Firma de construcții deținută de Dorinel Umbrărescu, un actor important în infrastructura rutieră din România, urmează să demareze lucrările la cele două tuneluri de pe lotul 2 al Autostrăzii A1 Lugoj-Deva. După un așteptat de aproape doi ani, autorizația de construire a fost emisă abia la sfârșitul lunii august 2024, de către Ministerul Transporturilor. Contractul pentru acest proiect important, semnat în octombrie 2022, are o valoare de 1,8 miliarde de lei și reprezintă singurul tronson lipsă care va permite circulația completă de la Sibiu (Boița) până la Nădlac II.
Tunelul de pe A1 – cel mai lung din România
Cel mai semnificativ obiectiv al acestui proiect este construirea celui mai lung tunel de autostradă din România, situat pe secțiunea Margina (jud. Timiș) – Holdea (jud. Hunedoara). Acesta va avea o lungime de aproximativ 2 kilometri, fiind realizat în două galerii, fiecare destinată unui sens de circulație. Tunelul este primul de acest tip construit de o firmă română, deși expertiza tehnică va fi furnizată de compania bosniacă Euro-Asfalt, parte din asocierea de contractare. Firma lui Umbrărescu nu îndeplinește criteriile de experiență necesare pentru construirea de tuneluri, dar este responsabilă de execuția lucrărilor.
Tunelul va include, conform documentației tehnice, două benzi de circulație și o bandă de urgență, fiind dotat cu sisteme de siguranță pentru intervenții în caz de incendiu sau alte urgențe. De asemenea, va beneficia de infrastructură dedicată pentru întreținerea tunelului, inclusiv nișe pentru sisteme de stingere a incendiilor și hidranți amplasați la portalurile tunelurilor.
Tehnologia NATM – un pas înainte în construcția tunelurilor
Lucrările de excavație vor fi realizate prin metoda NATM (Noua Tehnologie Austrică de Excavare a Tunelurilor), care combină principiile comportamentului rocii cu monitorizarea geotehnică în timpul execuției. Aceasta va asigura o susținere optimizată a tunelului pe baza observațiilor în timp real ale condițiilor geologice. În plus, vor fi utilizate tehnici avansate de betonare torcretată, inclusiv beton armat cu fibre și plase de armătură, pentru a preveni prăbușirile și a asigura stabilitatea pe termen lung.
Provocările și termenul de finalizare
Deși lucrările la tuneluri vor începe în curând, finalizarea acestui tronson de autostradă este prevăzută pentru decembrie 2026. În acest timp, firma lui Umbrărescu va trebui să depășească provocările geologice și tehnice, în special având în vedere complexitatea excavațiilor din zona montană. De asemenea, va trebui să colaboreze cu autoritățile pentru a respecta toate reglementările de siguranță și mediu.
Proiectul reprezintă un pas major în dezvoltarea infrastructurii rutiere din România, având în vedere că autostrada A1 Lugoj-Deva este un element esențial al rețelei de transport ce leagă vestul și sudul țării de Europa Centrală. După finalizarea lucrărilor, va contribui semnificativ la fluidizarea traficului și la creșterea siguranței pe drumurile de mare viteză.
O oportunitate pentru Umbrărescu și piața de construcții
Această investiție reprezintă o oportunitate importantă și pentru firma UMB, care a câștigat licitația pentru acest proiect în urma unui concurs de oferte, consolidându-și astfel poziția pe piața de construcții din România. În același timp, Umbrărescu trebuie să se asigure că va respecta termenele și că va răspunde provocărilor tehnice, astfel încât să nu întâmpine întârzieri semnificative în derularea proiectului.