Odată cu dezvoltarea pieței de birouri până la un nivel de 2,3 milioane mp, clădirile de birouri devin din ce în ce mai importante în procesul de recrutare și retenție al angajaților. Noul val de angajați este tot mai pretențios în ceea ce privește conceptul de viață la birou și așteaptă ca o clădire să îi ofere, pe lângă un spațiu modern de lucru, și o comunitate de care să aparțină. Potrivit estimărilor companiei de consultanță imobiliară Colliers International Romania, în următorii ani serviciile de property management sau de administrare a clădirii vor contribui la nivelul de satisfacție a angajaților.
Millennials, mai mult ca oricare generație, caută împlinire atât acasă, cât și la locul de muncă. Astfel, a veni la un birou care arată și este inspirațional, care îi angrenează în diferite activități, devine o caracteristică pe care noua generație nu doar o caută, ci o așteaptă. Vor flexibilitate în program, libertate în alegerea locului de unde lucrează și preferă să cheltuiască banii câștigați nu pe bunuri, ci pe experiențe.
„Într-un proiect de birouri, rolul unui property manager nu mai este doar de a asigura o clădire funcțională pentru chiriași și de creștere a valorii pentru proprietar. Astăzi, un property manager trebuie să creeze mai mult decât un loc confortabil de unde să lucreze utilizatorii finali și să faciliteze experiențe prin crearea unei comunități la nivel de proiect”, a declarat Oana Adjudeanu, Director Property Management în cadrul Colliers International Romania.
„Pentru noi, ideea de comunitate începe din momentul în care se finalizează clădirea și se organizează evenimentul de lansare, când se sărbătoresc toate părțile care au fost implicate în construcție și se întâmpină viitorii utilizatori. Implicarea lor de la acest punct incipient contribuie la crearea unei povești comune, a clădirii și a chiriașilor”, a adăugat Oana Adjudeanu.
Se obișnuiește deja, la majoritatea companiilor, ca în prima zi după mutare, angajații să găsească la noile birouri un kit de bun venit, astfel încât acomodarea să fie cât mai ușoară. Ca reprezentant al proprietarului, Colliers International completează această experiență prin oferirea unor materiale despre cum se utilizează noul spațiu și ce facilități se găsesc în zonă, dar și prin întâmpinarea angajaților cu mici gustări.
„Pentru a menține mai departe ritmul implicării angajaților în viața proiectului, am desemnat în echipă un CommunityCoordinator care vine cu diferite concepte de evenimente pe care le implementăm la clădirile din portofoliu, indiferent de dimensiunea lor. Tipurile de evenimente pe care le implementăm sunt diferite și adaptate la proiect, dar cele mai dese ar fi de networking, wellness (sănătate și sport), ateliere de meșteșuguri, concerte sau concursuri. Reacția chiriașilor este extrem de pozitivă”, a completat Oana Adjudeanu.
În implementarea unor astfel acțiuni menite să dezvolte comunitatea din jurul clădirii de birouri, este foarte important ca echipa de property management să aibă susținerea proprietarilor, care să înțeleagă beneficiile și importanța creării unei legături între angajați. Ulterior, este analizat feedbackul participanțilorpentru a putea fi evaluate corect acțiunile desfășurate și planificate alte activități. Acest concept de comunitate se poate aplica atât pe proiectele mai vechi, cât și pe cele recent livrate, întrucât ideea de comunitate nu are vârstă, ci are doar nevoie de adaptabilitate. Proiectele noi au cu siguranță un avantaj prin faptul că designul, în cele mai multe cazuri, prevede un spațiu comun, de genul unei plaza, unde să poată fi organizate diferite evenimente sau care oferă locuri mai puțin convenționale pentru a lucra.
„Impactul creării unei comunități, deși nemăsurat încă, estimăm că se va traduce în angajați mai implicați în activitatea și cultura companiei, care vor transmite această stare de bine echipei și managementului. Astfel, companiile vor decide să rămână alături de un proprietar de birouri care înțelege provocările aduse de noile generații și care investește alături de angajator în retenția oamenilor săi”, a încheiat Oana Adjudeanu.