Luni, 20 ianuarie 2024, începe proiectarea unui nou pod peste râul Siret, pe drumul național DN29A, ce leagă localitățile Dorohoi și Suceava. Direcția Regională de Drumuri și Poduri Iași a emis ordinul de începere a lucrărilor de proiectare, stabilind o perioadă de 12 luni pentru realizarea acesteia, urmată de 24 de luni pentru execuția efectivă a lucrărilor. Proiectul va adresa o problemă majoră de infrastructură rutieră, vizând înlocuirea unui pod vechi de peste 90 de ani, cu o structură modernă și mai sigură.
Un obiectiv prioritar pentru infrastructura regiunii
Podul peste Siret este situat la kilometrul 22+859 de pe DN29A și leagă comunele Vârfu Câmpului (Botoșani) și Zvoriștea (Suceava). Potrivit senatorului Doina Federovici, președintele PSD Botoșani, acest proiect reprezintă o prioritate majoră pentru infrastructura județeană, având în vedere starea actuală a podului existent, care prezenta probleme grave de siguranță. În urma constatării stării precare a structurii, au fost impuse restricții de trafic pentru a preveni accidentele, ceea ce a subliniat necesitatea unui nou pod.
„Actualul pod prezintă probleme grave de siguranță și a fost necesar chiar restricționarea traficului, pentru ca acesta să se desfășoare în siguranță. Alături de colegii din echipa PSD Botoșani, am făcut demersuri pentru alocarea sumelor necesare din Programul de Transport pentru construirea unui nou pod, mai ales că județul nostru are o importanță strategică, dată fiind situația din Ucraina,” a declarat Federovici.
Detalii tehnice și financiare ale proiectului
Noul pod va avea o lungime totală de 173 de metri și o lățime de 11,5 metri, cu o parte carosabilă de 7,8 metri. Conform soluției tehnice adoptate, podul va fi construit cu cinci deschideri și va include o suprastructură alcătuită din arc metalic pentru deschiderea principală și grinzi de beton armat pentru celelalte deschideri. Această alegere tehnologică asigură o structură mai robustă și mai durabilă, adaptată cerințelor de trafic actuale și viitoare.
Bugetul total al proiectului este estimat la aproximativ 20 de milioane de euro, sumă care va fi asigurată din fonduri europene. Acesta include nu doar construcția podului, ci și realizarea unei variante de ocolire și a unui pod provizoriu, astfel încât traficul să nu fie complet întrerupt pe durata lucrărilor.
Importanța proiectului pentru siguranța rutieră și economia locală
Construirea unui nou pod peste Siret va îmbunătăți semnificativ siguranța rutieră în zonă, având în vedere că actualul pod, construit din grinzi metalice, nu a fost reabilitat de la finalizarea sa, acum mai bine de 90 de ani. Noul pod va facilita, de asemenea, transportul și comerțul între județele Botoșani și Suceava, având un impact pozitiv asupra economiei locale.
În paralel, se va crea și o variantă de ocolire, care va permite descongestionarea traficului pe DN29A în perioada lucrărilor. Proiectul reprezintă, astfel, nu doar o soluție la o problemă de infrastructură existentă, dar și un pas important pentru dezvoltarea regională, în contextul în care județele Botoșani și Suceava au un rol strategic în regiunea de nord-est a României.