Progrese pe lotul Margina – Holdea: Tunelul 1 străpuns, lucrările continuă

Lucrările la secțiunea Margina – Holdea a Autostrăzii A1 Lugoj – Deva au înregistrat un progres important, după finalizarea străpungerii galeriei Tunelului 1, pe sensul de deplasare Lugoj – Deva (calea 1). Anunțul a fost făcut de ministrul Transporturilor, Ciprian Șerban, și de directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Cristian Pistol.

Tunelul 1 a fost realizat prin metoda austriacă NATM, un procedeu de precizie utilizat la lucrările subterane. În prezent, pe șantier continuă operațiuni de excavare, armare, cofrare și betonare a fundației radier.

Potrivit directorului CNAIR, stadiul fizic al întregului lot, care măsoară 9,13 kilometri, a ajuns la 44%. Lucrările se concentrează în special pe două zone-cheie: Tunelul 2 și Tunelul Cut&Cover.

La Tunelul 2, progresul forajelor este următorul:

  • Galeria dreaptă: 445 metri din 1.985 metri;

  • Galeria stângă: 447 metri din 1.825 metri.

La Tunelul Cut&Cover, lucrările avansează astfel:

  • Galeria dreaptă: 143 metri din 302 metri;

  • Galeria stângă: 219 metri din 228 metri.

Pe șantier sunt mobilizați peste 750 de muncitori și aproximativ 200 de utilaje, pentru a accelera ritmul și a respecta termenele asumate. Ministrul Ciprian Șerban a subliniat că asocierea UMB – Euro Asfalt, formată din constructori români și bosniaci, trebuie să mențină și să intensifice ritmul de execuție, astfel încât întreaga secțiune să fie finalizată anul viitor.

Finalizarea tronsonului Margina – Holdea va permite circulația neîntreruptă pe Autostrada A1 între Boița și Nădlac, pe o distanță de aproximativ 360 de kilometri. Contractul pentru proiectare și execuție are o valoare de 1,82 miliarde de lei (fără TVA) și este finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Secțiunea include cel mai lung tunel contractat din România, cu două galerii: Firul I de 1.985 metri și Firul II de 1.825 metri. Pentru comparație, Tunelul Curtea de Argeș de pe A1 Sibiu – Pitești are 1.350 metri pe fir, iar tunelul Poiana, de pe același traseu, 1.700 metri. Tunelul Meseș, parte din Autostrada Transilvania, va depăși 2 kilometri.

Pe lângă tunelul lung, lotul Margina – Holdea include și un tunel scurt (415 metri pe Firul I și 367 metri pe Firul II), precum și o secțiune centrală tip Cut&Cover, care permite intrarea utilajelor simultan de la ambele capete. Pentru aceste lucrări au fost achiziționate patru seturi complete de echipamente.

Autoritățile estimează că finalizarea tronsonului va elimina una dintre ultimele întreruperi de pe A1 și va închide practic coridorul de mare viteză între vestul și centrul României.