Colliers: Centrele comerciale domină industria de retail din Europa Centrală și de Est

Contextul economic bun, definit de creșterea rapidă a PIB-ului, șomajul scăzut și creșterea salariilor, creează condiții favorabile pentru retailerii de fashion în cele 14 piețe din Europa Centrală și de Est (ECE), conform celui mai recent raport al Colliers International, intitulat ExCEEding borders.

Pe măsură ce veniturile disponibile cresc în mod constant către nivelurile medii ale UE, achizițiile de articole de îmbrăcăminte și accesorii de modă devin din ce în ce mai importante ca factor de stimulare a consumului. Creșterea rapidă a PIB-ului, scăderea șomajului și majorarea salariilor creează condiții favorabile pentru expansiunea industriei de fashion în Europa Centrală și de Est”, a declarat Mark Robinson, CEE Research Specialist în cadrul Colliers International.

România rămâne una din variantele cele mai interesante din prisma potențialului de creștere. Față de vecinii cu un nivel de trai comparabil, piața din România pare considerabil mai puțin dezvoltată pe zona ofertei, cu mai puțin de 190 mp de spații comerciale moderne la mia de locuitori, în timp ce în Polonia și Cehia, raportul depășește 300 mp, iar Ungaria se apropie de acest prag”, a completat Silviu Pop, Head of Research în cadrul Colliers International Romania.

Principalele concluzii ale raportului ExCEEding borders” sunt: 

  • Vânzările de retail sunt în creștere în întreaga regiune, cu un vârf de 11% în România în 2017, un nivel maxim al acestui ciclu;
  • Centrele comerciale domină industria de retail din regiune; singura piață dintre cele 14 ale ECE, unde segmentul de high street joacă un rol central, este capitala Cehiei, Praga. Cea mai mare piață a centrelor comerciale din regiune este Polonia, cu aproape 500 de scheme, ce totalizează 11,8 mil. mp GLA;
  • Ancorele de fashion din ECEau vânzări de aproximativ 350-450 euro/mp/lună;
  • ECE continuă să atragă lanțuri internaționale de retail–au avut loc debuturi în Polonia (Primark), România (Victoria’s Secret) și Letonia (Van Graaf). Brandurile poloneze sunt foarte active în regiune, inclusiv Sizeer, acesta fiind prezent pe 7 piețe: Lituania, Letonia, Estonia, Cehia, Slovacia, Ungaria și România;
  • Pe lângă prezența sa în centrele comerciale, sectorul de fashion este, de asemenea, un motor al comerțului electronic, iar în patru țări din cele 14 piețe ECE (Bulgaria, Estonia, Polonia și Cehia), ponderea saîn vânzările online depășește 30%;
  • Ancorele de modă de pe piețele din ECE includ H&M, LPP, Inditex, New Yorker, C&A și TK Maxx. Mai jos este o listă a tuturor ancorelor majore din regiune.