Municipalitatea orădeană a aprobat noi lucrări de infrastructură feroviară la Gara Centrală din Piața București, la solicitarea companiei Webuild. Constructorul, care derulează proiectul de electrificare a liniei ferate dintre Episcopia Oradea și Cluj-Napoca, va ridica două clădiri esențiale pentru modernizarea transportului feroviar din oraș.
Clădiri pentru mentenanță și electrificare
Proiectul prevede construirea unei hale de mentenanță pentru garniturile de tren, precum și a unei clădiri destinate centrului de electrificare. Potrivit unui comunicat al Primăriei Oradea, avizul pentru aceste lucrări a fost acordat de Comisia Municipală de Urbanism și Amenajarea Teritoriului.
Hala de mentenanță și centrul de electrificare vor avea un parter și două etaje, iar la Stația CFR Episcopia Bihor va fi construită o cabină tehnică la nivelul solului. De asemenea, Webuild s-a angajat să demoleze clădirile vechi fără funcționalitate, să reabiliteze cele existente și să amenajeze infrastructura necesară funcționării eficiente a stației CFR.
Lucrări conexe pentru modernizarea stației CFR
Alături de construcția noilor clădiri, proiectul include amenajarea unor pasarele, copertine și refugii cu structură metalică, construirea de rampe și scări din beton armat, precum și dotarea peroanelor cu bănci, coșuri de gunoi, stâlpi de iluminat și panouri luminoase pentru semnalizare și ghidare.
Parte dintr-un proiect de 2 miliarde de euro
Lucrările de modernizare a stației CFR Oradea fac parte dintr-un proiect amplu de electrificare a liniei ferate Episcopia Bihor – Cluj-Napoca, finanțat din fonduri europene, cu o valoare totală de aproximativ 2 miliarde de euro. Proiectul vizează electrificarea unui tronson de 166 kilometri, structurat în patru loturi: Cluj – Aghireș (30,41 km), Aghireș – Poieni (36,53 km), Poieni – Aleșd (52,74 km) și Aleșd – frontiera cu Ungaria (46,74 km).
Transformări majore în infrastructura feroviară bihoreană
Pe teritoriul județului Bihor, proiectul prevede construirea unui pasaj rutier subteran de aproximativ 200 de metri într-o zonă strategică de lângă Gara Tileagd, astfel încât traficul rutier pe DJ 767 să nu mai fie afectat de trecerile la nivel cu calea ferată. De asemenea, gara Velența din Oradea va fi demolată și înlocuită cu o construcție nouă.
La Oradea, proiectul include și reconstruirea celor două poduri feroviare peste Crișul Repede, precum și reconfigurarea pasajului rutier suprateran care leagă Bulevardul Ștefan cel Mare de străzile Bihorului și Depoului, acesta urmând a fi înlocuit cu un pasaj subteran modern.