Primarul Clujului, Emil Boc, a anunţat că municipalitatea se află în procedură pentru a transmite la SEAP validarea licitaţiei privind studiul de prefezabilitate la viitorul metrou din Cluj-Napoca, document care va stabili costurile investiţiei şi traseul.
„Suntem în procedură pentru a transmite pe SEAP, instituţia naţională care se ocupă de licitaţii, validarea licitaţiei pentru studiul de prefezabilitate, asta înseamnă că după validare, se vor depune oferte privind acest studiu pentru metrou. Orice investiţie publică peste 75 de milioane de euro presupune două etape, studiu de prefezabilitate, urmat de cel de fezabilitate. Am angajat un consultant care ne-a ajutat la redactarea caietului de sarcini, echipa tehnică a făcut o vizită la Bucureşti pentru a vedea situaţia metroului de acolo, iar ceea ce noi propunem ţine cont de evoluţia viitoare a tehnologiei, şi nu pe situaţia existentă a metroului din Bucureşti, deoarece metroul viitorului nu va avea captatoare de curent cum are azi, ci va fi cu baterii electrice”, a spus Boc.
Primarul Clujului a mai spus că metroul viitorului nu va avea captatoare de curent cum are azi, ci va avea baterii electrice. Potrivit acestuia, tehnologia va ajuta autorităţile locale să reducă din costurile unui astfel de proiect, iar tunelul nu va mai fi atât de mare precum în cazul tunelurilor actuale de metrou.
„Metroul viitorului nu va mai avea acele captatoare de curent şi nu va fi un tunel aşa de mare, cum este astăzi, pentru că vor fi înlocuite mecanisme electrice şi de altă natură. Va fi şi un cost mai redus. Tot ce se face va ţine cont de evoluţia tehnologiei în materie de realizare a metroului, de aceea am avut nevoie de un consultant pentru a vedea tot ce este mai actual în lume cu privire la construcţia de la zero a unui metrou”, a spus Boc. Numai că metroul nu are captatoare (în sensul de ”dispozitiv montat la capătul unui troleibuz pentru a face un contact alunecător cu firul aerian”, conform dexonline.net), ci este conectat la curent prin ceea ce se numește ‘’a treia șină’’, scrie Ziarul de Cluj.
Autorităţile locale spun că metroul este necesar pentru Cluj-Napoca, oraş de în următorii 10-20 de ani poate ajunge la un milion de locuitori. „Nu în ultimul rând, ne gândim şi la zonele metropolitane: Floreşti 35.000 – 40.000 locuitori, Baciu, Fleacu; toţi vin în oraş şi aglomerează”, a spus Dan Tarcea, la Realitatea FM Cluj, în primăvară.
Pentru studiul de prefezabilitate au fost alocaţi, în bugetul pe 2018, 3,48 de milioane de lei.