NEVS lansează PONS – primul ecosistem de mobilitate cu vehicule autonome pentru spațiul urban

NEVS, producătorul suedez de vehicule electrice, și-a prezentat noul ecosistem de mobilitate: PONS e prima generație de vehicule autonome cu interfață de conectare pentru user – ceea ce ar putea deveni o soluție pentru mobilitatea în orașele smart și sustenabile. Sistemul se bazează pe vehiculul autonom Sango.

NEVS a dezvoltat PONS pentru că aglomerările urbane, afectate de poluare și trafic, trebuie să facă tot ce este posibil pentru a reduce utilizarea automobilelor. În momentul de față, în lume există 1,3 miliarde de autovehicule, care însă sunt folosite în medie doar pentru o perioadă foarte scurtă de timp pe zi.

Dar nu doar problema poluării și a creșterii traficului impulsionează dezvoltarea tehnologiei vehiculului autonom, ci și companiile de software de nișă care au ca obiectiv crearea de orașe mai sustenabile, cu trafic optimizat, La rândul său, industria producătoare de autovehicule trebuie să livreze vehiculele adaptate la noile condiții și oportunități pe care noua lume le creează.  O lume cu trafic redus va avea nevoie de mai puține mașini. NEVS are la bază ideea că nu e nevoie să deții un vehicul autonom – până la urmă, acesta ia pasagerii de oriunde sunt aceștia și îi duce unde doresc, totul la costuri competitive. În plus, avantajul este că nu trebuie să mai preocupe parcarea, alimentarea sau costurile de exploatare și întreținere.

„Am început prin a analiza de ce oamenii din mediul urban își doresc atât de mult să dețină o mașină personal în detrimentul transportului public, chiar dacă asta înseamnă să-și petreacă ore întregi în trafic în fiecare zi. Iar principalul motiv este dorința de intimidate – în propria ta mașină te simți în siguranță, relaxat și liber,” explică Anna Haupt, VP Mobility Solutions al NEVS.

Pornind de aici, NEVS a dezvoltat un vehicul complet nou: Sango poate fi integrat cu orice software de self-driving existent. Pentru lansarea produsului în Suedia, NEVS a încheiat un parteneriat cu AutoX, una din companiile dezvoltatoare de tehnologie L4 de  conducere autonomă, cu sedii în Silicon Valley și Shenzhen. Sistemul de pilotaj AutoX AI va conduce Sango. AutoX a fost ales pentru felul în care a integrat software și hardware, pentru siguranță și scalabilitate, precum și pentru capacitatea de a naviga în spații urbane dens populate.

„Am înțeles că, pentru a putea beneficia de tehnologia self-driving, va trebui să proiectăm un vehicul care să susțină conceptul de ”shared vehicule”, dar și de ”shared ride”. Cum combini acest lucru cu nevoia de intimitate? Iată una din provocările care trebuie depășite,” spune Anna Haupt.

O soluție este interiorul flexibil al Sango, care răspunde nevoilor diferite cu trei tipuri de amenajare – privat, social și de familie. În funcție de tipul de amenajare, într-un vehicul pot circula maximum șase persoane.

Sango e dotat cu șase scaune mobile pe trei rânduri și are prevăzuți pereți despărțitori, care pot fi ridicați sau coborâți. Dacă pereții sunt ridicați, creează patru zone distincte, ideale pentru transportul a patru persoane în condiții de intimitate. În tipul de amenajare socială, pereții sunt coborâți pentru a crea un singur spațiu comun. Pentru amenajarea de familie, cele trei rânduri de scaune pot fi ocupate de șase persoane.

Sistemul de mobilitate PONS, la fel ca vehiculul Sango, folosește o aplicație ca interfață de utilizator și un sistem de management al flotei care monitorizează și optimizează operarea flotei de vehicule în interiorul spațiului urban.

“Momentul în care vom ajunge din punctul A în punctul B cu ajutorul unui vehicul autonom nu e chiar atât de departe cum sugerează industria auto. Epoca în care aveam o mașină cu o persoană în ea va apune, urmează o nouă eră, cea în care mașinile vor fi optimizate pentru mobilitate în spații urbane și pentru creșterea calității vieții individului,” spune Anna Haupt.

Următorul pas pentru NEVS este un proiect-pilot în Stockholm cu o flotă de 10 vehicule autonome, ”robotaxiuri”, care vor fi folosite de către public.

Primul Sango produs e în drive-test în momentul de față la sediul NEVS din Trollhättan. În același timp, vehiculul e testat împreună cu ecosistemul de mobilitate PONS.