Proiectul tehnic al celui mai lung viaduct din România, parte a secțiunii Nădășelu – Mihăiești de pe Autostrada Transilvania (A3), se află în prezent în etapa de avizare la Consiliul Tehnico-Economic al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Proiectul, care include două viaducte cu o lungime cumulată de 3,2 kilometri, a fost atribuit companiei turce Ozaltin și este evaluat la aproape un miliard de lei (fără TVA).
Structuri esențiale pentru stabilitatea și continuitatea traseului
Cele două viaducte sunt prevăzute pentru a depăși zone instabile, afectate de alunecări de teren, și pentru a asigura continuitatea traseului autostrăzii în apropiere de localitățile Nădășelu și Topa Mică. Primul viaduct va avea o lungime de aproximativ 1,2 kilometri și va fi fundat pe piloți forați de diametru mare, în timp ce al doilea, mai lung, va măsura circa 2 kilometri și va traversa traseul DN1F și pârâul Topa Mică.
Potrivit informațiilor comunicate de CNAIR, compania Ozaltin a început deja relocarea flotei de utilaje în județul Cluj încă din luna martie 2025, în pregătirea lucrărilor de șantier. Cu toate acestea, lansarea efectivă a lucrărilor depinde de emiterea autorizației de construire, care nu poate fi acordată în lipsa unei decizii de expropriere.
Contract separat de cel al UMB
Viaductele au fost scoase din contractul inițial cu constructorul român UMB, care execută restul secțiunii Nădășelu – Zimbor. Aici, lucrările au ajuns deja într-o etapă avansată, fiind așternut primul strat de asfalt. Alocarea distinctă a lucrărilor pentru viaducte are la bază complexitatea ridicată a structurilor și recomandările expertizei tehnice privind stabilitatea traseului.
Termen de execuție: 18 luni după proiectare
Contractul pentru execuția celor două viaducte a fost semnat în iunie 2024, iar termenul total de realizare este de 27 de luni, dintre care 9 luni sunt alocate proiectării, iar 18 luni execuției. Devierea traseului autostrăzii în zonele instabile este parte integrantă a lucrărilor, în scopul prevenirii riscurilor geotehnice și a asigurării unei infrastructuri durabile pe termen lung.
Experiență anterioară a constructorului
Ozaltin este deja cunoscut în România pentru participarea la realizarea tronsonului 1 al Drumului Expres Craiova – Pitești (DEx12), în parteneriat cu antreprenorul român Strade Bauunternehmung. Experiența acumulată pe acest proiect este considerată un avantaj în gestionarea provocărilor tehnice de pe Autostrada Transilvania.



