CFR SA semnează contractul pentru modernizarea tronsonului București–Giurgiu

Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a semnat, alături de consorțiul RailWorks – format din Arcada Company, lider de consorțiu, și Alstom – contractul pentru modernizarea lotului 2 al liniei ferate București–Giurgiu. Valoarea contractului este de 2,108 miliarde de lei, fără TVA, iar termenul de implementare este de 36 de luni, incluzând atât faza de proiectare, cât și execuția lucrărilor.

Linia București–Giurgiu, inaugurată în 1869, este cea mai veche cale ferată din România. Proiectul vizează modernizarea a 93,45 kilometri de linie simplă între stațiile București Nord, Jilava, Giurgiu Nord și Frontiera Giurgiu, incluzând electrificarea, modernizarea infrastructurii și suprastructurii, precum și implementarea sistemelor de semnalizare și telecomunicații. Lucrările vor include, de asemenea, construcții civile.

Conform Alstom, modernizarea va permite trenurilor de pasageri să atingă o viteză maximă de 160 km/h. Compania va furniza soluții de electrificare, semnalizare ERTMS Nivel 2 și control digital al trenurilor, acoperind aproximativ 25% din valoarea contractului. Arcada Company va executa lucrările de construcții civile.

CFR SA precizează că procedura de achiziție publică a fost adjudecată de Asocierea RailWorks, iar finanțarea proiectului este asigurată prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF 2021–2027), cu cofinanțare din bugetul de stat.

Proiectul are ca obiective transferul unei părți semnificative a traficului de pasageri și marfă de pe rutier pe feroviar, consolidarea rolului transportului feroviar în economia națională și integrarea rețelei în coridoarele europene de transport. În plus, modernizarea liniei este estimată să îmbunătățească mobilitatea și accesibilitatea în județele Ilfov și Giurgiu, să crească atractivitatea municipiului Giurgiu și să stimuleze investițiile în zonele cu potențial economic, precum Parcul Industrial și Tehnologic Giurgiu Nord.

Printre beneficiile anticipate se numără reducerea timpului de parcurs, sporirea siguranței și confortului călătorilor, reducerea emisiilor poluante și descongestionarea traficului feroviar în zona Capitalei. Linia leagă România de Bulgaria prin Podul Prieteniei și face parte din culoarul paneuropean Rin–Dunăre, conectând România cu țările din sud-estul Europei.

Gabriel Stanciu, director general Alstom pentru România, Bulgaria și Republica Moldova, a declarat că proiectul va consolida poziția companiei pe piața feroviară locală și va contribui la revitalizarea unei linii istorice a transportului feroviar din România.