Soluțiile constructorilor pentru criza economică prin care trecem

La inițiativa Guvernului României,  a avut loc videoconferință ce a adus la “masA discuțiilor” mediul de afaceri din construcții și reprezentanți ai Executivului cu participarea premierului Ludovic Orban, a lui Cosmin Marinescu – Consilier prezidențial, a ministrului Transporturilor, Lucian Bode, și a mai multor oficiali.

Reprezentanții mediului de afaceri au adus în discuție probleme clare, concrete cu care se consulta firmele de construcții, proiectare, producători de materiale de construcții, dar și soluții de rezolvare pentru această perioada specială, conform Adrianei Iftimie, director general Federaţia Patronatelor Societăţilor din Construcţii.

Mai jos redăm soluțiile reprezentanților constructorilor aduse la cunoștiința autorităților:

 

 

  1. Bonusare 10% pentru toate taxele care se platesc la timp de catre firme ( TVA, alte impozite si taxe), nu numai la impozitul pe profit aferent trim I.
  2. Disciplina platilor catre antreprenori si furnizori. ( Ca masura ar putea fi excluderea de la facilitati a operatorului ce intarzie nejustificat plata ).
  3. Somajul tehnic sa fie extins cu minim 3 luni de la incheierea starii de urgenta.
  4. Masuri compensatorii pentru firmele de tamplarie si vitraj izolant in urma diminuarii drastice a exportului.
  5. Directii de investii pe urmatorii trei ani. Promovarea unei strategii de investitii a Romaniei pe cel putin 3-4 ani.
  6. Mentinerea si chiar extinderea programului “Prima casa”si pentru apartamente/credite mai mari.
  7. Modificarea HG 264/2003 referitor la modul de acordare/ restituire a avansurilor acordate firmelor de constructii.
  8. Posibilitatea ca cei care au facut schimbari in revisal retroactiv mai mult decit o zi sa nu fie amendati
  9. Celeritatea platilor de catre autoritati/beneficiari pentru lucrarile executate, facturile aflate spre decontare
  10. Urgentarea normelor metodologice pentru OUG 29, norme de creditare simplificate catre banci pentru a se putea accesa credite usor, de catre cit mai multe firme care au nevoie de capital de lucru sau investitii, fara multa birocratie ( bancile cer pentru reesalonare sau imprumuturi aceleasi documente si folosesc aceleasi tipuri de formulare ca si cand dau credite in conditii normale, ignorand OUG 29 )
  11. Lipsa dirigintelui de șantier, proiectant, beneficiar fără de care nu se pot continua lucrările Propuneri – convocare prin ISC cu măsuri clare de rezolvare. În acest sens ISC-urile din țară să fie abilitate să aplice sancțiuni sau după caz să accepte înlocuirea celor care nu pot participa la controlul lucrărilor. În ultimă instanță să se aprobe și confirmarea de la domiciliu pe bază de fotografii relevante și analize de laborator.
  12. Să se emită clarificări în ceea ce privește controlul acordării ajutorului de șomaj. PROPUNERE: Nu se acordă ajutor de șomaj firmelor de construcții care lucrează în aer liber care au contracte în derulare, iar pentru firmele care nu pot lucra datorită lipsei de materiale de la furnizori să se facă dovada cu acte că nu pot asigura materialele necesare. (Avem subcontractori, firme mici cu care avem încheiate contracte și care datorită acestei facilități acordate de guvern preferă să trimită lucrătorii în șomaj tehnic pe motiv că aceștia solicită acest lucru. La solicitarea salariaților nu ar trebui acordat ajutor de șomaj) De aceea guvernul ar trebui de pe acum să emită o procedură de control a declarației pe proprie răspundere date de administratorul firmei.
  13. Să fie grăbite procedurile de plată pentru lucrările executate
  14. Să fie acceptate facturi de avans, urmând să se regularizeze pe parcursul derulării contractelor
  15. Să putem gira contractele către instituțiile bancare pentru lucrările viitoare care sunt contractate, pentru capital de lucru, iar creditele să fie acordate în regim de urgență
  16. O parte din fondurile alocate pentru lucrări de drumuri în anul 2020 de către Consiliile județeene au fost relocate pentru lupta anticovid. În acest sens sunt în procedură de licitație o serie de lucrări la care din informațiile primite fondurile alocate sau înjumătățit. De asemeni dorim garanții că fondurile din PNDL, CNI și alte programe nu vor fi relocate.
  17. .Furnizorii de produse de carieră și balastieră pentru lucrarile de drumuri nu pot asigura necesarul de materii prime (balast, sorturi) datorită îngreunării emiterii de către autoritățile abilitate a autorizațiilor și permiselor de exploatare în perimetrele râurilor.
  1. Proiectanții în general și arhitecții în special sunt pregătiți să facă pasul spre digitalizarea totală a serviciilor lor și isi arata disponibilitatea de a sprijini administrația publică pentru a face acest pas.
  2. Deși apreciem îmbunătățirea prin OUG 32 și alte mijloace a măsurilor de sprijin economic și social stabilite de Guvern prin OUG 29 si OUG 30, așteptăm completarea acestei susțineri, întrucât proiectanții sunt esențiali pentru a genera front de lucru pe șantiere. Și într-o formă profund digitalizată, se poate face asta acum, pregătind relansarea economică post-stare-de-urgență.
  3. Invățămintele trase din istoria recentă, mai exact criza din 2009, sunt valoroase și nu trebuie uitate: proiectanții au fost primii loviți de criza economică, la o contracție a pieței de construcții de 10%, arhitecții suportând o contracție a pieței de arhitectură de 30%, revenirea pieței de proiectare nefiind niciodată completă și, oricum, mult mai lentă decât a sectorului din care face parte – după cum arată studiul sectorial al Architects’ Council of Europe. (https://www.ace-cae.eu/activities/publications/sector-study-2018/). Pentru investiții în sectorul construcțiilor, care să relanseze economia, dar si pentru cheltuirea justa a banului public e nevoie de proiectanți capabili și competenți. Pentru a proiecta în folosul societății, pentru o calitate ridicată a mediului construit, e nevoie de proiectanți capabili și competenți. Pentru a avea proiectanți capabili și competenți, trebuie să le dăm de lucru, cu atât mai mult în timpul stării de urgență.”
  1. Cu toate că apreciem acoperirea socială promisă de Guvern, este extrem de important să primim sprijin pentru păstrarea activității economice în funcțiune, astfel semnătura electronică calificată specifică, este o prioritate absolută. La fel, accesul la lichidități (sprijin pentru credite de lucru, linii de credit sau similar – emiterea normelor de aplicare este esențială)
  2. Păstrarea facilităților fiscale izvorâte din OUG 114 (eliminarea acestora acum ar fi catastrofală pentru angajatori, dar și pentru angajați).