Plan uriaș de investiții în infrastructură. Total: 60 miliarde de euro

Guvernul a anunțat că Planul Național de Investiții și Relansare Economică prevede o serie de investiții pentru dezvoltarea infrastructurii, cu un cost estimativ de peste 60 miliarde euro.

Planul propune pentru zona rutieră finalizarea lucrărilor de infrastructură aflate în implementare – 407,3 Km de autostrăzi şi drumuri expres, iar costul estimat este de 4,3 miliarde euro. Proiectele promise sunt Sibiu – Piteşti (loturile 1, 4, 5), drumul expres Craiova – Piteşti, Autostrada Transilvania (Suplacu de Barcău – Borş), autostrada Sebeş – Turda, A0: Inelul de Sud Bucureşti, Varianta de ocolire Bacău şi Podul peste Dunăre de la Brăila.

Totodată, Guvernul propune conectarea cu autostrăzi a provinciilor istorice ale României şi cu reţelele de transport pan-europene, prin demararea lucrărilor la aproximativ 3.000 de km. de autostrăzi şi drumuri expres, pentru perioada 2020 – 2030. Cost estimat este de 31 miliarde euro. Sunt vizate autostrada  Sibiu – Piteşti (loturi 2, 3), Autostrada Transilvania: Nădăşelu – Suplacu de Barcău, Autostrada Unirii: Tg. Mureş – Iaşi – Ungheni, A3: Ploieşti – Comarnic – Braşov, A7: Ploieşti– Suceava – Siret, AO: Inelul de Nord Bucureşti; drumurile expres Bucureşti – Alexandria – Craiova – Lugoj, Buzău/Focşani – Brăila – Galaţi, Măcin – Tulcea – Constanţa; Transregio Gilău – Cluj N. – Apahida.

În domeniul feroviar, sunt prevăzute investiţii în circa 3.000 km de cale ferată, în perioada 2020 – 2030, cu un cost estimat de aproximativ 18 miliarde euro, care includ finalizarea reabilitării liniei ferate pe traseul Frontieră-Curtici-Simeria, parte componentă a Coridorului IV pan-european, pentru circulaţia trenurilor cu o viteză maximă de 160 km/h. Proiectele noi de modernizare a căii ferate sunt Ploieşti-Suceava-Dărmăneşti, Bucureşti-Craiova-Timişoara-Arad, Suceava-Cluj Napoca, Buzău-Feteşti, Port Constanţa-Palas, Predeal-Braşov, Centura feroviară a Municipiului Bucureşti, Cluj Napoca-Episcopia Bihor.

Planul include şi lansarea unui tren metropolitan Nădăşelu – Baciu – Cluj-Napoca – Apahida – Jucu – Bonţida.
Alte investiţii sunt prevăzute pentru dezvoltarea unor noi magistrale de metrou şi extinderea celor existente (Finalizare lucrări M5, lansare M6 – tronsonul Gara de Nord – 1 Mai – Aeroport Otopeni, M4 – tronsonul Gara de Nord – Gara Progresu, extensie M2 Pipera – Petricani şi Berceni – Linia de Centură Sud).

Planul include și metroul Cluj Napoca, pe ruta Gilău – Floreşti – Cluj-Napoca.

În sectorul naval, planul prevede investiţii totale de 4,3 miliarde de euro pentru modernizarea şi extinderea infrastructurii porturilor maritime şi fluviale, cu accent pe Portul Maritim Constanţa, precum şi investiţii pentru asigurarea navigaţiei pe tot parcursul Dunării, pe tot timpul anului .

Pentru sectorul aerian sunt amintite investiţii totale de 2,9 miliarde de euro, care vizează extinderea şi construirea de terminale pentru pasageri, cât şi de zone cargo.