După ce anul trecut, costurile cu materiile prime au fost la minimul ultimilor 5 ani, pentru acest an, reprezentanţii grupului Grupului TeraPlast estimează o scumpire a acestora, atât în ceea ce priveşte oţelul şi produsele din oţel cât şi partea de produse petrochimice (PVC, poliuretan, PE, PP).
Cifra de afaceri a Grupului TeraPlast, cel mai mare producător de materiale de construcții cu capital românesc, a crescut cu 21% în 2019, comparativ cu anul precedent, până la 972,6 milioane de lei.
În aceeași perioadă, EBITDA consolidată a Grupului a crescut cu 41%, ajungând la 91,2 milioane de lei.
Creşterile ar fi putut fi şi mai mari însă au fost afectate de cursul de schimb, având în vedere că vânzările grupului sunt în proporţie de 80% la intern, în lei.
În ciuda faptului că peste 70% din costurile companiei sunt reprezentate de costurile cu materia primă, reprezentanţii Grupului se aşteaptă la o creştere a afacerilor şi în anul 2020.
“Beneficiile investiţiilor realizate în 2019, în valoare de 98 milioane de lei, vor fi vizibile în 2020 şi vor contribui semnificativ la atingerea cifrei de afaceri de 1,25 miliarde lei”, a declarat în cadrul unei conferinţe de presă Alexandru Stânean – CEO TeraPlast Group.
Rezultatele foarte bune din 2019 vin pe fondul unui context favorabil al pieţei construcţiilor, precum şi prin capitalizarea investiţiilor anterioare realizate de companiile din grup.
„Suntem foarte aproape de pragul de 1 miliard de lei cifră de afaceri, ceea ce reprezintă o dublare a activității Grupului față de acum 2 ani. Totodată, ne respectăm promisiunea de a aduce plus valoare acționarilor noștri prin creșterea cu 85% a profitului net, care a ajuns în 2019 la 41,8 milioane lei, precum și prin creșterea rentabilității capitalului angajat, de la 9,3% în 2018, la 15% în 2019. Eficiența strategiei de dezvoltare și maturizarea business-urilor recent intrate în Grup se reflectă și în EBIDTA, care s-a dublat în ultimii 2 ani, ajungând la valoarea de 91,2 milioane lei. În 2020 se vor vedea beneficiile investițiilor de 98 milioane lei realizate în 2019, care vor contribui semnificativ la atingerea cifrei de afaceri de 1,25 miliarde lei, în contextul unei EBITDA de 145 milioane lei”, a declarat Ioana Birta, director financiar al Grupului TeraPlast.
Cea mai bună performanță în 2019 a fost realizată de TeraPlast, cu un avans al afacerilor de 25%, până la 365 milioane de lei.
EBITDA a înregistrat o creștere de 80% față de perioada similară a anului trecut, până la 37 milioane de lei.
În 2019, compania a produs și vândut:
– peste 16 milioane de metri liniari de țeavă
– peste 8 milioane de bucăți de fitinguri și produse rotoformate
– 7 milioane de metri liniari de profile
– peste 14 mii de tone de granule.
TeraSteel România și Serbia au înregistrat cea mai bună marjă de profitabilitate, dintre companiile Grupului.
Îmbunătățirea marjei segmentului de panouri termoizolante se datorează economiilor la achizițiile de materii prime, precum și creșterii gradului de utilizare a capacității de producție din Serbia.
Piața din Serbia continuă să fie o piață cu mare potențial de dezvoltare pentru TeraSteel. Compania a înregistrat în 2019 o majorare a afacerilor cu 18% față de perioada similară a anului trecut, până la 308,8 milioane de lei.
În ceea ce privește EBITDA TeraSteel, aceasta a înregistrat o creștere de 42% față de 2018, până la 37,6 milioane de lei.
Vânzările cantitative au crescut cu peste 30% anul trecut, TeraSteel depășind 3,8 milioane de metri pătrați de panouri sandwich vândute și 7 mii de tone de structuri zincate.
Cifra de afaceri a Wetterbest, al doilea jucător pe piața țiglei metalice din România, a crescut cu 22% în 2019, la 269,9 milioane de lei.
EBITDA realizată a fost de 15,1 milioane de lei în 2019.
Din punct de vedere cantitativ, vânzările de țiglă metalică au ajuns la 5 milioane de metri pătrați, cele de tablă cutată au depășit 2 milioane de metri pătrați, iar cele pentru drenaj și accesorii au depășit 4 milioane de bucăți.
Finalizarea, în prima parte a anului 2020, a investiției în valoare de 44,5 milioane lei, demarată în 2019, va susține atât creșterea cotei de piață cât și a profitabilității.
Wetterbest se va extinde cu distribuţia în centrul şi în nordul ţării, după ce în anii trecuţi s-au concentrat mai ales în zonele apropiate de fabrica de la Băicoi din judeţul Prahova.
TeraGlass a beneficiat de o investiție de 16,1 milioane lei în 2019. În urma acestui proces, fluxul de lucru va fi complet automatizat pentru producția ferestrelor și ușilor. În 2019, TeraGlass a vândut peste 118 mii de unități, preponderent pe piețele internaționale.
Estimări 2020
Investițiile substanțiale aferente anului 2019, în Wetterbest și TeraGlass, sunt platformele principale de creştere în 2020, alături de TeraPlast.
De altfel, pentru anul 2020, este estimată o îmbunătățire semnificativă a profitabilității. Astfel, EBITDA bugetată este de peste 145 milioane de lei, în creștere cu 59% față de 2019, respectiv o cifră de afaceri de 1,25 miliarde de lei, cu 29% mai mare comparativ cu 2019.
Despre Grupul TeraPlast
Cu o tradiție de peste 120 de ani, Grupul TeraPlast este în prezent cel mai mare producător român de materiale de construcții.
Grupul este compus din companiile: TeraPlast, TeraSteel România și Serbia, Wetterbest, TeraGlass, TeraPlast Ungaria. Din aprilie 2019, activitatea de reciclare a Grupului se desfășoară în compania independentă TeraPlast Recycling.
Începând cu 2 iulie 2008, cea mai mare companie din Grup – TeraPlast SA – este listată la Bursa de Valori București sub simbolul TRP. Acțiunile TeraPlast sunt incluse în indicii BET-BK, BET-XT, BET-XT-TR și BET-Plus.