Sectorul construcțiilor din România a atins în ultimele patru trimestre o pondere de aproape 8% din Produsul Intern Brut (PIB), cea mai ridicată din Uniunea Europeană, potrivit unei analize realizate de compania de consultanță Colliers pe baza datelor Eurostat. Media la nivelul celor 27 de state membre este de aproximativ 5%, ceea ce confirmă rolul tot mai important al acestui domeniu în economia locală.
Creștere accelerată după pandemie
România se află pe locul al doilea în Uniunea Europeană în ceea ce privește ritmul de creștere al activității din construcții în perioada post-pandemie. În primele opt luni din 2025, volumul lucrărilor de construcții a fost cu aproximativ 58% mai mare decât în aceeași perioadă din 2019, evoluție care a urcat ponderea sectorului de la sub 6% la aproape 8% din PIB.
„Este cea mai mare pondere din Uniunea Europeană, susținută în mare parte de investițiile în infrastructură, dar și de proiectele private din zona clădirilor rezidențiale și comerciale. Doar ca să punem lucrurile în perspectivă: cei 250 de kilometri de autostradă inaugurați anul trecut echivalează, raportat la suprafața țării, cu inaugurarea a circa 10.000 de kilometri în China, cam cât se deschid anual acolo, într-o economie considerată un model în dezvoltarea infrastructurii”, a declarat Alexandru Atanasiu, board member & head of construction services în cadrul Colliers.
Provocări privind finanțarea și fondurile europene
Deși performanțele sectorului sunt notabile, consultantul avertizează că există temeri reale privind stabilitatea fluxurilor financiare și posibile întârzieri la plată, pe fondul încetinirii activității economice și al dificultăților legate de atragerea fondurilor din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
„Pentru a contracara posibile dificultăți pe termen scurt, au apărut soluții din partea băncilor, dar dacă problemele devin structurale și se răspândesc, vor fi mult mai greu de rezolvat”, a precizat Atanasiu.
În acest context, obiectivul anunțat la începutul anului — de a inaugura între 200 și 300 de kilometri de autostrăzi — pare tot mai greu de atins. Într-un scenariu optimist, consultanții Colliers estimează că România ar putea finaliza aproximativ 100 de kilometri de autostradă până la sfârșitul anului 2025.
Infrastructura, principalul motor al creșterii
Datele oficiale arată că, în primele opt luni ale anului, volumul lucrărilor inginerești — care includ proiectele de infrastructură rutieră, feroviară, precum și investiții majore în spitale sau stadioane — a crescut cu aproximativ 12% față de aceeași perioadă din 2024.
Pe segmentul rezidențial, lucrările au avansat cu 10%, în timp ce clădirile nerezidențiale, precum birourile sau spațiile comerciale, au consemnat o creștere de 6%.



