S-a stabilit ziua când vor începe lucările la podul suspendat de la Brăila

Termenul stabilit pentru începerea lucărilor la podul suspendat peste Dunăre, de la Brăila, este 10 decembrie, moment la care se va face și solicitare de finanțare de la Bruxelles, scrie Obiectiv Vocea Brăilei. Publicația a consemnat o întâlnire care a avut loc la CJ Tulcea și unde au participat mai mulți oficiali locali dar și ministrul Finanțelor Publice, Eugen Orlando Teodorovici, preşedintele Consiliului Judeţean Brăila, Francisk Chiriac, primarul municipiului Brăila, Viorel Marian Dragomir, senatorul Nicolae Moga, board-ul firmei Astaldi, precum şi directorul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, Narcis Neaga.

„Din păcate, administraţia publică în România, în special la nivel central, are mai multe sincope, astfel că va fi nevoie de o implicare personală. Mă voi implica, o dată ca senator de Tulcea, şi pe de altă parte ca ministru de Finanţe, dar şi ca român, pentru că ar trebui să fim cu toţii interesaţi ca un astfel de obiectiv să fie realizat, pentru că va avea un impact determinant în zona economică. Podul conectat cu drumul expres Brăila – Tulcea – Constanţa şi cu alte obiective din zonă vor face ca această zonă a ţării să aibă o şansă foarte mare de dezvoltare. Zilele trecute, împreună cu domnul preşedinte Teodorescu, am avut o discuţie la Bucureşti cu toţi cei implicaţi, de la Romsilva, Apele Române, de la CNAIR, Ministerul Culturii, chiar şi cu colegii miniştri, pentru a-i ruga ca în fiecare săptămână să aibă o situaţie pe zona pe care o coordonează, pentru ca lucrurile să reintre în calendarul de lucru. Mai sunt câteva etape intermediare, câteva hotărâri de Guvern în şedinţele următoare, pentru ca totuşi, cel târziu pe 10 decembrie, să fie emis ordinul de începere de lucrări pentru podul Tulcea-Brăila. Acesta este termenul maxim, dar dacă reuşim să ne mişcăm mai repede, e posibil ca acest lucru să se întâmple până la final de noiembrie. Termenul oficial este 10 decembrie, dată de la care efectiv se începe lucrarea, adică veţi vedea pe ambele maluri mobilizare de şantier, echipamente aduse la faţa locului, defrişare pe suprafaţa necesară, descărcări arheologice, absolut tot ce ţine de începerea unei lucrări”, a declarat Teodorovici, după cum se arată într-o postare oficială a CJ Tulcea pe reţelele de socializare.

Tot cu această ocazie, după cum a precizat presa dobrogeană, ministrul Finanţelor ar mai fi subliniat că imediat ce se eliberează Ordinul de începere a lucrărilor la pod, se poate trimite cererea de avans de circa 80 de milioane de euro către Uniunea Europeană, “bani care vor fi achitaţi fără probleme”“Nicio factură pentru tot ce înseamnă investiţii nu va rămâne neplătită. HG pentru exproprieri este avizată şi va fi aprobată în şedinţa de Guvern din 25 Octombrie 2018. Urmează ca în şedinţa din 1 Noiembrie Ministerul Pădurilor şi Apelor să vină cu HG pentru zona de pădure care va fi defrişată. Se va lucra la acest pod 24 de ore din 24 (!)”, a mai spus Teodorovici, potrivit dobrogeanews.ro.

“Descărcarea arheologică la Brăila s-a încheiat, în zona Tulcei este în desfăşurare, iar în curând va începe şi cea silvică. Orice demers al firmei constructoare are sprijinul garantat al Guvernului şi al celor două Consilii Judeţene – Brăila şi Tulcea, astfel încât lucrările să se mişte într-un ritm alert. Nu există niciun pericol care să pună în dificultate acest proiect!”, se arată într-un comunicat emis de Primăria Brăila.

Contactat de redactorii “Obiectiv – Vocea Brăilei”, preşedintele CJ, Brăila Francisk Chiriac, a dorit să precizeze că în cel mai scurt timp va începe şi tăierea vegetaţiei din zona unde va fi podul, astfel încât lucrările să poată demara la termenul anunţat.

Tot Consiliul Judeţean Brăila a anunţat printr-o postare pe site-urile de socializare că Ministerul Transporturilor a supus deja dezbaterii publice Proiectul de Hotărâre de Guvern privind declanşarea procedurilor de expropriere a imobilelor proprietate privată din zona unde se va construi podul. Consiliul judeţean vorbeşte despre 400 de imobile în suprafaţă totală de peste 640.000 mp.

“Prin proiectul de act normativ se propune, în primul rând, aprobarea amplasamentului care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional «Pod suspendat peste Dunăre în zona Brăila». De asemenea, proiectul vizează declanşarea procedurilor de expropriere a imobilelor proprietate privată, care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional «Pod suspendat peste Dunăre în zona Brăila», a listei cuprinzând imobilele supuse exproprierii situate pe raza localităţilor Brăila şi Vădeni din judeţul Brăila şi a localităţilor Smârdan şi Jijila din judeţul Tulcea, proprietarii sau deţinătorii acestora, precum şi sumele individuale estimate de către expropriator aferente despăgubirilor în cuantum total de 10.348.100 lei, pentru un număr de 400 imobile, în suprafaţă totală de 642.293 mp teren, situate pe terenurile afectate de expropriere. Suma de 10.348.100 lei aferentă imobilelor prevăzute în proiectul de Hotărâre a Guvernului rezultă din raportul de evaluare întocmit în luna septembrie 2018, de către un evaluator autorizat ANEVAR. Din cele 10,35 milioane lei, 9,87 milioane sunt alocate pentru despăgubirile estimate în judeţul Brăila, în timp ce diferenţa de 0,478 milioane lei este pentru judeţul Tulcea. În situaţia în care în cadrul coridorului de expropriere, cu ocazia întocmirii documentaţiilor cadastrale de dezmembrare a imobilelor afectate, vor fi identificate imobile ce ar putea constitui monumente istorice/zone de protecţie, se vor respecta prevederile Legii nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicată”, se arată în postarea Consiliului Judeţean.

Trebuie precizat, de asemenea, că tot la întâlnirea de la Tulcea, ministrul Finanţelor Publice, Eugen Teodorovici, a afirmat că există angajamentul ferm din partea companiei naţionale de drumuri ca în luna decembrie să fie încărcate în sistemul electronic de achiziţii publice documentaţiile aferente obiectivului drum expres Brăila – Tulcea – Constanţa, pentru studiul de fezabilitate şi proiectul tehnic, astfel încât până la finalul anul 2019 să fie finalizată documentaţia pentru începerea lucrărilor şi la acest obiectiv.

Podul suspendat peste Dunăre, structura principala din cadrul Proiectului, va avea o lungime de 1.974,30 de metri, din care 1.120 metri reprezintă deschiderea centrală. La această se adaugă două deschideri laterale de 489,65 metri, pe malul dinspre Brăila şi 364,65 metri pe malul dinspre Tulcea. Gabaritul pe verticală al podului suspendat va fi de cel puţin 38 m de la nivelul maxim de inundaţie al Dunării, astfel încât să fie îndeplinite criteriile de navigaţie fluvială.

Podul suspendat va fi poziţionat între km 4+596,10 şi km 6+570,52 pe drumul principal Brăila-Jijila, respectiv la km 165+800 pe fluviul Dunărea (kilometraj pe Dunăre, măsurat de la Sulina). De o parte şi de altă vor fi construite două viaducte de acces în lungime de câte 110 metri, care se vor adăuga lungimii podului suspendat.

Lăţimea totală a podului va fi de 31,70 metri. Calea pe pod va avea 22,00 metri şi va fi alcătuită din 4 benzi de circulaţie de câte 3,50 m lăţime fiecare, 4 benzi de încadrare de câte 0,5 m lăţime, două acostamente de 1,50 m lăţime şi o zona mediană cu lăţimea de 3,00 m. La acestea se adaugă, de o parte şi de altă, 2 benzi adiţionale pentru trafic pietonal, biciclete şi întreţinere, trotuarele având de câte 2,80 m fiecare.