Lucrările de construcție la noul terminal Schengen al Aeroportului Internațional „Traian Vuia” din Timișoara au fost realizate de o asociere de firme, Concelex Engineering – Concrete & Design Solutions – Metroul SA, având ca Antreprenor General compania Concelex, una din cele mai importante companii românești de construcții integrate.
Inaugurat oficial vineri, 29 martie, în prezența premierului Marcel Ciolacu, președinților celor două camere ale Parlamentului, a ministrului Transportului, Sorin Grindeanu, ministrului Investițiilor și Proiectelor Europene, Adrian Câciu, și unui număr important de oficiali guvernamentali, noul terminal are o suprafață construită de 12.000 mp și beneficiază, între altele, de 6 filtre de securitate pentru pasageri, 18 ghișee check-in și opt porți de îmbarcare.
Terminalul este dimensionat să deservească un trafic de pasageri de 1.554 persoane (în același timp) pe cele 2 fluxuri, respectiv plecări externe și sosiri externe. Capacitatea de procesare a bagajelor este de 1600 bagaje/oră pe fluxul de plecări externe, în timp ce pe fluxul de sosiri externe facilitățile existente permit procesarea a trei curse concomitent, cu o durată de 15 minute pentru recuperarea bagajelor de pe benzile transportoare. Terminalul asigură cel mai înalt grad de securitate și siguranță a persoanelor și activităților din aeroport, în acord cu reglementările europene și naționale în domeniul transportului aerian, oferind totodată un grad sporit de confort pasagerilor.
“Ne bucurăm că am reușit să finalizăm cu succes și într-un timp destul de scurt – 655 de zile în total, din care 166 zile a durat proiectarea iar 489 de zile construcția propriu-zisă – unul din cele mai moderne obiective de infrastructură aeroportuară din România. Pe tot parcursul proiectului, ne-am bucurat de o colaborare foarte strânsă cu toate entitățile implicate în proiect, inclusiv cu cele care urmează să opereze în acest terminal, acestea fiind implicate direct atât în etapa de proiectare cât și în cea de execuție. Am reușit, astfel, să încorporăm toate cerințele în soluții tehnice de ultimă oră, ceea ce a contribuit la succesul implementării. Vreau să le mulțumesc tuturor partenerilor, angajaților și colaboratorilor noștri în acest proiect pentru întreg efortul depus și pentru implicare”, spune Daniel Pițurlea, fondatorul și președintele Concelex, antreprenorul General al lucrărilor de construcție la noul terminal.
Dat fiind că lucrările de construire au fost inițiate pe timp de iarnă, specific acestui proiect este faptul că s-a utilizat o tehnologie de ultimă oră pentru realizarea fundațiilor, folosind piloți din beton armat, turnați în sit până la 11 m adâncime.
Valoarea totală a contractului semnat cu compania de construcții Concelex, antreprenorul General al lucrărilor, a fost de 115,13 milioane de lei (fără TVA).
Terminalul Schengen al Aeroportului Internațional „Traian Vuia” din Timișoara în cifre:
Suprafața construită desfășurată = 12.000 mp
Înălțimea construcției = 13,50 m
Dimensiunile exterioare ale construcției = 170 m (lungime) x 72 m (lățime)
Dimensiunile pentru cea mai mare sală: cate 1.209 mp (sala check-in și sala așteptare îmbarcare)
Suprafața fațadelor = 10.853 mp
Greutatea structurii metalice = 740 t
Lungimea cablurilor instalate = 172.000 în total din care 102.000 m cabluri curenți tari, 40.000 m fibra optică, 30.000 m cabluri date
Număr zile proiectare = 166 zile (17.05.2022 – 30.10.2022)
Numărul zile de construcție = 489 zile (01.11.2022 – 04.03.2024)