Aeroportul Brașov-Ghimbav mai are nevoie de 40-50 de milioane de euro pentru a fi gata

Consiliul Judeţean Braşov a cheltuit, în decurs de zece ani, 24,7 milioane de euro pentru realizarea Aeroportului Internaţional Braşov-Ghimbav, și pentru finalizarea proiectului mai este nevoie de o investiție de 40-50 de milioane de euro, conform unor calcule făcute de Consiliul Județean Brașov. Aeroportul are doar pistă şi teren împrejmuit, lucrările fiind sistate deoarece procedurile privind terenul nu au fost finalizate. Restul de bani este necesar pentru construirea terminalului, a turnului de control şi a suprafeţelor de mişcare.

„Am făcut un calcul începând din anul 2006 până acum pentru a vedea câţi bani s-au cheltuit pentru construirea Aeroportului Internaţional Braşov-Ghimbav şi este vorba de 24,7 milioane de euro, toată suma provenind din bugetul Consiliului Judeţean. Am făcut aceste calcule ca să avem o situaţie exactă înainte de a intra în asociere cu Primăria Braşov, pentru finalizarea investiţiei”, a declarat Adrian Gabor, vicepreședintele CJ Brașov.

Lucrările au fost sistate deoarece procedurile privind terenul pe care se va întinde aeroportul nu au fost finalizate. Mai exact, trebuie modificată Legea 297/2015 privind trecerea terenului de 200 de hectare din administrarea Institutului Naţional pentru Cartof şi Sfeclă de Zahăr Braşov în administrarea Consiliului Judeţean. Parlamentul a aprobat anul trecut această lege, însă în actul normativ există greşeli în numerele cadastrale pentru parcele, fiind nevoie de un nou proiect de lege pentru rectificare.

„Deocamdată, orice fel de lucrări la această investiţie au fost sistate pentru că trebuie modificată Legea 297/2015 privind trecerea terenului din administrarea Institutului Naţional pentru Cartof şi Sfeclă de Zahăr Braşov în administrarea Consiliului Judeţean. S-au încurcat foarte multe date referitoare la teren şi nu pot fi întocmite acte pentru ca terenul să fie trecut în administrarea Consiliului Judeţean. Din păcate, după ce timp de două luni am umblat pe la diferite ministere, sperând că se poate face prin hotărâre de Guvern, modificarea trebuie făcută în Parlament. Pregătim documentaţia şi o vom pune la dispoziţia parlamentarilor. Facem apel la toţi parlamentarii de Braşov să facă rapid demersuri şi să susţină modificarea legii respective”, a afirmat vicepreşedintele CJ Braşov.

Adrian Gabor a prezentat o listă cu cheltuielile defalcate pentru investiţiile care s-au făcut până în prezent. Astfel, în 2006, CJ Braşov a cheltuit pentru proiectarea aeroportului suma de 68.877 de euro şi alţi 3.000 euro pentru studiul de fezabilitate.

În 2007, 21.000 de euro au fost cheltuiţi pentru lucrări de dezmembrări şi modificarea PUZ, iar în 2008 a fost cheltuită suma de 257.865,9 de euro pentru un studiu de urbanism aferent zonei adiacente aeroportului, dezmembrări, lucrări de organizare de şantier şi pentru un studiu de inundabilitate aferent acestei zone.

În 2009, CJ Braşov a cheltuit cel mai puţin, respectiv 4.771 de euro pentru un extras CF şi avize. Apoi, în 2010 suma cheltuită pentru aeroport a ajuns la 580.000 de euro pentru scoaterea terenului din circuitul agricol şi pentru diverse documentaţii tehnice, în 2011 s-au cheltuit 3 milioane euro pentru lucrări de nivelare şi împrejmuire a terenului, iar în 2012 – 4.587.000 de euro pentru exproprieri şi studiul de coexistenţă şi analiză la risc, deoarece în zonă există o linie de înaltă tensiune.

Abia în 2013 au început lucrările propriu-zise la pista aeroportului, pentru care au fost alocate 6.525.000 de euro, în 2014 – 4.909.000,44 euro, iar în 2015 încă 4.757.161,15 euro pentru amenajarea pistei.

Anul acesta nu s-a mai făcut nicio investiţie deoarece se aşteaptă încheierea contractului de asociere cu Primăria Braşov.