Autostrada Moldovei, unul dintre cele mai ample proiecte de autostradă în desfășurare din România, se apropie de finalizarea primelor loturi, potrivit estimărilor Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere. Astfel, conform declarațiilor autorităților, până la sfârșitul anului 2024, ar urma să fie finalizate lucrările la lotul 1 Dumbrava – Mizil (21 km), construit de asocierea Impresa Pizzarotti&SPA – Pizzarotti SA – Retter Projectmanagement SRL, lotul 2 Mizil – Pietroasele (28,35 km), construit de asocierea SC Coni SRL – Trace Group Hold PLC, precum și tronsonul 1 Buzău – Vadu Paşii (4,6 km) și tronsonul 4 Mândreşti Munteni – Focşani (10,94 km), de care se ocupă asocierea SA&PE Construct SRL – Spedition UMB SRL – Tehnostrade SRL.
După o perioadă în care ritmul mediu de construcție a autostrăzilor în România a fost de aproximativ 45 km pe an, cu anumite recorduri negative, cum ar fi cel din 2016, când nu s-au construit kilometri noi, anul 2023 a reprezentat un punct de cotitură, marcând atingerea pragului de 1.000 km de autostradă în țară. De asemenea, se estimează că aproximativ 1.000 km suplimentari vor fi pregătiți pentru construcție în următorii șase ani.
Susținută de resursele alocate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), care impun respectarea unor termene stricte, dezvoltarea infrastructurii rutiere din România a cunoscut o accelerare în 2023. Astfel, pentru prima dată în istoria sa, constructorii lucrează simultan pe întreaga lungime a unei autostrăzi, cum ar fi cazul autostrăzii A7, dar și al altor proiecte conexe. La autostrada A7, unde majoritatea loturilor sunt construite de antreprenorul Dorinel Umbrărescu din Bacău, obiectivul este finalizarea completă până în 2027, pentru a se putea realiza decontările prin PNRR, care alocă 7,6 miliarde de euro pentru proiecte de infrastructură, inclusiv pentru autostrada din regiunea Moldovei.
Ultimul lot de pe autostrada A7, care încheie practic acest important proiect de infrastructură, situat între Mircești și Pașcani și având o lungime de 28 de kilometri, va găzdui un „nod de tip turbion de la Pașcani”, conform informațiilor oficiale furnizate de CNAIR. Acest nod rutier va fi amplasat la intersecția autostrăzilor A7 și A8, în zona Sodomeni – Pașcani, județul Iași, reprezentând o investiție unică în România. Conform planurilor, acesta va fi proiectat pentru o viteză de 80 km/h, cu o rază minimă a bretelelor de 400 de metri. Nodul va fi format din nu mai puțin de 12 pasaje rutiere, având o lungime totală a bretelelor de 15 km, conform reprezentanților CNAIR.