Se construiește un pod peste Siret, pe DN 29D între Suceava și Dorohoi

După decenii de așteptare și nenumărate sesizări privind starea precară a podului actual de la Zvoriștea, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) este pe punctul de a semna un contract pentru construcția unui nou pod peste râul Siret, situat pe Drumul Național 29D între Suceava și Dorohoi. În urma licitației desfășurate în martie 2024, contractul a fost atribuit Asocierii Freyrom-Procons-Inginerie Drumuri și Poduri-Integrated Solutions pentru suma de 43,5 milioane lei. Această atribuție a fost posibilă după ce Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) a respins contestația depusă de ARL Cluj, parte a grupului Strabag, ce invoca prețul „neobișnuit de scăzut” față de estimarea CNAIR de 70 milioane lei.

Un pod nou după 91 de ani de utilizare continuă

Actualul pod, construit în 1933 și nerenovat timp de 91 de ani, se află într-o stare avansată de degradare, punând zilnic în pericol siguranța celor care traversează legătura vitală dintre județele Suceava și Botoșani. CNAIR, prin intermediul Regionalei de Drumuri și Poduri Iași, a obținut o finanțare europeană nerambursabilă pentru acest proiect, acoperind 40% din valoarea contractului prin Programul Transport.

Proiectul câștigător și specificațiile tehnice ale noului pod

Potrivit documentelor publice, noul pod va avea o lungime de 173 metri, cu cinci deschideri, dintre care una în arc metalic peste râul Siret. Celelalte deschideri vor fi realizate din grinzi prefabricate. Lățimea totală a structurii va ajunge la 11,8 metri, cu un carosabil de 7,8 metri care va permite circulația pe o bandă pentru fiecare sens.

Durata contractului este stabilită la 36 de luni, dintre care 12 luni sunt alocate pentru faza de proiectare și 24 de luni pentru execuția propriu-zisă a lucrărilor. În perioada lucrărilor, traficul va fi redirecționat pe o variantă provizorie de 340 de metri lungime, amplasată în aval, pentru a asigura continuitatea circulației rutiere.

Licitație disputată și acuzații de preț „neobișnuit de scăzut”

În ciuda celor șapte oferte primite, procesul de atribuire a fost contestat de ARL Cluj, clasat pe locul doi, care a solicitat o reevaluare a ofertei câștigătoare pe motiv că prețul propus ar fi „neobișnuit de scăzut” comparativ cu valoarea estimată de CNAIR, de 70 de milioane de lei. Totuși, în final, CNSC a validat evaluarea CNAIR, oferind undă verde Asocierii Freyrom pentru semnarea contractului și începerea proiectului.