Agenția digitală AlphaBeta a analizat situația de pe piața rezidențială din București și împreună cu partenerii din zona imobiliară, a realizat o hartă a prețurilor și a ofertei de locuințe pentru prima parte a anului 2018.
Bucureștiul se număra printre acele piețe din Europa Centrală și de Est care au apărut în jurul investitorilor străini (bănci, dezvoltatori, investitori) în jurul anului 2004. Aproximativ 60% dintre potențialii cumpărători caută apartamente nou construite, iar cererea va continua să rămână relativ stabilă, dacă nu va crește.
Piața este în prezent în stadiul în care cererea eligibilă e relativ aproape de ofertă. Nivelul total al vânzărilor este aproximativ comparabil cu anul 2007.
„De altfel, în ultimele 18 luni, pentru prima dată de la boom-ul precedent (2007-2008), multe proiecte vând în afara planului, de obicei până la 20% dintre locuințe înainte de începerea construcției iar, în unele cazuri, chiar mai mult”, spune Alexandru Boghiu, Alphabeta.
În prezent, nivelul de pre-vânzare înainte de începerea lucrărilor de construcție variază de la 20 până la 40%.
- 54%, aproape 3.050 de unități aparțin segmentului de mijloc inferior, circa 1.140 euro/ mp net,
- 19% dintre apartamentele disponibile aparțin segmentului de piață low-end, aproximativ 930 euro/mp net,
- 25% aparțin segmentului de piață superioară, aproximativ 1400 euro/mp net,
- 2% din segmentul de vârf.
Potrivit analizei realizate de AlphaBeta, cele mai multe locuințe sunt scoase la vânzare în Sectorul 6, peste 1.500, iar cele mai puține în Sectorul 5, sub 250 de unități. Aceste cifre sunt însă în urcare în toate sectoarele dar statisticile încă nu sunt actualizate.
De asemenea, cel mai ridicat preț mediu apar în Sectoarele 2 și 3, cu 1.307 euro/mp și, respective, 1.308 euro/mp.
„În acest tablou stau oarecum separate zonele de Centru și Nord-Centru, unde media prețurilor e mai ridicată cuprinsă între aproximativ 1.400 euro/mp și 2.200 euro/mp, fiind considerate o zonă premium-high, unde așteptările vânzătorilor, dar și cele ale cumpărătorilor sunt superioare față de celelalte zone ale orașului”, explica Alexandru Boghiu, Alphabeta.
Cu toate că există un trend ascendent al cosntrucțiilor în toate sectoarele există și o scădere de interes a populației pentru achiziționarea de noi locuințe. Fie climatul politic fie dobânzile/condițiile practicate de către bănci au dus la această situație în piață. În lunile următoare vom prezenta informații noi referitoare la cerere si vânzare.
Alphabeta a intrat pe piața de digital și web în anul 2012 ca un start-up specializat pe servicii IT și s-a dezvoltat ca una dintre cele mai bune companii în domeniu. Din 2015, serviciile lor au început să se adreseze segmentului imobiliar, portofoliul lor acoperind, în prezent, peste 50% dintre dezvoltatorii de pe piață, printre care se numără companiile Imoteca, Gran Via, Zacaria Group, Hercesa, Cordia, Be Igloo PR și proiecte precum Valea Doftanei Residence, 19th, 20th și 21th Residence, Valetta Residence și Exigent Plaza Residence.