Mezei, Stihl România: Suntem în cea mai dinamică perioadă a companiei

În ultimii ani, mai ales din 2010 începând, afacerile producătorului de motounelte Stihl România au crescut continuu. Creşterea a fost dată de factori precum înmulţirea caselor cu grădini, investiţiile companiei în extinderea reţelei de magazine de desfacere dar şi de, mai de curând, creşterea uşoară a puterii de cumpărare dată de reducerea TVA-ului.

Afacerile au ajuns, anul trecut, la circa 120 de milioane de lei (27 milioane de euro), cu 10% mai mult decât în 2014. Pentru acest an, compania așteaptă un avans al afacerilor cuprins între 5% și 10%. Toate astea pe o piaţă de profil estimată la circa 120 milioane de euro.

Compania a demarat în 2014 o campanie de modernizare a reţelei de magazine, pentru care a alocat 5 milioane de euro (reamenajări şi deschideri). La această sumă se adaugă şi investiţiile partenerilor, adică a celor care gestionează afacerea în respectivele magazine. De fapt, Stihl nu are propriu-zis magazine proprii ci reţeaua partenerilor.

“Am intrat într-un amplu proces de reamenajare a spaţiilor comerciale şi de service care ne determină să apreciem că suntem în cea mai dinamică perioadă a companiei. În plus, am solicitat partenerilor, acolo unde nu sunt şi unde este posibil, amenajarea unor ateliere de mentenanţă, în cadrul magazinelor sau în apropierea acestora”, a declarat Ioan Mezei (foto), directorul general al companiei.

Ca profil al cumpărătorului, directorul citat a precizat că destinatarii produselor Stihl sunt şi firme dar şi persoane fizice cu venituri medii şi mari.

Să revenim însă la cifre. „Anul 2015 a fost unul bun. Am avut o creștere a cifrei de afaceri cu 10%, venind în principal de la gama de motofierăstraie, care reprezintă circa 30% din afaceri”, a spus Mezei. Pentru 2016, directorul așteaptă o creștere între 5-10% a afacerilor.

Reamenajare şi unde e posibil, creşterea suprafeţei de expunere e una dintre actualele preocupări ale companiei. Din cele circa o sută de magazine care urmează să fie remodelate în acest an, 49 ar urma să fie magazine de referință (flagship stores) ceea ce presupune un nivel superior de amenajare, valabil doar în cazul magazinele cu peste 80 metri pătrați.

„Până anul viitor, avem planificată inaugurarea a 49 de astfel de spații iar în 2-3 ani, numărul acestora poate ajunge la 60”, a mai spus Mezei.

Rețeaua Stihl din România este formată din 200 de dealeri, care operează 320 de magazine și spații de service. Reamenajarea este abia la început. Până acum au fost reamenajate circa 20 de unităţi.

Pe plan local, printre competitorii companiei se numără jucători precum Husqvarna, Ruris şi alţii.

La nivel internațional Stihl a anunțat în 2015 o creștere de 10,4% la opt luni, atingând o cifră de afaceri de aproximativ 2,3 miliarde de euro. Compania germană intenționează să investească 1 miliard de euro în dezvoltare până în 2018. Stihl are, la nivel mondial, peste 14.200 angajati, deține 6 fabrici, 34 de centre naționale de vânzare, fiind în contact cu 120 de importatori și având o prezență în 160 de țări.