Cushman & Wakefield: Mallurile din România sunt printre cele mai noi din Europa

România se află pe poziția a treia în topul țărilor europene cu cel mai nou stoc de malluri, în condițiile în care 82% din centrele comerciale funcționale la finalul anului 2016 au fost livrate în ultimii 10 ani, față de o pondere de doar 38% la nivelul Europei.

Astfel, dintr-un stoc existent de malluri (fără retail park-uri și galerii comerciale) de aproape 2,1 milioane de metri pătrați, aproape 1,7 milioane de metri pătrați au fost livrați în perioada 2007 – 2016. În acest clasament, România este depășită de Bulgaria și Serbia, care de asemenea intră în categoria piețelor emergente din ultimii zece ani, în timp ce piețele mature, precum Germania, Franța și Marea Britanie, se află în partea inferioară a topului, în condițiile în care mai puțin de 20% din stocul comercial al acestor țări a fost construit în ultimii zece ani, potrivit unei analize a Cushman & Wakefield.

Anul trecut, pe piața europeană au fost finalizate centre comerciale cu o suprafață închiriabilă de 4,5 milioane de metri pătrați, în scădere cu 6% față de 2015. România, cu livrări de 229.000 mp, a contribuit cu 5% la stocul nou finalizat la nivel european.

În Europa Centrală și de Est (ECE), livrările de centre comerciale au scăzut cu 17% în 2016, după un declin de 11% în 2015. Activitatea puternică de dezvoltare din ultimii zece ani a dus la o creștere semnificativă a densității centrelor comerciale în multe dintre capitalele regiunii. Praga, București și Budapesta sunt excepțiile, deoarece densitatea centrelor comerciale este sub media densității din Europa Centrală și de Est.

Rusia continuă să fie cea mai mare piață de dezvoltare a centrelor comerciale din Europa Centrală și de Est, în ciuda faptului că livrările de 1,2 milioane de metri pătrați realizate în 2016 au fost la cel mai scăzut nivel din 2005.

În 2016, Europa de Vest a înregistrat o creștere de 15% a livrărilor de centre comerciale. Franța a fost din nou cea mai activă țară din această regiune și va continua să fie activă și în viitor, datorită încrederii consumatorilor și a brandurilor internaționale intrate pe piață. Italia și Spania au înregistrat o creștere puternică în anul 2016, în timp ce activitatea de dezvoltare în regiunea Benelux a fost robustă, fiind finalizate proiecte „cheie”, precum Docks Bruxelles. Activitatea de dezvoltare în Marea Britanie a scăzut cu 17% față de anul precedent.
În viitor, ne așteptăm ca dezvoltatorii să se orienteze către zonele în care există o densitate scăzută a stocului de centre comerciale, cheltuieli de consum ridicate și riscuri reduse sau stocul existent a ajuns la maturitate și are nevoie de îmbunătățiri, reamenajari sau extinderi.

În ultimii ani, concurența puternică din partea altor segmente de comerț cu amănuntul și schimbarea comportamentului consumatorilor au obligat proprietarii centrelor comerciale să caute modalități de a se diferenția prin oferta lor. Creșterea cumpărăturilor on-line și progresul tehnologic creează provocări, dar și oportunități pentru proprietarii de centre comerciale, în condițiile în care cumpărătorii caută să-și sporească experiența de cumpărături fizice cu o experiență socială / de petrecere a timpului liber. Activitatea de dezvoltare se concentrează din ce în ce mai mult pe noile formate, cu o prezență mai puternică a operatorilor din industria alimentară și a băuturilor, de petrecere a timpului liber și de divertisment, pentru a spori traficul și timpul petrecut în centrul comercial.

Cushman & Wakefield a identificat cele mai noi tendințe în rândul centrelor comerciale din Europa, care vor avea un impact puternic asupra dezvoltării pieței în viitor:

1. Extinderile centrelor comerciale existente
2. Transformarea centrelor comerciale în spații sociale multifuncționale
3. Creșterea importanței ofertei de cafenele și restaurante
4. Divergența centrelor comerciale: proiecte regionale vs. locale
5. Convergența elementelor omnichannel
6. Creșterea centrelor comerciale care adoptă concepte și formate noi
7. Dezvoltarea sau transformarea unor centre comerciale în proiecte cu destinație mixtă
8. Tehnologie

1. Extinderile reprezintă o parte semnificativă din livrările noi de centre comerciale din Europa. În S2 2016, extinderile au reprezentat 32% din totalul spațiilor noi din Europa de Vest și 13% din totalul spațiilor noi din regiunea ECE. Astfel, estimăm că tendința de extindere a centrelor comerciale de succes va continua și în perioada 2017 – 2018.

2. În ultimii ani, centrele comerciale au evoluat de la spații convenționale pentru vânzarea cu amănuntul la centre multifuncționale, cu o ofertă extinsă de restaurante, pentru petrecerea timpului liber și divertisment, precum și de servicii publice. Scopul este de a crea centre care se integrează perfect în comunitatea locală.

3. Importanța ofertei de cafenele și restaurante din centrele comerciale a crescut în întreaga Europă. Zonele de food court tradiționale evoluează pentru a satisface cerințele consumatorilor moderni care caută experiențe culinare unice, iar dezvoltatorii caută noi concepte care să răspundă acestor cerințe.

4. Influența crescută a generației „millennials”, care caută experiențe deosebite în activitățile de petrecere a timpului liber, divertisment și luat masa, a dus la dezvoltarea unor centre comerciale regionale de mari dimensiuni, cu o proporție mare din spațiul total dedicat operatorilor non-retail.

Pe de altă parte, schimbarea stilului de viață a consumatorilor, care au din ce în ce mai puțin timp la dispoziție, favorizează dezvoltarea unor centre locale de dimensiuni mici și medii ancorate de un retailer de food, care beneficiază de o bună accesibilitate, parcare generoasă și orar extins de funcționare.

Până la sfârșitul anului 2018, pe piața europeană vor fi construite 186 de mall-uri noi, dintre care 80 vor fi centre comerciale mai mici, cu dimensiuni cuprinse între 5.000 – 20.000 mp.

5. Comerțul Omnichannel devine din ce în ce mai important. Un număr tot mai mare de retaileri online din Europa studiază acum magazinele fizice ca o modalitate de a-și completa strategia omnichannel, iar centrele comerciale sunt o parte esențială a acestui proces.

6. „Resort-uri” de cumpărături: În Spania și Portugalia există o tendință în continuă creștere de a crea centre comerciale cu tematică, având un mix comercial și de petrecere a timpului liber concentrat pe un anumit element, cum ar fi activitățile de apă sau petrecerea timpului liber pentru copii. Cel mai mare centru comercial din Portugalia, Dolce Vita Tejo, de 122.000 de metri pătrați, investește în prezent pentru a deveni o stațiune comercială.

Centrele comerciale fără ancore: În Italia, s-a înregistrat o tendință de creștere a dimensiunii unităților și realizarea unui mix bogat și variat de branduri. Există, de asemenea, exemple de noi concepte, cum ar fi Scalo Milano (30.000 mp), deschis în 2016, un centru comercial împărțit în trei domenii principale: Fashion, Food și Design,fără un anume chiriaș ancoră.

7. S-a înregistrat o creștere a numărului de centre comerciale mixte, care includ spații rezidențiale și de birouri. În Regatul Unit, este de așteptat ca centrele mai vechi, în special cele din locații secundare, să fie redezvoltate sau înlocuite cu proiecte rezidențiale sau de agrement.

8. Creșterea apetitului consumatorilor pentru confort și experiențe noi îi obligă pe proprietarii de centre comerciale să adopte noi instrumente digitale. Aplicațiile, serviciile Click & Collect, Wi-Fi gratuit, parcare fără tichet, stații de încărcare pentru mașini electrice, boxuri foto și complementarea audio-vizuală a evenimentelor, sunt elemente folosite pentru atragerea vizitatorilor și pentru a face ca experiența petrecută în centrul comercial să fie cât mai antrenantă.