Arta din piatră

Un business de familie din Brașov mizează pe unul din cele mai vechi materiale de construcție. Dar piatra prelucrată de Agricin nu mai e doar material; ea e transformată în obiect de design, structură nobilă, element funcțional și estetic. Un lucru e sigur: trebuie să spargi sau să tai piatra pentru a o descoperi cu adevărat.

O vizită la showroom-ul Agricin de la Ghimbav, de lângă Brașov, e o experiență senzorială, nu o simplă trecere în revistă a unor produse. Eleonora Ion, director general al Agricin, explică pentru Constructiv care sunt mizele celui mai îndrăzneț pariu al companiei brașovene – un spațiu în care clientul, folosindu-se de unicitatea materialului natural și beneficiind de consultanță de specialitate, își (re)descoperă resursele de creativitate și devine designer.

Cum s-a născut business-ul cu piatră naturală al Agricin?

E o poveste care a plecat de la un atelier de prelucrare a pietrei, înființat acum mai bine de 25 de ani de Marian Neamțu, preluat apoi de fiul său, Răzvan Neamțu, și adus la stadiul de acum, de jucător important pe piața pietrei naturale. Agricin s-a dezvoltat organic, ca afacere de familie, în care valorile sunt apreciate și lucrurile sunt făcute respectând echipa și clienții. Avem oameni care sunt la Agricin încă de la început, de peste 25 de ani. E o adevărată plăcere să te uiți la unul din pietrarii noștri, trecut de șaizeci de ani, care lucrează la Agricin din 1993. Șlefuiește piatra ca nimeni altul… Și respectând această filozofie am construit și parteneriatul strategic cu producătorul italian de tradiție Antolini, în cadrul căruia noi creăm produse din materialele furnizate din Italia.

De unde vine piatra pe care o prelucrați? Există cariere românești cu care puteți colabora?

Există și la noi cariere care exploatează rocă nobilă, dar piatra noastră e mai puțin spectaculoasă. Materia primă o importăm, în principal, de la Antolini, deși avem furnizori de pe toate continentele lumii. Parteneriatul nostru cu Antolini este cu atât mai important cu cât anumite finisaje și tratamente, precum Azerocare, sunt inventate și brevetate la nivel mondial chiar de producătorul italian. Antolini ne-a oferit și un sprijin prețios în ceea ce înseamnă tehnologie de vârf, inovație, mod de exploatare, punere în operă, tăieturi, tipuri de finisaje. Ei au fost alături de noi pe tot parcursul evoluției Agricin și în mod special la proiectarea showroom-ului inaugurat în aprilie 2019. Echipa de vânzări de la Agricin a vizitat showroomurile Antolini, unde a văzut punerea în operă a materialelor în contexte diferite. Proiectul showroom-ului nostru, care pune în valoare piatra creând un ambient – dormitor, baie, living, spațiu de relaxare, a trecut și prin ochiul designerilor și arhitecților Antolini, chiar dacă e conceput de arhitectul nostru.

Cine e arhitectul Agricin?

Sorin Fota, un arhitect tânăr, de doar 26 de ani. Lucrează cu noi de trei ani de zile – și iubește piatra, e un spirit neconvențional, foarte curajos și asta e important în universal Agricin, pentru că trebuie să-ți explorezi limitele ca să pui în valoare piatra. El e cel care ”semnează” conceptul showroom-ului nostru. Inaugurarea a avut loc în aprilie 2019, iar spațiul creat de noi e acum sursă de inspirație pentru clienți finali și arhitecți deopotrivă, care pot vedea aici atât funcționalitatea pietrei cât și felul în care poate fi încadrată într-un ambient.

Pentru un client, o vizită la showroom poate părea copleșitoare: atâtea soluții, atâtea posibilități…

Consultanții noștri de vânzări sunt cei care susțin clientul în alegerea materialului, pentru că un anume tip de piatră are specificul lui, are anumite recomandări de utilizare. Clientul vine cu un proiect – o baie, o placare de perete, un spațiu deschis de birouri, o recepție de hotel – arhitectul nostru discută cu el, propune și o randare, și rezultă un design personalizat chiar aici, la Agricin.

Cine cumpără azi piatră naturală, în România, și din ce zone vin clienții?

Sunt constructorii – cei care folosesc în mod frecvent piatra pentru că e un mariaj fericit între structură spectaculoasă și durabilitate, apoi dezvoltatorii imobiliari, arhitecții, în numele clientului final pentru care proiectează, apoi clientul final. O pondere semnificativă o au cei care construiesc clădiri de birouri, hoteluri, zone de spa. În cazul lor, consumurile sunt mari, cerințele multe, și oferta noastră trebuie să fie pe măsură. Avem 15 distribuitori la nivel national iar pe termen lung, ne dorim să dezvoltăm parteneriate de acest tip. Cererea cea mai mare vine din București, Cluj, Tg. Mureș, Brașov și din zonele limitrofe orașelor în dezvoltare, în general. Avem proiecte interesante și în Sibiu sau în Sinaia. Practic, nu există loc în țară în care să nu fi livrat în cei 25 de ani de existență.

Care ar fi specificul pieței românești?

Chiar dacă nu există termen de comparație cu o piață matură, precum cea italiană, consumatorul român e surprinzător de curajos. Folosește piatra pentru foarte multe utilizări – de la placarea unui singur perete de cabină de duș, până la un lavoar de baie extravagant, din trei finisaje sau trei culori diferite. Consumatorul român e tentat să creeze ceva unic, doar al lui.

Cine dictează ritmul pieței globale a pietrei naturale? Există tendințe în domeniu?

Marmomac de la Verona e târgul care dă ora exactă în domeniul nostru. Este cel mai mare eveniment de profil din Europa, iar toți marii furnizori de piatră și tehnologie de prelucrare sunt prezenți acolo. La Verona vezi tot: tipuri de materiale, tipuri de produse, tedințe, inovație tehnologică. Există o secție separată doar de inovație, care e un adevărat spectacol despre ce anume poți face cu piatra: e ca și cum ai vedea un OZN! Un trend care într-adevăr este teoretizat deja e legat de o mutație în mentalul colectiv. Până la epoca digitală, consumatorii asociau automat piatra cu marmura albă. Și cu cât era mai albă, mai lipsită de nuanțe, de ”imperfecțiuni”, cu atât era mai prețioasă. Acum, din imperfecțiuni se creează această unicitate, iar spectacolul retroluminării pereților de piatră tocmai de aici a plecat. Imperfecțiunea naturii a creat un al tip de perfecțiune. A fost o schimbare de paradigmă – piatra nu a mai însemnat marmura albă, impecabilă, iar creativitatea a deschis noi orizonturi industriei. Iar schimbarea are de-a face cu tehnologia digitală și cu modul de prelucrare, care a mers dincolo de imposibil. Înainte nu s-ar fi putut face nici 5% din ceea ce se face acum. Tehnologia CAD-CAM permite acum tăierea la nivel de micron. Un fir de păr are 50 de microni – dacă tăiați firul de păr în cincizeci de felii, obțineți precizia cu care se taie în fabrica noastră.

Agricin deservește și piețe externe?

Suntem activi și în Bulgaria, Moldova, Ungaria, Serbia. Nu abordăm direct aceste piețe, dar răspundem comenzilor care vin de acolo. Am livrat chiar și în Suedia. Pe de altă parte, în planul de dezvoltare pentru următorii cinci ani ne-am propus să extindem rețeaua de distribuitori la nivel național și să abordăm direct piețele din jurul României. Ca tehnologizare, Agricin e pregătit pentru această dezvoltare: suntem vârf de lance din punct de vedere al utilării – avem echipamente de tăiere digitală de ultimă generație, iar, lucru din ce în ce mai important în contextul actual, folosim tehnologie eco-friendly.

Showroom-ul Agricin e mai degrabă o experiență, nu o expoziție de materiale. Cum au primit clienții acest concept?

Clientul vine cu intenția de a comanda un blat de granit de bucătărie și pleacă din showroomul nostru cu o experiență senzorială și cu planurile schimbate. Atâtea materiale, atâtea tipuri de finisaje – faptul că sunt puse în valoare în alt context, alt ambient, îi stimulează creativitatea. Unicitatea materialului, tăieturile și finisajele îi dau posibilitatea să devină designer și să experimenteze cu culori, ambiente diferite, texturi diferite. E locul în care imposibilul nu mai există.