Leonard Zamfirescu, Director General Tracia Doors: Piața ușilor metalice va urma un trend ascendent

Cum a început business-ul Tracia și care a fost motivația din spatele construirii fabricii de uși metalice?

Povestea ușilor Tracia începe în 2008 și este rezultatul pasiunii noastre pentru acest domeniu, dar și consecința unei nișe identificate în piață și lipsită de opțiuni pentru consumator. Acum 12 ani, când am deschis fabrica din zona Vrancea, numărul producătorilor dedicați exclusiv ușilor metalice de exterior era extrem de redus, iar oferta în piață era nesemnificativă. Recomandarea comercianților era una extrem de simplistă și greșită, întrucât sugerau ușile de interior ca fiind varianta optimă și pentru exterior.

Doar că, de-a lungul timpului, oamenii s-au educat, au început să aibă așteptări, să caute calitatea care să le ofere confortul necesar pentru o perioadă de timp îndelungată, dar și eficiența necesară pentru o investiție durabilă.

Iar noi, la Tracia, am urmărit de-a lungul timpului să inovăm, să ne perfecționam și să optimizăm produsele din portofoliu. De aceea, încă de la început, efortul nostru permanent a fost de a diversifica, de a ridica nivelul calității, astfel încât să ne mulțumim clienții, iar în același timp să îi surpridem prin inovație, dar și printr-un raport calitate-preț care să ne mențină în topul preferințelor.

Bineînțeles, acest lucru a presupus un nivel de muncă crescut, astfel încât capacitatea noastră de producție să acopere cererea de pe piață. Iar acum ne mândrim cu un portofoliu de uși de exterior care sunt căutate în primul rând pentru caracteristicile prin care am devenit recunoscuți la nivelul întregii țări: siguranță, rezistență, design și, nu în ultimul rând, fiabilitate.

De ce Tracia?

Pentru că dintotdeauna am avut o pasiune pentru istoria noastră, pentru că rădăcinile ne definesc ca popor și pentru că este important ca un brand românesc să se identifice cu un element de autenticitate. Iar eu am ales să merg până la istoria dacică. Iar de aici și explicația denumirilor pe care le au ușile noastre din portofoliu. Mă opresc aici din a oferi mai multe detalii și vă invit pe site-ul nostru pentru a descoperi mai multe informații, www.traciadoor.ro.

Prin ce anume se individualizează ușile Tracia pe piață?

Sloganul ușilor Tracia este unul pe cât de simplu, pe atât de real: “Rezistă timpurilor”. Pentru că, așa cum am menționat și mai devreme, calitatea ne definește, iar aceasta se regăsește în rezistența ușilor noastre, indiferent de condițiile climatice. Ne putem lăuda, de asemenea, cu faptul că se montează extrem de ușor și că oferă o izolație termică și fonică inegalabile, având în componență un strat de vată bazaltică de înaltă densitate.

Un alt avantaj al ușilor Tracia este acela că pot fi personalizate, conform dimensiunilor și cerințelor clientului, ceea ce asigură satisfacerea celor mai exigente standarde și așteptări, când  vorbim de a alege ușa de exterior potrivită casei.

Produceți și sistemele de închidere?

Sistemele de închidere nu le producem în unitatea proprie, însă colaborăm cu o serie de producători recunoscuți la nivel mondial, ceea ce nu poate fi decât o altă mândrie pentru noi, iar certificarea lor este CE, ceea ce înseamnă că sunt în conformitate cu standardele Uniunii Europene.

 

Tracia produce și pentru export?

Până în prezent ne-am concentrat pe piața din România, având în vedere că cererea pentru ușile de exterior este una semnificativă și este prioritar pentru noi să acoperim solicitările interne. Îmi doresc să ne dezvoltăm pe orizontală, concentric, însă nu vom face acest lucru dacă va trebui să renunțăm la calitate. Am ajuns la un nivel la care nu ne permitem, sub nicio formă, să reducem din calitățile produselor doar pentru a produce mai mult – cred cu tărie că standardele de performanță trebuie respectate prioritar. Motiv pentru care, momentan, ne focusăm să acoperim cererea de la nivel național. Vom vedea pe parcurs dacă va fi cazul să ne extindem, să căutăm parteneri la nivel European, să ieșim din granițe.

Ce canale de vânzare folosiți pentru produsele Tracia?

Canalele noastre de vânzare sunt cele deja consacrate și folosite de majoritatea producătorilor. Bineînțeles, avem rețeaua proprie de distribuție, însă marii retaileri ne sunt parteneri de încredere. De asemenea, dezvoltatorii imobiliari sunt un segment important de vânzare pentru ușile Tracia.

În piața internă, care sunt regiunile cu cele mai mari vânzări? Există un specific local (ușă metalică versus ușă de lemn și derivate) care influențează vânzările?

Tracia înseamnă doar uși metalice, iar acest lucru ne-a fost cumva impus de piață. Ușile de lemn pentru exterior, deși frumoase și interesante, sunt mai puțin preferate de beneficiari din cauza rezistenței în timp, a fiabilității și a comportamentului lemnului, care este o materie primă ce “lucrează”, suferă modificări de-a lungul vremii. Consumatorii par să prefere ușile rezistente, care îți oferă siguranță și oferă o calitate constantă, indiferent de condițiile climatice sau de mediu.

Designul este un alt punct forte al ușilor Tracia, întrucât impactul vizual este o altă calitate pentru care clienții ne aleg. Acesta este și motivul pentru care avem în portofoliu o tablă specială, care imită structura lemnului – o combinație fericită între rezistența metalului și căldura lemnului. De aceea, putem spune că ușile noastre sunt 3 în 1.

În ceea ce privește zonele cu cele mai mari vânzări, la nivel național este clar că se evidențiază aglomerările urbane, unde dezvoltarea imobiliară urmează trendul ascendant, indiferent de perioada anului. Și aici mă refer la București, Cluj, Timișoara, Sibiu, Constanța, dar și altele.

Pandemia a afectat economia în ansamblu. Cum v-a afectat business-ul? Ce măsuri suplimentare a trebuit să luați?

Într-adevar, anul 2020 a fost și continuă să fie o provocare pentru întrega industrie și nu numai. În ceea ce ne privește, în prima parte a anului business-ul nu a fost afectat, întrucât am avut numeroase cereri din partea marilor retaileri, care ne-au asigurat evoluția din punct de vedere al bugetului de venituri și cheltuieli în marja estimărilor inițiale.

Am început să resimțim o anumită presiune odată cu instaurarea stării de urgeță, din cauza lock-down-ului, a situației incerte, a stagnării ritmului construcțiilor. A fost o perioadă grea pentru fiecare dintre noi, însă antreprenorii au avut cel mai mult de suferit. De ce? Pentru că au trebuit luate măsuri drastice, dar care să poată fi revocate oricând pentru a reintra în normal. Iar aici mă gândesc la activitatea fabricii Tracia, când am fost nevoit să trimit 80% din personal în concediu, lucrând cu un număr restrâns de oameni, doar pe proiecte și comenzi punctuale.

Starea de alertă a adus odată cu ea și libertatea de mișcare, fiecare era cât mai dornic să facă ceva, iar casa a rămas o investiție preferată a românilor, de la renovare până la amenajare. Iar asta a fost vesta noastra de salvare, ca să o denumesc așa. Pentru că banii au început din nou să circule, iar lucrurile să se pună în mișcare.

Am revenit cu întreaga echipă la lucru, însă am preferat să îi împart în schimburi, astfel încât să asigur toate normele de siguranță impuse. Grija pentru sănătatea angajaților a fost principalul obiectiv odată cu redeschiderea fabricii și am făcut eforturi, cu toții, pentru a rămâne în siguranță.

Piața a reacționat la criza sanitară. Ce perspective vedeți pentru piața construcțiilor la modul general și pentru cea a ușilor metalice în particular?

Față de criza din 2008/ 2010, când prima industrie afectată a fost cea a construcțiilor, din fericire, daca mă pot exprima astfel în acest context, pandemia de COVID 19 a fost una benefică pentru sectorul construcțiilor. Șantierele nu au fost închise total, unii dezvoltatori și –au continuat proiectele, iar acest lucru a propulsat România pe primele locuri în Uniunea Europeană în ceea ce privește creșterea în industria construcțiilor.

Potrivit ultimului raport INS, piaţa construcţiilor din România continuă să se menţină pe un trend ascendent în anul 2020, în pofida contracţiei generale a economiei.

Paradoxal, poate, acest trend este efectul dezvoltării sectoriale sub potenţial care a avut ca principală cauză lipsa de finanţare în anii precedenţi. Explicaţia acestui paradox constă în mai multe elemente dintre care cele mai importante se referă la decalajul de infrastructură existent în România dar şi de portofoliul locativ format, în mare parte, din construcţii vechi care necesita înlocuire.

Cu alte cuvinte, este mult de investit în infrastructura de bază, investiţii care nu se pot realiza fără construcţii. Este mult de investit în spaţiul locativ, iar cererea este deosebit de ridicată odată cu apunerea perioadei „cutiilor de chibrit” şi a cartierelor muncitoreşti.

De altfel rezultatele pe primele şase luni ale anului 2020 arată o creştere cu 18,9% a volumului lucrărilor de construcţii faţă de primul semestru 2019. Pe obiecte de construcţii, ca serie brută, au avut loc creşteri astfel: lucrările de construcţii inginereşti (+29,6%), clădirile rezidenţiale (+18,5%) şi la clădirile nerezidenţiale (+5,3%).

Ce ne arată de fapt aceste cifre? Ne arată că discutăm despre un sector consolidat, bine structurat, echilibrat, cu o ofertă diversificată şi actualizată, cu potenţial de creştere în contextul unei cereri deosebit de ridicate.

Ținând cont de toate aceste date oficiale, tind să cred că și piața ușilor metalice va urma un trend ascendent, întrucât sunt două sectoare care merg mână în mână. Rămân atent la piață, conectat la ce se întâmplă, însă îmi mențin ideea că sectorul nostru va ieși cu bine din această încercare, oricând se va termina.

Problema cea mai importantă și cea mai delicată rămâne forța de muncă, oamenii specializați, în care este necesar să investim continuu, aici referindu-mă inclusiv la o potențiala reconversie profesională a muncitorilor.

Care sunt planurile de investiții pe termen mediu și lung? Au fost ele afectate de pandemie?

Planurile pentru Tracia sunt unele îndraznețe, însă cred că acesta este elemental care ne va propulsa. Curajul de a merge mai departe, chiar și în momente mai puțin prietenoase pentru noi.

Ținând cont de contextul actual la nivel internațional, ne rezumăm a avea planuri realizabile pe termen scurt, iar acestea vizează dezvoltarea continuă a portofoliului nostru de uși metalice pentru exterior, produse care să îndeplinească toate așteptările și cerințele clienților și partenerilor noștri.

Achiziția de roboți pentru sudură, întrucât acest segment suferă din cauza lipsei oamenilor specializați, este însă prima provocare ce deschide lista planurilor  concrete de viitor.