Premieră în infrastructură: Chinezii inaugurează primul drum construit în România, după întârzieri și penalizări

După aproape trei ani de așteptare peste termenul inițial, centura Zalăului va fi inaugurată miercuri, 17 decembrie 2025, potrivit autorităților. Noul drum va permite traficului de tranzit între Hereclean, Aghireș și Meseș să ocolească orașul, reducând congestia din municipiul transilvănean.

Centura, lungă de 5,5 kilometri, este un drum cu câte o bandă pe sens și două în zonele de urcare. Proiectul a început în septembrie 2020 și presupune traversarea unei zone deluroase, cu numeroase văi, construirea a cinci viaducte, cinci poduri și două intersecții tip giratoriu la capetele drumului.

„Deși proiectul trebuia finalizat în următorii doi ani, termenele au fost depășite nepermis de mult. O întârziere de aproape 3 ani, care a generat multă frustrare în comunitate”, au transmis autoritățile.

Contract și context

Lucrarea a fost realizată de asocierea Sinohydro Corporation Limited – SC Good Prood SRL, într-un contract în valoare de 186 milioane de lei. Sinohydro, deținută de statul chinez și subsidiară a gigantului PowerChina, este una dintre cele mai mari companii de construcții din lume, cu o cifră de afaceri de aproape 100 de miliarde de dolari pe an.

Acest proiect reprezintă primul drum construit de o companie chineză în România. Decizia Guvernului din 2021 de a exclude firmele chineze de la licitațiile publice de infrastructură nu a afectat centura Zalăului, contractul fiind semnat anterior, în 2020. Totuși, mai există o excepție: pe autostrada A0 Nord, Lotul 3, lucrează chinezii de la China Civil Engineering Construction Corporation, contract semnat în 2023 pe o licitație lansată încă din 2019.

Întârzieri și penalizări

CNAIR a confirmat că termenul inițial de finalizare era 25 martie 2023, iar recepția finală a fost amânată pentru 3 decembrie 2025. „Până în prezent, antreprenorul a fost penalizat de către CNAIR în cuantum de 8.390.000 de lei pentru obligații contractuale neîndeplinite privind mobilizarea personalului și a utilajelor. Revendicarea CNAIR privind depășirea duratei de execuție este cu efect continuu și va fi închisă în momentul în care va fi efectuată recepția la finalizarea lucrărilor. Doar atunci va putea fi cuantificată”, a transmis Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere.

Provocări tehnice

Deși scurt, drumul a fost dificil de construit. Proiectarea și lucrările s-au desfășurat într-o zonă deluroasă, care a impus construirea a cinci viaducte și cinci poduri, precum și amenajarea a două intersecții tip giratoriu. Aceasta a dus la creșterea complexității și, implicit, la întârzieri față de termenul inițial de doi ani și jumătate.

Impact asupra traficului

După deschidere, centura Zalăului va prelua traficul de tranzit dintre Hereclean, Aghireș și Meseș, reducând semnificativ presiunea asupra orașului. Autoritățile estimează că acest drum va îmbunătăți fluiditatea traficului și va reduce timpul de parcurgere pentru transportul de tranzit.