Marea companie timişoreană Azur are trei linii de producţie. Linia pentru vopselele pe bază de apă funcţionează la capacitate maximă şi se ia în calcul extinderea capacităţii de producţie*.
Fabrica de vopsele şi răşini Azur din Timişoara este deja un nume nu doar în România ci şi în afara graniţelor ţării. Atât afacerile cât şi producţia se măresc de la an la an. Despre acest business dar şi despre piaţa de profil am vorbit cu Marc-André Fritsche, Director General al companiei Azur, care a acordat un interviu revistei Constructiv.
Puteţi să ne oferiţi câteva date tehnice despre fabrică?
Fabrica noastră se întinde pe 12 hectare în Timişoara, fiind o unitate în care funcţionează trei tipuri de linii de producţie:
• pentru vopsele pe bază de apă şi solvent;
• pentru răşini poliesterice şi alchidice;
• pentru SMC şi poliester armat cu fibră de sticlă.
În timp ce este folosită doar 50% din capacitatea de producţie a liniei de solvent, linia pentru vopselele pe bază de apă funcţionează în acest moment la capacitate maximă şi chiar analizăm posibilitatea extinderii capacităţii de producţie.
Care este portofoliul de produse Azur dedicat pieţei de construcţii?
Pentru construcţii avem un portofoliu larg format din:
tencuieli decorative cu silicon pentru faţade, lavabile cu silicon cu proprietăţi antibacteriene, pe baza de latex, atât pentru finisaje de interior, cât şi de exterior, albe şi colarate.
Suntem recunoscuţi pentru gama diversificată de emailuri pentru lemn şi metal într-un singur strat, cu uscare rapidă, şi pentru vopselele care se aplică direct pe rugină.
Sistemele epoxidice pentru pardoseli oferite de Azur sunt o soluţie foarte bună de protecţie şi decorare a suprafeţelor din beton, în special dacă suprafaţa necesită protecţie împotriva factorilor agresivi precum frecarea, uzura mecanică sau expunerea la substanţe chimice. Domeniile de aplicare a sistemelor epoxidice sunt diverse, începând cu domeniile medical şi farmaceutic, industria alimentară, hale industriale şi de producţie, până la spaţii publice şi comerciale.
Pe ce segmente imobiliare locale au ajuns produsele grupului, ca ponderi volumice, în ultimii 2-3 ani?
Produsele noastre au fost utilizate pentru proiecte noi şi renovări, în special în zonele rezidenţiale, într-un procentaj de 67% şi 33% în zona clădirilor industriale. Portofoliul nostru cuprinde vopsele industriale cu rol de protecţie anticorozivă, cu aplicaţii în diferite domenii.
Au avut loc schimbări ale acestor ponderi comparativ cu situaţia din urmă cu 9 – 10 ani?
Faţă de anii precedenţi, odată cu înmulţirea proiectelor de clădiri industriale (spaţii de producţie), am înregistrat o creştere cu 3 – 5%/an a vânzărilor produselor dedicate acestui segment de piaţă.
Care sunt canalele de distribuţie? Cum ajung produsele Azur la utilizatori/consumatori?
În România folosim, direct şi prin distribuitori, toate canalele specifice de distribuţie:
retail tradiţional, magazine de bricolaj, piaţa de construcţii şi consumatori industriali.
Am deschis un nou showroom la intrarea în fabrica noastră, unde avem toată gama de produse şi unde oferim sfaturi tehnice clienţilor noştri, lucru pe care vrem să îl extindem şi în alte localităţi din România.
O altă noutate a acestui an este semnarea unui nou parteneriat pentru zona Bucureşti şi zonele limitrofe. În judeţele Arad, Caraş Severin şi Timiş facem distribuţie directă, iar din acest an ne-am extins şi în judeţele Dolj, Olt, Mehedinţi, Vâlcea, Gorj şi Argeş.
Suntem prezenţi şi în reţelele de bricolaj din România şi străinătate. Vânzările de vopsele către partenerii noştri externi din Ungaria, Cehia şi Slovacia au înregistrat o creştere de 7% în primele 5 luni ale acestui an faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.
Ştiu că în anii trecuţi aveaţi o foarte bună prezenţă la export. Cum e situaţia acum?
Aşa cum am menţionat şi mai devreme, avem parteneriate puternice încheiate atât cu firme din Uniunea Europeană, noi exportând în Franţa, Germania, Marea Britanie, Polonia, Ungaria, dar avem parteneriate puternice şi cu firme din afara UE.
Rămânând la extern, ştiu că în urmă cu câţiva ani, pe cele mai multe dintre materiile prime le primeaţi din exterior. Cum e situaţia în prezent?
Piaţa producătorilor autohtoni de materii prime din industria chimică s-a restrâns în ultima perioadă, ceea ce a condus la achiziţionarea materiilor prime într-o proporţie de 90% din import şi doar 10% de la producătorii locali.
Piaţa de profil (lacuri, vopsele, răşini) pe care activaţi, a crescut în ultimii ani. Cum au evoluat preţurile lacurilor şi vopselelor Azur în ultimii ani?
Piaţa românească este încă o piaţă sensibilă la factorul preţ.
Noi, la fel ca alţi jucători, a trebuit să mărim preţurile vopselelor în ultimii ani, din cauza deficitului unor materii prime de pe piaţă şi a creşterii preţului acestora, a inflaţiei precum şi a creşterii preţurilor la energie, utilităţi, gaze. Preţurile vopselelor la raft sunt încă mici şi ne aşteptăm la o creştere a preţului mediu la raft.
Ce investiţii aţi făcut în ultimii ani?
Anul trecut s-a demarat un proiect de monitorizare a consumului de energie. Scopul este creşterea capacităţii de a identifica şi implementa măsuri de eficienţă energetică în vederea înregistrării de economii în consumul de energie dar şi limitarea emisiilor de gaze cu efect de seră.
Acordăm o atenţie deosebită mediului şi, de asemenea, impactului pe care îl au produsele noastre asupra mediului.
De aceea, ne concentrăm atenţia pe dezvoltarea unor reţete de produse cu un impact minim asupra mediului.
Numiţi, vă rog, câteva proiecte unde au ajuns produsele Azur în ultimele 12 luni.
Avem proiecte finalizate cu OMV Petrom, unde am livrat email care se aplică electrostatic, pe rezervoarele de combustibil.
Pentru ce proiecte mai importante aţi semnat deja contracte, proiecte la care urmează să ajungă produsele Azur?
În această primăvară am încheiat un parteneriat cu o firmă de construcţii pentru anveloparea blocurilor ANL din Timişoara. Pentru acest proiect furnizăm tencuiala pentru faţade. Este vorba de o suprafaţă de aproximativ 3.000 mp.
Care produse Azur s-au vândut cel mai mult în ultima perioadă?
Volumele pe piaţa de vopsele se fac cu tencuielile decorative şi vopselele lavabile, trend pe care îl urmează şi Azur.
Câteva cuvinte despre afacerile Azur.
Pe lângă producţia de vopsele şi acoperiri industriale, am dezvoltat şi ne-am consolidat poziţia ca producător de răşini pe piaţa de răşini poliesterice şi alchidice.
Azur este singurul producător de SMC (Sheet Moulding Compound) din țară, SMC bazat pe propria noastră răşină. Producem dulapuri electrice, plăci decorative de fațadă, repere pentru drenaje, precum și alte repere utilizate în industria electrotehnică și construcții.
Aţi intrat şi pe pieţe noi? Anul trecut am intrat şi pe piaţa de metalworking.
Cum a fost influenţată afacerea cu lacuri, vopsele, răşini de către evoluţia pieţei construcţiilor din ultimii ani?
Piaţa de construcţii este driverul principal, fiind important pentru noi să avem branduri dedicate pentru această piaţă. Suntem focusați pe calitatea produselor noastre. Producem cu grijă faţă de mediu şi investim în inovaţie şi cercetare.
Ce cifră de afaceri aţi avut în anul 2018 şi ce estimaţi pentru anul 2019?
În anul 2018 am avut o cifră de afaceri de 160 milioane de lei iar pentru anul curent estimăm o creştere la 165 de milioane de lei.
* Acest interviu a apărut în ediţia print a revistei Constructiv din luna iunie