Oficialii Ministerului Transporturilor au stabilit un termen clar pentru finalizarea secțiunii 3 a Autostrăzii Sibiu – Pitești (A1), tronsonul montan Cornetu – Tigveni, care va asigura traversarea Carpaților pe autostradă. Secretarul de stat Irinel Ionel Scrioșteanu a anunțat că inaugurarea acestei porțiuni este programată pentru 1 decembrie 2028, marcând astfel 110 ani de la Unirea României.
Autostrada Sibiu – Pitești, parte din coridorul 4 pan-european, este formată din cinci secțiuni. Până în prezent, două dintre acestea sunt deja deschise traficului: Sibiu – Boița (din 2022) și Curtea de Argeș – Pitești (din 2025). Secțiunea 4, Tigveni – Curtea de Argeș, are un grad de execuție de 75% și se preconizează a fi finalizată în 2026. Cele două secțiuni montane, Boița – Cornetu și Cornetu – Tigveni, sunt însă mult mai complexe și abia încep lucrările.
Secțiunea 3 Cornetu – Tigveni, cu o lungime de 37,4 km, este cel mai lung tronson al autostrăzii și include construirea tunelului Poiana, cel mai lung tunel de pe această rută, cu o lungime de 1.780 metri pe sens. Acesta va fi primul tunel rutier din România realizat cu utilaj TBM (Tunnel Boring Machine). Până acum, constructorul WeBuild – Tancrad a primit autorizație pentru 12 km din totalul celor 37 km, iar lucrările la capetele tunelului sunt în desfășurare.
Secretarul de stat a precizat că peste 2.000 de muncitori vor fi implicați vara viitoare în lucrările pe această secțiune, care are un termen contractual de execuție de 45 de luni, începând de la emiterea autorizației de construire din decembrie 2024.
De asemenea, secțiunea 2, Boița – Cornetu, lungă de 31,3 km, este o altă zonă montană cu un grad ridicat de dificultate, ce presupune construirea de viaducte, pasaje și tuneluri. Termenul contractual de finalizare pentru această secțiune este tot 2028.
În prezent, se estimează că secțiunea 4 (Curtea de Argeș – Tigveni) va fi gata în 2026, posibil chiar mai devreme, iar secțiunile montane vor fi finalizate până în 2028, după care se va putea traversa Carpații pe autostradă. Potrivit declarațiilor oficialilor, această infrastructură va contribui la consolidarea economică a României și va reprezenta un simbol al unității naționale.
Lucrările la viaductul Boița, cel mai mare de pe autostradă, au început deja, iar primele grinzi produse în fabrica de la Sibiu au fost montate recent. Autostrada Sibiu – Pitești rămâne un proiect major pentru rețeaua de transport a țării, cu un impact semnificativ asupra conectivității între regiunile istorice Transilvania și Muntenia.