Ciotul de autostradă Cristian-Codlea va costa 738 milioane de lei

Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI) aduce în atenție o propunere importantă de modificare a anexei nr. 5 a Hotărârii Guvernului din 2006, referitoare la proiectul Autostrăzii București – Brașov, un pas esențial pentru implementarea tronsonului Cristian – Codlea. Pentru acest segment de 5,18 kilometri, estimările indică o valoare a construcției însumând 738 de milioane de lei, TVA inclus.

„Prin intermediul acestei propuneri legislative, MTI vizează ajustarea anexei nr. 5 la Hotărârea Guvernului nr. 507/2006, care aprobă indicatorii tehnico-economici ai Autostrăzii București – Brașov pe traseul km 0+000 – 173+300, inclusiv revizuirea și completarea Studiului de Fezabilitate din 2006 pentru Sectorul 5 Cristian – Ghimbav, incluzând redefinirea locației finale, în zona Municipiului Codlea”, conform documentului publicat pe site-ul MTI în cursul zilei de marți.

Principalele elemente ale proiectului au fost validate printr-un Aviz al Consiliului Interministerial de Avizare a Lucrărilor Publice de Interes Național și Locuințe, sub numărul 25/29.04.2024.

Traseul în cauză se întinde pe o distanță de 5,182 km, având o lățime a platformei de 26,00 m. Costul total al investiției, TVA inclus, se ridică la 879,89 milioane de lei, din care Construcție + Montaj – 738,07 milioane de lei.

Execuția proiectului de infrastructură este estimată să dureze 24 de luni.

Autostrada propusă pentru sectorul Cristian – Codlea este proiectată să permită o viteză de deplasare de 140 km/h, în timp ce nodul rutier Cristian este conceput pentru o viteză de 80 km/h, iar nodul rutier Codlea pentru 60 km/h.

Printre revizuirile principale aduse se numără adaptarea proiectului la normele și reglementările tehnice actuale, inclusiv adoptarea normelor Eurocode și ale Codului de proiectare seismică în vigoare, precum și actualizări privind siguranța rutieră, iluminatul nocturn al structurilor, implementarea sistemelor de monitorizare a traficului, precum și ajustări legate de mixturile asfaltice și relocații de rețele de utilități.

Finanțarea proiectului este asigurată din surse externe nerambursabile prin Programul Transport (P.T.) 2021-2027 și din bugetul de stat, conform sumelor alocate anual de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, împreună cu alte surse legale, în concordanță cu programele de investiții publice aprobate conform legii.

La finalul lunii februarie, Cristian Pistol, directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), anunța că sectorul Cristian – Codlea din Autostrada București – Brașov (A3) se apropie de faza de implementare. Mai precis, acest sector, lung de 5,18 km, era programat să intre în licitație încă din anul anterior. Estimările inițiale aveau în vedere o valoare totală a lucrărilor de 743,52 milioane de lei (fără TVA).

„După aprobarea indicatorilor tehnico-economici prin Hotărâre de Guvern, urmează elaborarea Proiectului Tehnic și execuția lucrărilor”, a subliniat directorul general al CNAIR în februarie.

De menționat că sectorul Cristian – Codlea al Autostrăzii Ploiești – Brașov nu a fost lansat la licitație pentru execuție în 2023 din cauza întârzierilor în livrarea documentației din partea proiectantului Consitrans, conform reprezentanților CNAIR. De asemenea, întârzierile de pe sectorul Ploiești – Comarnic au dus la posibile penalizări pentru prestator, potrivit oficialilor Drumurilor.

Contractul pentru studiul de fezabilitate și proiectul tehnic al Autostrăzii Ploiești – Brașov a fost demarat în 2021, iar termenul inițial de finalizare a proiectării era 11 septembrie 2024. A fost convenit un nou termen, respectiv 7 ianuarie 2026, conform unui act adițional semnat. Primul tronson, Cristian – Codlea, din Autostrada Ploiești – Brașov era planificat să intre în licitație pentru construcție în toamna anului precedent, conform anunțului făcut de Cristian Pistol, directorul general al CNAIR, în august 2023.

Totodată, același proiectant, Consitrans, a fost desemnat câștigător pentru finalizarea studiului de fezabilitate al Autostrăzii A13 Brașov – Bacău, la începutul lunii trecute.

Pe traseu vor fi construite:

– un pod peste râul Bârsa,
– un pasaj peste autostradă, pe DJ 112B,
– două pasaje pe bretelele nodurilor Cristian și Codlea,
– două noduri rutiere: Nod Cristian (km 107+740) la intersecția autostrăzii existente Râșnov – Cristian cu DN 73G și Nod Codlea (km 111+544) la intersecția autostrăzii cu DN 1 (unde se va amenaja un sens giratoriu).