Petrișor Grindeanu, Sanex: Creştem producția locală de plăci ceramice*

Lasselsberger Ceramics România România planifică investiții de 9 milioane de lei pentru acest an.

CESAROM, liderul pieţei româneşti de gresie şi faianţă este unul dintre brandurile cu tradiţie din România, având o istorie de aproape 60 de ani. CESAROM se produce în fabrica Sanex SA din Cluj-Napoca, companie care a devenit, începând cu anul 2004, membră a grupului austriac Lasselsberger GmbH, lider în producţia europeană de plăci ceramice (gresie, faianţă şi decoruri ceramice). În prezent, capacitatea totală de producţie din cadrul fabricii Sanex SA din ClujNapoca se ridică la peste 8 milioane de metri pătraţi anual, SANEX SA comercializând o gamă variată de modele de gresie, faianţă şi plăci decor. Lasselsberg Ceramics România tocmai a raportat o creștere de 20% a cifrei de afaceri din 2019. În plus, grupul planifică investiții de 9 milioane lei pentru acest an. Mai multe despre această afacere şi despre perspectivele pieţei de profil am aflat de la Petrișor Grindeanu, director general al Sanex S.A, care a acordat un interviu revistei Constructiv.

Sanex este singurul producător local de plăci ceramice. De obicei, când văd că există doar un singur producător pentru un anume produs, mă gândesc la posibilităţi precum: afacere cu costuri mari sau/şi profitabilitate redusă per unitate de producţie, din moment ce nu-şi permit mulţi să o facă. De ce credeţi că nu mai produc şi alţii local?

Pentru a produce plăci ceramice care să răspundă nevoilor consumatorilor români și care să fie totodată și competitive pe piața locală sunt necesare investiții majore în tehnologie și linii de producție, cu o perioadă de amortizare foarte lungă 10-15 ani, mult peste media altor industrii. Mai sunt necesare studii de piață și, poate cel mai important, know-how-ul întregului proces de fabricare, logistică, vânzare și servicii post-vânzare. Producţia de plăci ceramice CESAROM® are o tradiție îndelungată, fiind demarată încă din 1962, iar mulți ceramiști din fabrica Sanex lucrează aici de o viață.

Avem chiar familii întregi care lucrează la noi și care își transmit meseria din generație în generație. Investiția în acest domeniu implică, pe lângă resurse materiale, și resurse umane cu un înalt grad de specializare. Odată cu desființarea școlilor profesionale, numărul specialiștilor ceramiști este în scădere. De aceea ne confruntăm cu o oarecare criză a forței de muncă, întrucât joburile în unități de producție nu mai sunt la fel de atractive noilor generații. Însă, prin parteneriatul dezvoltat pe plan local cu Universitatea de Arte și Design, Secția ceramică și sticlă, încercăm să redeschidem absolvenților apetitul pentru acest domeniu. În fiecare an primim în fabrică studenţii de la „Ceramică şi Sticlă” pentru desfășurarea lucrărilor lor practice și pentru a vedea, încă de pe băncile școlii, ce înseamnă practic producția și care sunt avantajele unui job într-un domeniu productiv care îți oferă șansa de a vedea pe rafturile magazinelor sau în casele prietenilor produsele la care și tu ai contribuit, prin cercetare, dezvoltare sau producția lor efectivă. Domeniul este unul foarte complex, care cere cunoștințe, dăruire, având în vedere că această activitate de producție este continuă.

Alţi jucători consideră că e mai convenabil pentru ei să importe…

Țările cu tradiție în producția de gresie și faianță (Spania, Italia, Turcia) oferă de cele mai multe ori altor jucători din piața din România colecții aflate la finalul ciclului de viață (așa-numitele capete de stoc) sau, în multe cazuri, plăci de calitatea a-II-a sau calitate comercială (respectiv un mix între calitatea I și calitatea a II-a). Este firesc ca astfel de loturi să devină atractive ca preț și business pentru unii jucători locali. Pe de altă parte, legislația din România oferă un sprijin mai mare importatorilor decât producătorilor locali. De exemplu, în momentul de față, prin OUG 114 costurile cu gazul și energia electrică sunt cu circa 50% mai mari decât media din Europa, iar acestea reprezintă în medie 30-40% din costul total de producție. Astfel, producătorii din alte țări europene pot ajunge la un cost de producție mai mic, chiar și ținând cont de valoarea transportului până în România. Pe de altă parte, importatorii lucrează cu stocuri mici comparativ cu un producător local, având astfel costuri mai mici de depozitare.

Exporturile ocupă un procentaj redus al fabricii clujene. Aveţi planuri de a le majora?

Exporturile au reprezentat în 2019 aproximativ 5% din cifra de afaceri, înregistrând o dublare față de anul precedent. Am exportat anul trecut în ţări precum Austria, Bulgaria, Cehia, Islanda, Republica Moldova, Suedia şi Ungaria. În plus, suntem încrezători că anul acesta valoarea exporturilor va ajunge la 10%, având în vedere că investim permanent în cercetare, modernizare și dezvoltare de colecții noi adaptate trendurilor internaționale.

Ce produceţi? Ce vindeţi?

Plăcile ceramice reprezintă principalele produse pe care le comercializăm. În principal, în fabrica noastră se produc anual 8 milioane de metri pătrați de plăci ceramice sub brandurile CESAROM® și SANEX încă din 1962.

Acestea au destinații variate: gresie porțelanată glazurată și neglazurată, care poate fi utilizată atât la exterior, cât și la interior pentru placarea pardoselilor, dar și a pereților; gresie de interior care poate fi utilizată exclusiv pentru placările pardoselilor interioare; faianță pentru placarea exclusivă a pereților din interior; decoruri digitale sau cu aplicații speciale (în limbaj popular medalion sau brâu). Totodată, mai comercializăm și plăci ceramice sub brandurile RAKO® și Zalakeramia®, plăci care provin din fabricile Lasselsberger din Cehia, respectiv Ungaria. Acestea completează gama de produse cu formate mari de 60x60cm, 90x30cm, 20x120cm sau 120x60cm, cu aplicații și finisaje speciale și canturi rectificate. Cu aceste colecții ne adresăm în special unor consumatori care au spații generoase, precum și proiectelor comerciale și industriale.

Recomandaţi şi montatori, firme specializate, oferiţi şi consultanţă sau vă limitaţi la producţie şi vânzare?

Activitatea de bază a companiei este aceea de producție, desigur. Produsele noastre sunt apoi distribuite la nivel național printr-o rețea amplă de parteneri – de la magazine DIY până la cele specializate, precum și în două magazine proprii situate în ClujNapoca și București. Acordăm asistență și suport tuturor partenerilor, în propriile magazine CESAROM®, și în cazul solicitărilor primite online direct prin intermediul site-ului nostru direcționând clienții către cea mai apropiată sursă din zona lor. În ceea ce privește montajul plăcilor ceramice, decizia este la cumpărător. În calitate de producător, rolul nostru este acela de a informa și de a educa clienții cu privire la importanța unui montaj corect și specializat. De aceea pe siteul nostru oferim un ghid sub formă de „tips & tricks” pentru consumatorul final care dorește să achiziționeze plăci ceramice, precum și un ghid de montaj pe care românii îl pot consulta atunci când încep un proiect de amenajare sau renovare.

Cum faceţi distribuţia?

Produsele noastre se regăsesc în rețelele DIY Ambient, Dedeman, Hornbach și Leroy Merlin, precum și în magazine specializate și mari rețele de distribuție.

Înţeleg că în perioada de la mijlocul lunii martie şi până în prezent producţia s-a desfăşurat la parametri normali. Puteţi spune acelaşi lucru şi despre desfacere?

În primele trei săptămâni ale stării de urgență, o parte din partenerii noștri au început să resimtă efectele limitărilor impuse și acest lucru s-a transpus și în vânzări. Restricțiile de circulație și limitarea traficului de clienți în marile rețele DIY au determinat reducerea vânzărilor la începutul crizei medicale, astfel că în lunile martie și aprilie am înregistrat scăderi comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Trimestrul 1 s-a încheiat însă bine, cu o ușoară creștere față de anul trecut, datorită începutului foarte promițător din 2020. Atât noi, cât și partenerii noștri am implementat măsuri de protecție, astfel că magazinele închise au început să se redeschidă treptat doar după sărbătorile de Paște. Acest lucru, coroborat cu măsurile luate pentru ajutorarea partenerilor (promoții, asigurarea stocului de marfă, creșterea vitezei de livrare a comenzilor, lansarea de noi colecții, implementarea unui ghid de achiziție online etc.), a dus la redresarea vânzărilor, iar în momentul de față acestea sunt în linie cu cele planificate pentru această perioadă.

Cu doar trei săptămâni înainte de instaurarea stării locale de urgenţă aţi anunţat lansarea a 25 de colecţii noi de gresie şi faianţă. Aţi schimbat planurile de fabricaţie şi lansări de atunci?

Din cele 25 de colecții despre care vorbeam la începutul anului 20 au fost lansate deja în piață și primite cu succes. Perioada de stare de urgență a încetinit procesul de lansare, însă acesta a fost reluat, completând toate cele 25 de colecţii. Pe lângă acestea, am decis să lansăm și alte 5 noi colecții RAKO.

Din informaţiile pe care le aveţi, a existat o activitate importantă de renovare a locuinţelor în perioadele stărilor de urgenţă şi alertă?

Într-adevăr, am simțit dorința românilor de a își continua lucrările de renovare, chiar și în perioada stării de urgență. Este clar că acele proiecte care erau deja începute trebuiau terminate și astfel s-a ajuns și la nevoia de achiziție de plăci ceramice. Răspunsul nostru a constat în serviciul de comandă online implementat în perioada de criză, când restricțiile de circulație au împiedicat vizitele în magazine.

Puteţi numi câţiva factori care vă influenţează pozitiv afacerea, cel puţin pe plan local? Dar negativ?

Oferta bogată de plăci ceramice în piața din România face ca unul dintre factorii hotărâtori în decizia de cumpărare să fie disponibilitatea lor în stocul magazinelor. Am observat că de obicei românii ajung să cumpere gresie și faianță atunci când meșterul este deja în casa lor. De aceea, disponibilitatea în stoc este un avantaj competitiv important. Criza pandemică a creat un alt avantaj competitiv pentru noi. Românii au început să devină tot mai conștienți de faptul că produsele fabricate în România sunt la fel de atractive din punct de vedere calitativ și estetic, comparabile cu orice produs importat. Acum suntem, probabil, mai sensibili decât oricând la produsele fabricate în România. Puterea de cumpărare este factorul care va influența economia la nivel mondial în acest an atipic. Dacă puterea de cumpărare va scădea și statul nu va relaxa politicile de acordare a creditelor ipotecare, în această perioadă când mulți dintre români și-au pierdut deja locurile de muncă, atunci cu siguranță efectul va fi unul negativ asupra întregii industrii și implicit asupra business-ului nostru. Politici care să susțină dezvoltarea infrastructurii din România sunt imperios necesare pentru întreaga industrie a construcțiilor. Și nu în ultimul rând, fluctuațiile costurilor cu energia și gazele naturale sunt un factor cu efect major în businessul nostru, având în vedere că suntem un mare consumator de gaz și energie.

Foarte mulţi dezvoltatori imobiliari cu care am vorbit se lăudau cu gresia şi faianţa din Spania, Italia ca fiind de calitate. Mi-ar fi plăcut să aud şi de plăci ceramice… à la Cluj. De ce nu se vorbeşte prea mult despre ele ca fiind premium?

Da, Italia și Spania sunt țările cu cea mai îndelungată tradiție în producția de plăci ceramice și cele care dictează tendințele în această piață. Pe piața locală, în mod atipic, comparativ cu alte industrii locale, nu se promovează brandurile, ci țările de producție, deoarece există câteva sute de mărci internaționale. De asemenea, consumatorii trebuie să ia în calcul că, deși unele plăci ceramice sunt produse în Italia sau Spania, asta nu înseamnă că au întotdeauna și o calitate premium. În ceea ce privește plăcile ceramice produse în fabrica Sanex, cred că nu au fost până acum privite ca premium deoarece până în 2016, când s-a investit major în retehnologizare, produsele locale erau în urmă cu tendințele din piață (de exemplu, nu se producea gresie porțelanată). De asemenea, după perioada comunistă, românii au fost avizi după produse importate, aceasta fiind o altă explicație a faptului că s-au dorit produse din Italia sau Spania. Tendința însă se schimbă și românii se îndreaptă tot mai mult către produse autohtone.

În ce perioade ale anului vindeţi mai bine?

Perioada de vârf în achiziția de plăci ceramice este în lunile de vară, începând din iulie și până în septembrie. Cu toate acestea, în iarna 2019-2020 temperaturile care s-au situat peste normalul perioadei au avut un impact pozitiv asupra vânzărilor. Astfel că în perioada decembrie 2019 – februarie 2020 s-a înregistrat o creștere de 25% a volumului de vânzări comparativ cu aceeași perioadă din 2018-2019.

Ce s-a schimbat în ultimii ani ca factori care să vă impulsioneze afacerea?

Activitatea intensă de cercetare a pieței a dus la lansarea a aproximativ 100 de colecții noi în ultimii trei ani, colecții complet adaptate trendurilor internaționale, precum și cerințelor locale. Inovații precum dezvoltarea de colecții utilizabile atât pentru placarea pardoselilor, cât și a pereților, aducerea în producție a noi structuri și finisaje, dar și decorurile și mozaicurile dezvoltate în ultimii ani au deschis noi segmente produselor noastre.

Completarea gamei cu aceste noi produse, precum și cu formate dimensionale mai mari produse în cadrul grupului Lasselsberger și orientarea mai agresivă către segmentul proiectelor sunt doar o parte dintre factorii care au dus la creșterea sănătoasă a businessului din ultimii ani.

Ce investiţii aţi făcut în ultimii ani pe plan local?

Toate cele de mai sus au însemnat investiții importante în liniile de producție și în echipamente mai performante atât pentru producția efectivă a biscuitului ceramic, cât și în decorarea acestuia – fie că este vorba despre o decorare digitală cu efecte speciale, ori aplicații din materiale prețioase precum platină sau aur. În urma acestor investiții, jumătate din liniile de producție din fabrica Sanex sunt de ultimă generație, automatizate și robotizate.

Ce afaceri estimaţi pentru acest an comparativ cu anul trecut? Vă afectează în vreun fel cadrul legislativ, absenţa anumitor reglementări…?

Având în vedere evenimentele din ultima perioadă (politice, de sănătate publică), în cel mai pesimist scenariu, din cauza crizei Covid-19, piața românească de gresie și faianță ar putea să înregistreze un declin de 10-15% comparativ cu 2019. Astfel, în 2020 piața ar putea ajunge în acest scenariu la un volum de circa 31-32 milioane de metri pătraţi. Trimestrul I s-a încheiat bine, cu o ușoară creștere față de anul trecut, datorită începutului foarte promițător din 2020. În acest moment, estimăm că vom încheia anul cu un ușor avans al cifrei de afaceri comparativ cu 2019.

Cum a fost piaţa produselor voastre în urmă cu 4-5 ani? Ce s-a schimbat de atunci încoace?

În ultimii 4-5 ani, piața de plăci ceramice a înregistrat o creștere anuală de 5-7%, conform datelor furnizate de Institutul Național de Statistică. Cotele de piață ale diferiților jucători s-au schimbat în funcție de oportunitățile momentului, însă CESAROM® rămâne liderul local, cu o cotă de peste 20%.

În piaţa construcţiilor se vorbeşte în ultimii 3-4 ani despre dificultatea de a găsi nu doar specialişti, ci chiar şi muncitori fără experienţă. Cum e situaţia în acest sens, pentru Sanex? Se găsesc uşor muncitori pentru fabrică?

Așa cum am spus mai sus, în lipsa școlilor pentru ceramişti, este într-adevăr foarte greu să găsim specialiști. Din acest motiv am ales să dezvoltăm programe de formare profesională pentru noii angajați în cadrul companiei și, de asemenea, să investim în învățământul dual.

Înţeleg că aveţi microbuze care transportă angajaţii. Puteţi detalia?

Acordăm transport pentru toți angajații din afara orașului Cluj- Napoca, organizat cu microbuze închiriate de la o companie specializată. Cursele urmează un orar bine stabilit în funcție de schimburile din fabrică.

Cum vedeţi afacerea Cesarom în anii care vin?

Businessul se va dezvolta, evident în strânsă corelație cu evoluția economică globală, dar și cu cea locală. Este dificil acum să dăm estimări, dar planurile grupului Lasselsberger în România vizează creșterea capacităților de producție. În contextul actual, când și câte din toate planurile noastre de expansiune se vor putea implementa, rămâne de stabilit până la finele anului 2020. Cred că piața plăcilor ceramice se va maturiza în următorii 3 ani în România, iar interesul pentru plăci de formate tot mai mari va crește.

* Acest interviu a apărut în ediția print din iulie a revistei Constructiv