CNAIR a anunțat ieri că a primit trei oferte pentru construcția primului lot al autostrăzii Pașcani – Suceava, un proiect esențial pentru conectarea mai rapidă a Moldovei la rețeaua națională și europeană de autostrăzi. Acesta va acoperi un tronson de 33 km, iar contractul, cu o valoare de maximum 3,88 miliarde lei (fără TVA), este finanțat prin Programul Transport 2021-2027.
Cine sunt ofertanții
Cele trei oferte provin atât de la companii românești cu experiență în infrastructura locală, cât și de la o firmă internațională renumită pentru proiectele sale de anvergură:
- Asocierea SA&PE CONSTRUCT S.R.L. – SPEDITION UMB S.R.L. – TEHNOSTRADE S.R.L. (România) – Un consorțiu local bine cunoscut în sectorul construcțiilor rutiere din România.
- Asocierea DANLIN XXL SRL – INTERTRANSCOM IMPEX SRL (România) – Un parteneriat între firme românești care și-au dovedit competențele în proiecte de anvergură națională.
- WEBUILD SPA (Italia) – Companie internațională cu un portofoliu vast de proiecte de infrastructură pe plan global, oferind o opțiune internațională pentru acest lot strategic.
Caracteristicile și complexitatea proiectului
Acest lot al autostrăzii va include construcții complexe, adaptate la relieful variat al traseului. Printre structurile planificate se numără:
- Două viaducte: unul peste DJ208 și CF517 (1.049,80 m) și altul peste râul Ruja (604,60 m), ce vor asigura siguranța și continuitatea traficului.
- Un pasaj peste pârâul Pulpa, DJ208S și CF500, cu o lungime de 868 m, pentru a facilita traversarea zonelor cu infrastructură deja existentă.
- Patru parcări de scurtă durată și două spații de servicii menite să îmbunătățească confortul și siguranța călătorilor.
Proiectul se aliniază la tendințele europene de mobilitate electrică, incluzând infrastructura necesară pentru viitoarele stații de încărcare auto. Astfel, noile spații de servicii și parcările de scurtă durată vor putea găzdui minimum opt stații de încărcare pentru vehicule electrice, sprijinind tranziția către transportul nepoluant.
Accesibilitate sporită prin nodurile rutiere
Pentru a asigura accesibilitatea autostrăzii din multiple direcții, vor fi construite trei noduri rutiere:
- Nodul Tătăruși – Heci, la intersecția cu DJ208F (Fântâna Mare – Heci – Lespezi),
- Nodul Dolhasca, la conexiunea cu DJ208I (Siliștea Nouă – Budeni),
- Nodul Roșcani, care va asigura accesul direct pe autostradă și dinspre aceasta.
Aceste noduri sunt esențiale pentru o conectivitate eficientă cu drumurile județene din regiune, facilitând accesul rapid al locuitorilor din zonele limitrofe.
Etapele și termenele de implementare
Contractul prevede un termen de 30 de luni pentru finalizarea lucrărilor, dintre care:
- 6 luni sunt alocate proiectării detaliate și obținerii tuturor autorizațiilor necesare,
- 24 de luni sunt destinate execuției efective a lucrărilor de construcție.
Încheierea acestui tronson va fi un pas semnificativ în planul național de dezvoltare a autostrăzilor și o contribuție majoră pentru mobilitatea regională. Proiectul marchează un pas important spre reducerea decalajelor de infrastructură dintre Moldova și restul țării, deschizând noi perspective pentru dezvoltarea economică și turistică a zonei.