Anul 2025 se preconizează a fi unul important pentru infrastructura rutieră a României, cu un total de aproximativ 295 de kilometri noi de autostradă și drum expres, conform estimărilor oficialilor din Ministerul Transporturilor și Infrastructurii. Analizând harta proiectelor în derulare, termenele de finalizare și ritmul lucrărilor, se conturează un viitor promițător pentru dezvoltarea rețelei de autostrăzi și drumuri expres, cu o contribuție semnificativă din partea constructorilor autohtoni, în special a grupului UMB.
Începând cu 2024, unele dintre proiectele majore au fost deja parțial finalizate și date în trafic, iar 2025 ar putea marca o accelerare semnificativă a acestora. Printre realizările din 2024 se numără lotul 1 al A7 Buzău – Focșani (UMB), tronsonul 3 al A0 Nord (CCECC), secțiunea 4 a Drumului Expres Craiova – Pitești (UMB) și lotul 5 din A1 Sibiu – Pitești (WeBuild). Aceste progrese vor pune bazele pentru avansul major ce se va înregistra în 2025.
Autostrada Moldovei A7 – Peste 200 de kilometri finalizați până în 2025
Cel mai important proiect de infrastructură rutieră din România este Autostrada Moldovei A7, care ar putea deveni complet funcțională în 2025. De la Ploiești până la Pașcani, acest tronson va adăuga circa 218 kilometri de autostradă, iar autoritățile estimează că întreaga autostradă va fi finalizată, cu excepția unor posibile surprize care ar putea prelungi termenele.
Primul mare pas al anului 2025 va fi finalizarea lotului 2 Mizil – Pietroasele din tronsonul Ploiești – Buzău, realizat de asocierea Coni – Trace, și al mega-podului peste râul Buzău de pe lotul 1 Buzău – Vadu Pașii, construit de UMB. Dacă nu vor interveni întârzieri, întreaga Autostradă A7 Ploiești – Pașcani, finanțată prin PNRR, ar putea fi inaugurată anul viitor. În 2024, au fost deja inaugurați aproximativ 100 de kilometri din acest proiect esențial.
Avansuri și noi proiecte pentru Autostrada A1 și A0
În paralel cu Autostrada Moldovei, România va înregistra progrese și pe Autostrada A1. Secțiunea 4 Tigveni – Curtea de Argeș, din cadrul tronsonului A1 Sibiu – Pitești, este programată să fie finalizată mult înainte de termenul contractual din 2027, cu un avans semnificativ în 2025. Lotul construit de Porr include și primul tunel veritabil de autostradă din România, un punct de referință important în dezvoltarea infrastructurii naționale.
Tot în 2025, vor fi inaugurați și 25 de kilometri din Autostrada Bucureștiului A0, cu loturile 3 Sud, 3 Nord și 4 Nord. Această autostradă de o importanță strategică pentru București și zonele adiacente va contribui semnificativ la fluidizarea traficului în zona capitalei.
Drumuri expres și alte proiecte esențiale
În plus față de autostrăzi, România va avansa și cu alte drumuri expres esențiale pentru conectivitatea regională. Două dintre cele mai așteptate drumuri expres, Brăila – Galați și Turda – Tureni, vor fi finalizate în 2025, oferind legături mai bune între principalele orașe ale țării. Aceste proiecte sunt gestionate de constructori de top, inclusiv UMB și Dimex 2000.
UMB – Liderul construcțiilor rutiere din România
Un aspect remarcabil al proiectelor de infrastructură din România este rolul central jucat de grupul UMB, care va finaliza majoritatea celor 295 de kilometri de autostradă și drum expres din 2025. UMB, controlat de Dorinel Umbrărescu, va dubla recordul personal din 2024, având un impact major asupra progresului infrastructural din țară. Grupul va finaliza nu doar secțiuni importante din Autostrada Moldovei A7, ci și loturi din A1 și A0, consolidându-și poziția de lider în domeniu.
Provocări și așteptări pentru 2025
În ciuda progreselor semnificative, există încă provocări care pot influența termenele de finalizare, de la întârzieri administrative până la condițiile meteorologice sau schimbări în echipele de muncitori. Totuși, oficialii din Ministerul Transporturilor rămân optimiști în privința respectării termenelor, iar 2025 ar putea deveni un an de referință în ceea ce privește modernizarea infrastructurii rutiere din România.
Conform estimărilor, România va încheia anul 2025 cu aproximativ 295 de kilometri de autostradă și drum expres, un pas important în dezvoltarea unei rețele de transport modernă și eficientă. Realizarea acestor proiecte va avea un impact semnificativ asupra economiei și va contribui la îmbunătățirea conectivității între regiunile țării, iar progresul înregistrat până acum sugerează că acest obiectiv este pe cale să fie atins cu succes.