Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI) a anunțat vineri, 5 septembrie, emiterea autorizației de construire pentru modernizarea Gării de Nord din București, în cadrul primei faze a unui amplu proiect de reabilitare. Cea mai importantă stație de cale ferată din România, considerată monument istoric, urmează în sfârșit să treacă printr-un proces major de transformare.
Valoare de peste jumătate de miliard de lei
Potrivit documentului publicat pe site-ul MTI, valoarea lucrărilor autorizate pentru această etapă depășește jumătate de miliard de lei. Contractul pentru „Modernizarea/consolidarea/reabilitarea stației CF Gara de Nord București – faza I” a fost semnat în 2024 cu asocierea de firme românești SC GDO MOV IMPEX SRL și SC OMEGA CERT SISTEM SRL, în urma unei oferte câștigătoare de 419,85 milioane lei, fără TVA.
Un proiect pe termen lung: 116 luni
Durata contractului este de 116 luni, structurate astfel:
-
9 luni pentru proiectare;
-
46 luni pentru execuția lucrărilor;
-
1 lună pentru verificarea și aprobarea la plată;
-
60 luni pentru perioada de garanție.
Ce presupune modernizarea?
Prima etapă a programului vizează reabilitarea spațiilor existente în cele trei corpuri ale clădirii Gării de Nord:
-
Corp A – clădirile de pe Bulevardul Dinicu Golescu;
-
Corp B – zona centrală, cu coloane și casele de bilete clasa I;
-
Corp C – casele de bilete clasa a II-a, Calea Griviței.
Lucrările principale includ:
-
consolidarea și restaurarea clădirilor cu valoare istorică;
-
crearea unor spații verzi centrale și zone de așteptare moderne;
-
amenajarea gării conform principiilor „smart city” și „green city”;
-
modernizarea spațiilor pentru publicul călător, inclusiv accesibilizare pentru persoane cu dizabilități;
-
introducerea lifturilor, rampelor, sistemelor moderne de ventilație și încălzire;
-
modernizarea instalațiilor electrice, sanitare și termice;
-
implementarea unui sistem modern de informare a călătorilor și a echipamentelor de telecomunicații.
Standard european pentru principala poartă feroviară a României
Reprezentanții CFR Infrastructură au precizat că, odată finalizat, proiectul va aduce Gara de Nord la standarde tehnice europene, atât în ceea ce privește siguranța, cât și confortul pasagerilor.