România ar putea avea parte de o construcție feroviară unică: un tunel feroviar de 10 kilometri ce va lega două dintre cele mai populare destinații turistice din țară, Predeal și Brașov. Potrivit reprezentanților CFR Infrastructură, studiul de fezabilitate pentru modernizarea liniei feroviare Predeal – Brașov este deja în curs de elaborare, cu o finalizare estimată pentru prima parte a anului 2025. Această modernizare este parte a unui amplu proiect de investiții ce va transforma călătoria cu trenul pe această rută, aducând-o la standardele europene.
Odată finalizat, tunelul Predeal-Brașov va permite circulația trenurilor cu viteze de până la 160 km/h, reducând semnificativ timpul de călătorie între București și Brașov cu aproximativ 18 minute. În prezent, cel mai rapid tren face această rută în aproximativ două ore, dar cu noul tunel, această durată se va reduce considerabil, ceea ce va aduce beneficii semnificative pentru turiști și navetiști.
Un aspect remarcabil al acestui proiect este faptul că tunelul va avea două galerii separate, fiecare cu câte o cale simplă, un design ales pentru a asigura o siguranță maximă în caz de incendiu sau alte situații de urgență. Pentru construcția sa, se va utiliza tehnologia de ultimă generație Tunnel Boring Machine (TBM), asigurând o execuție precisă și eficientă.
Costul estimat al acestui proiect ambițios, care se va desfășura în zona montană, este de 963 de milioane de euro, finanțarea provenind din fonduri externe nerambursabile prin Programul Transport 2021-2027, Bugetul de Stat și veniturile proprii ale Companiei Naționale de Căi Ferate.
Pe lângă acest proiect, autoritățile române fac pași importanți și în modernizarea altor secțiuni feroviare din țară. Un alt tunel important, aflat pe ruta Brașov – Sighișoara, se află deja în construcție și va deveni cel mai lung tunel feroviar din România, cu o lungime de 6,9 kilometri. Deși lucrările au întâmpinat întârzieri semnificative, odată finalizat, acest tunel va permite trenurilor să parcurgă distanța dintre Brașov și Sighișoara într-o oră, contribuind astfel la modernizarea infrastructurii feroviare din țară.
România investește masiv și în infrastructura rutieră, cu aproximativ 800 de kilometri de autostradă și drumuri expres în construcție, parte a unui plan național ambițios de modernizare a transportului. Secretarul de stat din cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, Ionel Scrioșteanu, a declarat recent că țara va aloca sume considerabile pentru dezvoltarea infrastructurii în 2024, continuând astfel eforturile de îmbunătățire a conectivității și mobilității naționale.