Dan Mircescu, Novatik: Exportăm peste tot. Avem un business cu potențial global*

Cu vânzări de țigla metalică premium în cele mai îndepărtate colțuri ale lumii, firma prahoveană are o prezență consistentă chiar şi în Polonia, țară cu una dintre cele mai dinamice piețe de profil.

Antreprenorul Dan Mircescu a pus bazele mai multor mari firme de țiglă metalică din România. Spre deosebire însă cele mai multe astfel de companii, care vând acum produse mass market, directorul general al Novatik a ales încă de la începuturi ca direcție de business o zonă a produselor de nişă, un segment al produselor premium. Mai multe însă despre afacerea sa puteți afla în interviul de mai jos.

Vă rog să faceți o scurtă prezentare a companiei.

Noi activăm pe piață din anul 2004 ca entitate. La început ne-am numit „Final Distribution” şi recent ne-am schimbat denumirea companiei în Novatik. Asta dacă vorbim din punct de vedere juridic, pentru că eu mi-am început businessul cu acoperişuri încă din anul 1999, după ce am terminat studiile de arhitectură şi am decis să-mi construiesc propria firmă. Atunci am înființat compania Final Construct, companie care activează şi astăzi sub numele de Wetterbest.
Am fost de asemenea cofondator al firmelor Polnebo şi Viking Profil, aceasta din urmă fiind achiziționată de Blachy Pruszynski. Aşadar, am început singur afacerea în 1999, iar mai târziu vărul meu primar a intrat ca partener alături de mine.
Apoi, la sfârşitul anului 2006, eu şi asociatul meu am decis să ne separăm şi să alegem fiecare modelul de business dorit. Aşadar, eu mi-am ales zona de nişă şi mi-am urmat cursul cu noua companie Final Distribution (era o companie de distribuție deja înființată în 2004, însă fără activitate la acel moment), iar asociatul meu a continuat cu Final Construct. Sunt două modele de business destul de diferite, fiecare cu succesul său.

Ce produceți şi ce importați?

Subliniez încă de la început că noi, Novatik, am ales o zonă a produselor de nişă ca direcție de business şi am rămas în zona de produse premium şi zona de nişă chiar şi în prezent. În perioada 2007– 2010, am fost exclusiv traderi, fiind reprezentanți unici ai companiilor Dorken din Germania (folii anticondens şi membrane de protecție Delta), Keylite din Irlanda (ferestre de mansardă) şi AHI Roofing din Noua Zeelandă (țiglă metalică cu acoperire de piatră). Cea mai mare pondere a avut-o țigla cu acoperire de piatră, pe care am adus-o inițial din Noua Zeelandă, apoi am adus-o din Ungaria. Acest produs a fost motorul afacerii noastre o bună perioadă de timp.
Asta până în anul 2010, când am început să producem sistemul de jgheaburi şi burlane Novatik pentru ca din 2012 să începem să producem şi țiglă metalică Novatik.

În momentul de față producem inclusiv țiglă metalică cu acoperire de rocă vulcanică, țiglă metalică în panouri mici, prevopsită, sisteme de jgheaburi şi burlane semicirculare şi rectangulare. Astfel, cam tot ce vindem, aproximativ 85%, e produs de noi. Este adevărat că noi continuăm să importăm diverse componente şi accesorii, precum şi materiile prime. Importăm în continuare folia anticondens, componente şi accesorii de acoperiş. Însă cam tot ce înseamnă produs finit e produs de noi.

Chiar dacă vorbim de producție Novatik, nu aveţi toată producţia în Băicoi…

Ţigla cu acoperire din piatră o producem în Coreea de Sud. Accesoriile şi acoperirea lor cu piatră au loc la Băicoi. Mai precis, acolo producem panourile de ţiglă şi când spun că producem acolo există o nuanţă – noi producem în Coreea de Sud cu ajutorul unui partener. Dar tot ce presupune concept şi design e făcut aici şi a fost replicat în Coreea. Partenerul nostru produce pentru noi după specificaţiile şi desenele noastre, ceea ce înseamnă ca Novatik NATURA este un produs unic. Acest lucru a fost posibil după ce am replicat acolo matrițele necesare producției panourilor de țiglă. În plus, compania din Coreea, cu care avem un parteneriat de circa 10 ani, este principalul nostru furnizor de echipamente şi know-how.

Totuşi, nu vă propuneţi să produceţi totul aici?

Intenţia noastră este ca într-un viitor apropiat să producem Novatik NATURA integral în România. Din nefericire, actuala situaţie medicală cu virusul ne-a schimbat puţin planurile.

Le-a amânat, nu…?

Eu sper să discutăm doar de o amânare. Oricum, intenţia noastră e ca linia de acoperire cu piatră a panourilor de țiglă de acolo să o aducem cât de curând aici. Inițial, acest lucru ar fi trebuit să se întâmple chiar în acest an. Pe măsură ce climatul general va reveni la normal, vom demara procedura de transfer al liniilor de producție în România. Ne-am bucura ca acest lucru să se întâmple anul viitor.

Una e să produci în Ungaria sau Moldova, sau undeva aproape şi cu totul altceva e undeva departe. Cum se întâmplă?

Coreea de Sud este un exemplu pentru multe ţări în privinţa climatului economic şi al tehnologiei. La tehnologie şi cercetare, ei sunt undeva în top la nivel mondial. E destul să amintim de giganţi precum Samsung, Hyundai, LG şi mulţi alţii care sunt acolo.

Cu ce aduceţi produsele de acolo, cu vaporul?

Da.
Coreea de Sud este una dintre puţinele ţări unde se stăpâneşte tehnologia de acoperire a ţiglelor metalice cu piatră şi deţine echipamentele corelate. De altfel, viteza de reacție, controlul calității şi seriozitatea de care dau dovadă sunt remarcabile.

Ca o părere personală, de ce credeţi că nu mai produce nimeni în România aşa ceva?

Ar putea fi mai multe motive. Unul e că tehnologia e foarte scumpă, iar dacă nu ai piaţă şi nu o stăpâneşti, cheltuiala nu se justifică, fiind un produs de nişă, ceea ce presupune volume mici. În al doilea rând, nu toţi sunt capabili să vândă aşa ceva. E nevoie de expertiză şi background. În general, în piaţă sunt puţini vânzători, distribuitori foarte bine pregătiți. În marea majoritate a cazurilor, ei nu vând, mai degrabă cineva cumpără de la ei. Distribuitorii doar primesc comenzi. Acesta este motivul pentru care piața este dominată doar de preţ, fiind suficientă doar expunerea pentru ca prețul să vândă.

Lucrurile stau cu totul altfel pentru produsele premium…

Dacă discutăm despre produsele premium, lucrurile stau diferit, prețul nefiind singurul argument de vânzare… expertiza, abilitățile de comunicare şi calitatea serviciilor fiind extrem de importante. Dacă un client e interesat doar ca acoperişul lui să fie „maro”… atunci nu e clientul nostru.
Clientul nostru se consultă frecvent cu arhitectul, el vrea şi îşi doreşte „altceva”. Dacă vrea doar un acoperiş, atunci există magazine de bricolaj. E o altă piaţă şi un alt model de business. Categoric, există jucători de profil care au potenţial financiar, dar nu stăpânesc această zonă de piaţă, astfel că pentru ei o astfel de afacere de nişă nu e de interes. Este o piață mult prea mare pentru o companie mică şi mult prea mică pentru o companie mare.
Țigla metalică cu acoperire de rocă vulcanică cred că va rămâne un produs de nişă mult timp în România, însă dacă luăm în considerare şi potențialul piețelor externe, cu siguranță va reprezenta un business extrem de interesant. În același timp, avem în portofoliu şi țigla metalică prevopsită Novatik Metal, varianta fără rocă, care este un produs cu un potențial de creştere enorm.

Aveţi stres mai puţin când vindeți produse premium?

Nu. Dimpotrivă, stresul este mai mare pentru că, vă dau doar o perspectivă, spre deosebire de produsul de masă, unde nu contează decât volumul şi prețul şi unde distribuitori se găsesc mai uşor, pentru produsele noastre e mai greu. Nu de puține ori, unii distribuitori ne spun că avem clienţi sofisticaţi, că trebuie să vorbească atent cu ei. Şi asta pentru că aceşti clienţi care sunt dispuşi să plătească mai mult au şi aşteptări pe măsură. Acest lucru îi scoate din zona de confort pe marea majoritate a distribuitorilor şi astfel face munca noastră şi mai dificilă.
Noi suntem cumva în zona de „fashion”, ca să spun aşa. Vorbim de consultanţă, procesul de vânzare fiind unul complex şi de durată. În schimb, la produsele ieftine, oamenii nu au aşteptări. Vreau să fiu bine înţeles, în ultimii ani tot mai mulţi producători au ridicat standardele de calitate, iar astăzi produsele lor au un raport preţ-calitate foarte convenabil pentru clienţii care-şi doresc aşa ceva.

Aveţi produse mai scumpe decât sunt în general pe piaţă?

La calitatea pe care o oferim, preţul este mic, chiar dacă unele produse ale noastre costă mai mult decât majoritatea de pe piaţă. Problema noastră este însă dificultatea de a găsi distribuitori pentru produsele şi clienţii noştri.

Montajul e diferit?

Normal că fiind un sistem diferit, montajul se realizează altfel. Dar pe piaţă sunt montatori şi montatori. Mulţi dintre aceştia, chiar dacă ar putea câştiga mai mult, nu vor să-şi depăşească nivelul, preferând să rămână în zona lor de confort, refuzând în anumite situații să se perfecționeze şi să evolueze.

În ce sens?

Cei mai mulţi montatori preferă să acopere cinci case pentru o anumită sumă decât să acopere doar două case în acelaşi interval de timp şi să câştige dublu.

În aceste vremuri e greu să găseşti chiar şi muncitori necalificați şi cu atât mai greu calificaţi. Cum găsiţi montatori pentru produse premium?

Noi am organizat în ultimii ani cursuri gratuite pentru montatori, am oferit inclusiv asistenţă tehnică pentru anumite situaţii când un anumit montator a întâmpinat dificultăți în punerea în operă a produselor noastre. Scopul nostru a fost şi este de a ne ajuta distribuitorii să aibă echipe specializate.
Pe de altă parte, chiar dacă se pretinde că se doreşte ca domeniul construcţiilor să fie unul reglementat, în realitate este o „haiducie” cât cuprinde. Munca la negru există în continuare, evaziunea fiscală este la cote maxime şi, un alt aspect supărător, lipsa forței de muncă în sectorul nostru. Asta pentru că a ajuns unul dintre cel mai prost plătite sectoare, dacă vorbim de cei care activează în acest domeniu.
Meseria de montator acoperiş în România nu prea este rentabilă, la prețurile care sunt acum în piață. Atâta timp cât montajul de gresie şi faianță e plătit cu 70-80 de lei metrul pătrat, în condiții de maximă siguranță, iar țigla metalică se montează în multe locuri din România cu 12-15 lei/mp, la înălțime, afară, în condiții de risc, este greu de acceptat.
Eu nu sunt adeptul intervenționismului şi sunt conştient că piața este singurul mecanism care reglează cererea şi oferta. E însă o realitate tristă, iar foarte mulți montatori de acoperişuri au migrat către alte domenii de servicii din sfera construcțiilor. Adică e de preferat să faci o fațadă sau un termosistem în acelaşi interval de timp, dar pentru un câştig mult mai bun.

Cum e în țările vecine?

E diferit. În Polonia, spre exemplu, care este cea mai mare piață de export a noastră şi unde cunosc foarte bine piața, ponderea materialului în total investiție acoperiş nu sare de 35-40%. La noi e invers: te costă 5.000 de euro materialul, iar manopera e doar 1.000 de euro.
La noi serviciile sunt încă ieftine. În țările dezvoltate, serviciile fiind mai scumpe, oamenii preferă materialele de calitate. Asta pentru că e scump serviciul de a le tot schimba, total sau parțial. Astfel că eşti interesat să iei un produs de calitate ca să nu mai plăteşti servicii after sales foarte scumpe.
În ultimii ani a luat totuşi o mare amploare piața țiglelor metalice.
Asta aşa este, se montează relativ uşor, raportul preț-calitate al materialelor este unul bun dar… evoluția acestei piețe va fi dată de costul serviciilor. Atâta timp cât serviciile rămân foarte ieftine, e un semn că lumea nu caută calitate. În general, bunăstarea unei societăți stă foarte mult în valoarea şi calitatea serviciilor.

Cum vedeți problema capacității de producție în acest sector? Spre exemplu, în urmă cu 4-5 ani, jucătorul de pe locul doi ca rulaj avea capacitate de producție mai mare decât cel de pe locul unu.

În cazul capacității de producție sunt importanți mai mulți factori: ce tehnologie ai şi, nu în ultimul rând, capacitatea umană şi calitatea forței de muncă. Planificarea şi anticiparea nevoilor, întocmirea de forecast-uri realiste ajută la creşterea eficienței şi implicit la creşterea productivității. În acelaşi timp, atingerea obiectivelor de creştere nu se poate realiza în lipsa unor capacități de producție care să susțină aceste obiective. Faptul că jucătorul de pe locul doi deținea capacități de producție mai mari decât potențialul de vânzare poate sugera că a luat în calcul creşteri şi obiective îndrăznețe viitoare.

Investiții trecute, învestiții viitoare?

În luna iunie am decis să facem un upgrade profilului nostru emblemă: Novatik METAL SLATE. Am redesenat profilul astfel încât modalitatea de instalare să poată fi aleasă în funcție de stilul arhitectural.
Pentru viitorul apropiat, suntem în discuții destul de avansate de a mări capacitatea de producție, mai precis de a mai achiziționa o linie de producție pentru țigla metalică, împreună cu un nou profil pe care îl vom lansa cel mai probabil în primul trimestru din 2021.

Câte case s-au acoperit cu produsele Novatik?

Noi cuantificăm în număr de țigle, spre deosebire de ceilalți, care cuantifică în metri pătrați. Asta pentru că noi avem panouri modulare. Anul acesta estimăm că vom acoperi peste 2.000 de case cu Novatik, ceea ce înseamnă peste un milion de panouri de țigle.

Se poate spune că, pe plan local, sunteți trendsetter pe această piață…

Am fost deschizători de drumuri, pe piața din România cel puțin, în foarte multe situații. Noi am fost primii care au adus țiglă cu acoperire de piatră în România şi putem spune că am format piața. De asemenea, am fost primii care au produs țiglă modulară pe plan local (în varianta la o țiglă, nu bimodulară). Suntem primii în ceea ce priveşte volumele de țiglă modulară în România.
În plus, cred că suntem printre puținele firme din România care exportă țiglă metalică în Polonia. Asta în condițiile în care Polonia este una dintre cele mai dinamice piețe de țiglă metalică, având, în plus, unii dintre cei mai mari producători de profil din Europa. Cu toate astea, noi suntem unul dintre primii exportatori români de țiglă metalică spre Polonia. Pe partea de țiglă modulară sigur suntem cel mai mare exportator din România.

Cam ce volume trimiteți spre Polonia?

Cam 30 de tone în fiecare săptămână, ceea ce înseamnă o medie de 20.000 de metri pătrați lunar.

Anul trecut cât ați vândut, ca volum?

În 2019 am vândut peste 1 milion de țigle, module Novatik. Asta înseamnă aproximativ 500.000 de metri pătrați.

Ce meserie aveți?

Sunt arhitect, lucru care m-a ajutat foarte mult. Toate desenele şi conceptele le-am făcut eu împreună cu echipa, modelele noastre fiind înregistrate şi certificate european. Asta ne-a dat posibilitatea să exportăm mai uşor pe alte piețe.

Uneori pe piețe îndepărtate…

Da. Exportăm chiar şi în Congo, în Chile şi în alte țări. În unele am exportat chiar şi acum, în plină pandemie, fără să ne vedem la față cu clienții, doar ca urmare a recunoaşterii produselor noastre.

Cum ați reuşit să vindeți în Chile?

Avem un reprezentant, un agent în Argentina, cu care avem o lungă relație. El ne ajută să promovăm şi să vindem în America Latină, în speță în Chile. Exportăm peste tot, avem un business cu potențial global. Intenționăm să promovăm şi să explorăm cât mai multe şi diverse piețe, ținând cont de faptul că avem un portofoliu de produse care fac față celor mai ridicate nevoi şi standarde. În acest moment, exportul reprezintă 30% din cifra noastră de afaceri, Polonia fiind cea mai importantă piață de export pentru noi.

Cum v-a afectat criza sanitară?

Ca mai toate industriile, şi noi am fost destul de afectați de criza sanitară. Pentru noi, oricum anul 2020 era de aşteptat să fie un an plin de provocări din perspectiva schimbărilor la nivel de companie, pandemia obligându-ne să ne redefinim într-un ritm alert.
Lipsa târgurilor de specialitate, schimbarea din mers a strategiilor de comunicare au influențat semnificativ dinamica cifrei de afaceri în acest an. Cu toate acestea, în a doua jumătate a anului lucrurile au intrat pe un făgaş „normal” , marcând chiar unele realizări interesante, cum ar fi intrarea pe noi piețe, de pe alte continente.

Ce fel de angajați aveți şi câți? Aveți şi alți arhitecți în echipă?

Arhitect sunt doar eu, însă mă mai sfătuiesc din când în când cu colegi de facultate pe teme de arhitectură şi design. Mai avem ingineri şi alți specialişti. În acest moment, avem 68 de angajați, procesul de recrutare fiind unul continuu, cu scopul de a atrage forță de muncă cât mai calificată. Ponderea cea mai mare o reprezintă angajații din producție şi logistică. Apoi urmează, ca pondere, departamentul de vânzări. Este important de menționat că avem o retenție a personalului destul de ridicată, având în echipă oameni cu care lucrăm de peste 15 ani.

Vă găsiți greu angajați?

Ne găsim greu şi pentru că suntem foarte aproape de Bucureşti şi foarte multă lume se îndreaptă spre Capitală. Prahova are tradiție în industrie, având forță de muncă calificată, acesta fiind unul dintre motivele care au stat la baza deciziilor de investiții din zonă. Acest lucru a condus în ultima vreme la o concurență acerbă pe piața muncii.

De unde au venit cererile/proiectele din primele șase luni?

În ceea ce ne privește, în prima jumătate a anului am înregistrat o creștere semnificativă la export, ponderea exportului ajungând la 30% din cifra de afaceri, principalele piețe de export fiind Polonia, Slovenia și Ucraina.
În această perioadă, mă repet, am finalizat primele livrări în Chile, ocazie cu care marcăm prezența acoperișurilor Novatik pe al treilea continent, după Europa și Africa. Totodată, urmează să livrăm din nou către partenerul nostru din Africa, mai exact Republica Democrată Congo. Suntem în discuții pentru livrări în Canada şi Finlanda.
În continuare, pentru noi, exportul reprezintă și va reprezenta o prioritate pentru a disipa riscul pe mai multe piețe.
În ceea ce privește piața internă, cele mai importante cereri au venit din mediul urban și le-am înregistrat în centrul țării: Prahova, București, Dâmbovița, Buzău și Ilfov. Județele Cluj, Constanța și Suceava s-au remarcat în schimb prin proiecte deosebite, acoperișurile Novatik dând tușa finală și demonstrând încă o dată că acoperișul reprezintă a „cincea fațadă” a unei clădiri.

Cum au fost afacerile de anul trecut?

Anul 2019 a fost un an atipic, marcat de o imensă lipsă de predictabilitate, dar care până la urmă s-a dovedit un an bun. Compania Novatik a înregistrat o cifră de afaceri de 34,7 milioane de lei, în creștere cu 12% față de anul precedent. Creșterea cheltuielilor și lipsa forței de muncă au influențat semnificativ marjele și cifra de afaceri, privându-ne de rezultate mult mai bune.
În luna septembrie a anului 2019 am lansat un nou produs în gama sistemelor noastre de învelitori: Novatik Natura. Noul produs a venit ca o evoluție firească în dezvoltarea companiei, cei 15 ani de experiență în comercializarea sistemelor de învelitori modulare cu acoperire de piatră ne-au dat încrederea și cunoștințele necesare pentru a dezvolta propria țiglă metalică cu acoperire de rocă vulcanică. Scopul principal este acela de a transforma brandul Novatik în cel mai puternic brand din România de pe piața acoperișurilor premium.
După ce am analizat piața țiglei metalice cu acoperire de piatră atât din perspectiva cererii, cât și din perspectiva ofertei, am decis să producem Novatik Natura alături de partenerul care ne furnizează echipamente și utilaje încă din 2012.
Alături de partenerul nostru, am dezvoltat linii de producție pentru toate profilurile noastre în fabrica acestuia din Coreea de Sud și pentru moment producem modulele de țiglă Novatik Natura acolo. Pe de altă parte, toate accesoriile gamei Natura sunt produse în fabrica noastră din Băicoi, urmând ca în viitorul apropiat să mutăm linia de acoperire cu rocă vulcanică în România.
Introducerea noului nostru produs Novatik Natura a influențat în mod pozitiv rezultatele vânzărilor în anul 2019 la numai trei luni de la lansare. De asemenea, am furnizat deja primele acoperișuri Novatik Natura la export, în Polonia și Ucraina.

Ce estimări aveți pentru afacerile din acest an?

Pentru noi, primul trimestru a debutat spectaculos, înregistrând o creștere de 25% la sfârșitul lunii februarie. Însă, începând cu a doua jumătate a lunii martie cifrele au început să scadă raportat la lunile similare din 2019, iar la sfârșitul lunii iunie am înregistrat o scădere de 18% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. De asemenea, adaptarea programului și a activității la condițiile de pandemie a fost și este în continuare o mare provocare.
Având în vedere contextul extrem de tulbure, ne-am ajustat obiectivele și am luat ca target cifrele anului anterior (scenariul pozitiv) și o scădere de 15% a cifrei de afaceri față de 2019 (scenariul realist). Comparația cu anul trecut se face însă pe categorii diferite de produse, astfel că nu sunt tocmai relevante.

Adică…?

Schimbarea portofoliului de produse prin lansarea țiglei metalice cu acoperire de rocă vulcanică Novatik Natura şi înlocuirea produselor Gerard au condus la schimbarea mixului de vânzări şi implicit a ponderii lor în cifra de afaceri. Acesta este unul dintre motivele pentru care o raportare la cifrele şi mixul de vânzări de anul trecut nu ar fi tocmai relevantă.
În acelaşi timp, starea de urgență şi situația generală actuală au influențat semnificativ dinamica vânzărilor, definind anul 2020 ca un an atipic.
Pe de altă parte, când am devenit producători şi ponderea produselor proprii în rulaj a devenit semnificativă, decizia de schimbare a numelui companiei a fost firească, acest lucru ajutând la creşterea notorietății produselor fabricate de noi.

Cum sunt marjele de profit?

Suntem sub media industriei dar… vorbim de produse premium în România. Suntem forțați, nu de puține ori, să vindem produse premium cu marje mai mici decât produsele low cost, ceea ce ar fi greu de acceptat într-o piață matură.

Creşterea marjelor a reprezentat şi reprezintă pentru noi o prioritate, fiind de altfel sigura modalitate de a supraviețui într-o piață de nişă. Volumele şi costurile sunt de asemenea indicatori pe care îi urmărim cu atenție şi ne străduim să fim din ce în ce mai eficienți, aceştia din urmă dictând profitabilitatea companiei. În continuare, clienții nu înțeleg de ce ar trebui să fie mult mai atenți atunci când îşi aleg acoperişul şi de ce un acoperiş de calitate superioară costă mai mult. De multe ori, clienții au sacrificat calitatea acoperişului pentru a-şi satisface alte capricii/dorințe, cum ar fi aparatura electrocasnică, decorațiunile etc.

Despre aceleaşi probleme se mai plâng şi structuriştii… că structura costă mai puțin decât gresia şi faianța, deşi structura susține o casă 50 de ani sau mai mult…

Spre deosebire de structură, care ține în primul rând de funcționalitate şi rezistență, acoperişul are în plus şi o componentă estetică, care valorizează întreaga investiție, pentru că, da, construcția unei case trebuie privită ca o investiție. Din nefericire, o structură bună, corect dimensionată şi realizată, nu influențează în aceeaşi măsură prețul de revânzare al unui imobil la fel de mult cum poate influența un acoperiş de foarte bună calitate sau o tâmplărie eficientă, acoperişul şi finisajele fiind cele care vor face întotdeauna diferența.

Cui vă adresați?

Ne adresăm în primul rând construcțiilor rezidențiale, proiectele noastre reprezentând, într-o pondere majoritară, construcțiile noi, dar nu în ultimul rând şi renovările. Pe măsură ce calitatea construcțiilor a evoluat, am remarcat în ultima perioadă un interes din ce în ce mai ridicat din partea dezvoltatorilor pentru produsele noastre.

Unde pot fi găsite produsele companiei?

Produsele noastre sunt comercializate atât prin rețeaua națională de parteneri, firme specializate în vânzarea şi montarea sistemelor de învelitori, cât şi prin rețelele de tip DIY (Dedeman, Hornbach, Mathouse, Brico Depot).

Câți distribuitori aveți?

Avem peste 150 de distribuitori activi în România şi, ceea ce îmi pare şi mie incredibil, peste 100 de distribuitori în Polonia. Nu pot să nu remarc faptul că notorietatea produselor Novatik în Polonia aproape că o depăşeşte pe cea din România.

Cum merg afacerile distribuitorilor? Există distribuitori care s-au îmbogăţit din țiglă metalică, să facă, spre exemplu, 500.000 de euro pe an?

Avem în portofoliu parteneri a căror cifră de afaceri depăşește 500.000 de euro. De altfel, la nivelul României sunt companii care activează în domeniul vânzării şi montajului de acoperişuri cu cifre de afaceri chiar de 3-4 milioane de euro, acest lucru marcând o oarecare polarizare a distribuitorilor la nivel local şi apariția unor jucători regionali.

Ați avut probleme cu prețul oțelului? Nu prea au existat fluctuații.

Am avut probleme mai degrabă cu capacitățile de producție ale oțelarilor. Noi lucrăm în proporție de 90% cu un singur furnizor, din Austria, cu VoestAlpine, care este unul dintre cei mai redutabili din Europa. Lucrăm împreună din anul 2011.
Ultimul an nu a fost marcat de fluctuații semnificative de preț al oțelului, VoestAlpine fiind cunoscut ca un furnizor serios şi cu o anumită predictabilitate în ceea ce priveşte politica de prețuri. Întotdeauna fluctuațiile de preț au urmat trendul pieței. Cea mai mare problemă în acest an au reprezentat-o termenele de livrare şi capacitățile de producție, care au fost puternic afectate de pandemia de COVID-19.

În afară de certificări UE, consideraţi că lipsesc anumite reglementări care v-ar putea avantaja?

Un lucru la care mă gândesc din ce în ce mai des ar fi ca meseria de montator acoperiş (tinichigiu) să fie reglementată de stat prin condiționarea prestării acestei meserii de o calificare sau acreditare a unei autorități avizate de Ministerul Educației în parteneriat cu patronatele din industrie. În același timp, clienții ar trebui la rândul lor să contribuie la însănătoşirea şi evoluția modului de lucru, devenind mai exigenți în ceea ce priveşte calitatea şi calificarea celor care prestează servicii în domeniul construcțiilor şi în particular în montajul acoperişurilor.

*Acest articol a apărut în ediția print din octombrie a revistei Constructiv