Sectorul de autostradă Brașov – Făgăraș a făcut un pas important în dezvoltarea sa, intrând în etapa obținerii acordului de mediu. Asocierea formată din Search Corporation SRL, Protelco SA, Like Consulting SRL și Mega Muhendislik Musavirlik AS (Mega Engineering Consulting Inc.) a depus documentațiile necesare la Agenția pentru Protecția Mediului (APM) Brașov. Aprobată rapid de către autorități, această etapă este esențială pentru avansarea proiectului, având în vedere că ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a declarat că studiul de fezabilitate și proiectul tehnic trebuie finalizate în 2024, pentru a permite lansarea licitației de lucrări anul viitor.
Traseul și infrastructura proiectului
Proiectul prevede construcția unui sector de autostradă cu o lungime de 49,150 km, care va începe de lângă Codlea și se va lega de sectorul Codlea – Cristian al autostrăzii Brașov – Comarnic. În apropiere de Codlea, la circa 1,5 km spre Ghimbav, va fi amenajat un nod rutier esențial, care va conecta drumurile naționale din zonă și sectoarele de autostradă Brașov – Comarnic, Brașov – Bacău și Brașov – Sibiu. De asemenea, autostrada va traversa calea ferată Brașov – Făgăraș.
Traseul detaliat și intersecțiile
După traversarea căii ferate în zona Codlea, autostrada va ocoli municipiul Brașov pe partea estică, la aproximativ 2 km distanță, și va intersecta DJ 112J, la circa 2,5 km sud față de Dumbrăvița. Traseul se va desfășura între DN1 și Dealul Frumos, intersectând din nou calea ferată Brașov – Făgăraș și Valea Hamaradia. Autostrada va trece pe lângă satul Vlădeni și va continua prin zona montană dintre Vlădeni și Perșani.
La Perșani, pentru a evita demolarea locuințelor, autostrada va trece la nord de o fostă carieră de piatră, îndreptându-se spre Șercaia, prin nordul satului Vad, și va încheia traseul aproape de Făgăraș, între Mândra și Toderița.
Infrastructură suplimentară și amenajări
Proiectul va include 27 de viaducte, poduri și pasaje peste cursuri de apă, văi sau căi de comunicație. De asemenea, vor fi amenajate trei pasaje pentru drumuri locale și două ecoducte în zona montană de la Perșani. Un aspect important al construcției va fi devierea cursului pârâului Vulcănița, în zona Codlea. Viteza de proiectare a autostrăzii va fi de 120 km/oră, adecvată pentru o regiune de deal.
Stație de betoane și asfalt
Pe lângă documentația pentru autostradă, a fost depusă și documentația pentru amenajarea unei stații de betoane și asfalt în comuna Mândra, cu un cost estimat de 1.000.000 de euro. Stația va avea un personal de maximum 300 de angajați și va funcționa timp de 10 luni pe an.