Mai nou, în contextul programelor finanţate de UE pentru reconversie în viticultură şi pomicultură, stâlpii (şpalierii) din beton precomprimat sunt un element esenţial.
Pe de altă parte, spre deosebire de stâlpii de metal (ruginesc repede) sau de lemn (putrezesc) care ţin mult mai puţin, durata de viaţă a stâlpilor din beton este de circa 50 de ani.
Până acum, pentru comenzi mai mari, şpalierii erau aduşi de obicei din Italia. Dacă sunt cumpăraţi din România însă, la 1 hectar de livadă cu producţie intensivă, se economisesc 2.000 de euro doar pe costurile cu transportul din străinătate a acestor stâlpi.
Astfel că, luaţi din intern, pe un hectar (adică aproape 4.000 de pomi), investiţia e de circa 3 – 4.000 de euro. Un stâlp costă, în funcţie de tip, dacă e la margine sau intermediar, între 7 – 12 euro.
Stâlpii pentru viticultură au o înălţime de 2,5 metri iar cei pentru pomicultură pot să difere în funcţie de pomi. Pentru cireşi, stâlpii pot ajunge şi la 6 m. Astfel că, pentru fiecare tip în parte e nevoie de armare diferită la fabricaţie.
“În România nu se produc decât ocazional şi nu la nivel industrial stâlpi pentru viticultură şi pomicultură. Noi, aici lângă Ploieşti, producem la scară mare şi putem chiar să ne mărim capacitatea de producţie. Acum, capacitatea de producţie e de circa 8.000 de metri cubi, adică înjur de 5 – 600.000 de stâlpi anual. Aceştia pot servi la aproximativ 1.000 de hectare de livezi”, a declarat Călin Bailuc, director la Bauelemente (foto).
Compania, parte a grupului Baupartner (fondat în anul 2006 de către omul de afaceri Michael Dietrich), a început încă din anul 2008 să fabrice stâlpi din beton pentru agricultură, însă atunci era doar o afacere de nişă şi a fost doar una din cele trei faze ale investiţiei finalizate în acest an. Investiţia iniţială a fost de 1,5 milioane de euro doar pentru o linie de fabricație.
Pentru că șpalierii au început să aibă o cerere tot mai mare, Bauelemente a mai investit 3,5 milioane de euro în extinderea capacităţii de producţie dar şi în diversificare, pentru a produce stâlpi pentru toate tipurile de pomi fructiferi și pentru viticultură.
Bauelemente a şi exportat deja în ţări precum Turcia, Republica Moldova, Ucraina şi Polonia.
Firma a avut în 2015 o cifră de afaceri de 25 de milioane de euro, în creştere de la 22 milioane de euro în 2014 (98,7 milioane de lei). “Din cei 25 de milioane de euro, rulajul pe agricultură a fost de circa 1 milion de euro”, a declarat Călin Bailuc.
”Sperăm să ajungem cu vânzările de stâlpi din beton pentru agricultură la 3-4 milioane de euro începând din acest an”, a spus directorul citat.
Să amintimn aici că firmele de construcţii din grup sunt extrem de active local, pe segmente precum proiectarea şi execuţia de structuri prefabricate, pereţi prefabricaţi şi planşee, acoperişuri, faţade şi altele. Amintim aici doar o foarte mică parte din proiectele din portofoliu: Profi Logistic Center (extindere), Timișoara Shopping City, Leroy Merlin – Bragadiru, Vulcan Retail Park din Bucureşti, Kaufland (Ploieşti, Galaţi), Kaufland Logistic – Turda, Adeplast extinderi – Corlăteşti, Adeplast fabrica de mortare – Cordun, Pasaj Băneasa – pereţi de protecţie, Lufkin Industries – Ploieşti, British American Tobacco – Ploieşti, Unilever – Ploieşti şi multe altele.
Cât despre Grupul Baupartner, acesta cuprinde 15 companii operative local în mai multe domenii precum construcții, producție de țevi sudate, producţie de energie regenerabilă din biogaz şi altele. “Grupul a avut anul trecut o cifră de afaceri consolidată de 50 de milioane de euro cu 266 de angajaţi. La finele anului vom trece sigur de 300 de angajaţi”, a declarat Michael Dietrich.