mureş. Deocamdată Constanţa e în aşteptare. Există percepţia că studenţii din Constanţa vin în Bucureşti să studieze, fiind accesibil ca distanţă şi transport şi atunci e foarte greu să găseşti forţă de muncă mai calificată în Constanţa pentru industria office”, au declarat cei de la Colliers.
Astfel că aproximativ 200.000 mp se aşteaptă să fie livraţi în ţară în următoarele 12-18 luni, în oraşe precum Brașov, Iași, Cluj-Napoca și Timișoara.
Logistica e pe val, la Constanţa
Întrebaţi de revista Constructiv de ce, pe partea logistică, oraşul Constanţa a rămas în urmă, în ciuda existenţei unui port cu adâncime mare de ancorare, reprezentanţii Colliers au pus acest aspect pe seama vitezei reduse de tranzit dinspre port spre alte ţări.
“Dezvoltarea ca hub logistic al Constanţei ar trebui să aibă în vedere tranzitul spre mai multe ţări, nu doar spre România. Or, deocamdată, tranzitul de la Constanţa spre alte ţări ia foarte mult timp, spre Ungaria, spre exemplu, viteza de tranzit e… dezastruoasă, poate să ajungă la trei zile de condus. Astfel că infrastructura descalifică foarte mult dezvoltarea portului Constanţa. Portul Agigea a căpătat însă o importanţă foarte mare în ultimii cinci ani. Eu mizez totuşi pe Constanţa ca pe un hub logistic în dezvoltare, pe dezvoltarea de platforme logistice acolo, în următorii cinci ani. Trebuie corelat însă cu dezvoltarea infrastructurii pentru că forţă de muncă se găseşte pentru domeniul industrial”, a declarat Laurenţiu Duică, Associate Director Industrial Agency la Colliers.
Interesant este că acesta a vorbit concret şi de dezvoltări în pregătire. “Există deja parcuri industriale şi logistice care au deja PUZ-ul pregătit dar aşteaptă încă semnarea de pre-închirieri, nu se aruncă spre dezvoltări speculative. “Astfel de proiecte în aşteptare există deci în zona Constanţa, cam de un an încoace. E vorba de spaţii logistice de circa 150.000 mp în zona Constanţa”, a precizat Laurenţiu Duică, răspunzând întrebării revistei Constructiv.
Despre un alt investitor a vorbit şi Ilinca Păun, de data aceasta pe segmentul industrial. “Există un mare investitor american care studiază terenul pentru a deschide o mare fabrică de medicamente în zona Oradea. Astfel de investiţii pot avea locla noi şi pentru că, încă există acces la anumite finanţări, la ajutoare de stat, există programe de stimulente. Unul este acordat în funcţie de investiţia propusă şi altul este în funcţie de numărul de angajaţi. Amintesc aici şi zona automotive, unde statul român acoperă în unele cazuri chiar şi jumătate din investiţie”, a spus directorul de la Colliers.
România mai are şi argumentul forţei de muncă ieftine. “Nu mai departe de Slovacia, acolo un muncitor din zona depozite câştigă cam 700 de euro. Iar în România un muncitor câştigă undeva pe la 300 – 350 de euro”, a declarat Laurenţiu Duică.
Avem foarte multe terenuri potrivite pentru parcuri industriale dar mai rămâne ca primăriile să încurajeze acest lucru prin taxe zero pe proprietate cum e cazul parcurilor industriale dar şi prin alte facilităţi, dacă investitorul reuşeşte să-l încadreze drept parc industrial, au mai amintit reprezentanţii companiei de consultanţă.
De multe ori sunt vinovaţi primarii pentru frânarea acestor investiţii, pentru că vor să strângă cât mai multe taxe locale şi consideră că dacă un parc industrial are taxă zero pe proprietate… le-ar scădea încasările din taxe. Greşeala lor este că nu astea sunt singurile câştiguri. Rezultatul este însă că, în cazurile unor astfel de primarii închişi unor astfel de parcuri industriale, investitorii nu mai vin deloc.
“Dacă în Cehia există opt milioane de mp de spaţii industriale, România are doar 2 milioane de mp, dintre care peste 70% revin logisticului. E posibil să ajungem la 5 milioane de mp în următorii 5-6 ani, estimează Laurenţiu Duică.
Un nou mall la Timişoara
Un investitor care s-a mişcat mai greu în ultima perioadă este Plaza Centers (cei cu mall-ul nerealizat de la Casa Radio de lângă Spitalul Universitar). Israelienii au cumpărat înainte de criză terenuri în mai multe oraşe din România pentru a face mall-uri sau diverse centre comerciale. De un timmp însă au tot vândut din terenuri, fără a construi mai nimic. La Timişoara însă se pare că sunt… pe drumul cel bun. Proiectul a fost anunţat în anii din urmă iar autorizaţia de construire a fost deja obţinută încă din 2015.
Noutatea este că “Plaza Centers e în faza de semnare contractelor cu subcontractorii. Noi sperăm să înceapă construcţia în anul acesta”, a declarat Liana Dumitru, Associate Director Retail Agency la Colliers. Pe lângă acesta mai există proiecte anunţate, care sunt, de asemenea, în fază de securizare a finanţării, a semnării contractelor de construcţie şi a găsirii retailerilor principali, a completat Ilinca Păun.