Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat cu ocazia unui eveniment de lansare că lucrările de foraj pentru secțiunea sud a Magistralei 6 de metrou, care va lega stația 1 Mai de Aeroportul Internațional Henri Coandă – Otopeni, au început oficial. În acest context, primul utilaj de foraj, denumit „Sfânta Maria”, a fost coborât în subteran, marcând începutul unui proiect de infrastructură urbană major.
„Este o zi importantă pentru București și pentru extinderea rețelei de metrou. Prin acest proiect vom îmbunătăți semnificativ transportul public și traficul rutier, contribuind astfel la o mobilitate mai bună pentru locuitorii Capitalei”, a declarat Mariana Miclăuș, directorul general al Metrorex.
Secțiunea sud a Magistralei 6 va include 6,6 kilometri de tuneluri și 6 stații, cu o stație emblematică – Tokyo, ce va face legătura atât cu stația 1 Mai, cât și cu Aeroportul Henri Coandă. Proiectul are o valoare semnificativă nu doar prin impactul asupra infrastructurii de transport, dar și prin implicarea unor surse de finanțare importante, cum ar fi fonduri de la bugetul de stat, fonduri europene și fonduri externe rambursabile de la JICA (Japan International Cooperation Agency).
Sorin Grindeanu a explicat că lucrările pentru această secțiune sunt estimat să fie finalizate în perioada 2027-2028, iar, după încheierea proiectului, își dorește ca magistrala să fie predată în administrarea Primăriei Capitalei, inclusiv cu sursele de finanțare aferente. „Vrem un sistem integrat de transport în București, iar pentru asta trebuie să colaborăm strâns cu Primăria Generală”, a adăugat ministrul Transporturilor.
Pe lângă utilajul „Sfânta Maria”, va fi activ și al doilea utilaj de foraj, denumit „Sfânta Ana”, iar împreună vor excava tunelurile subterane. Aceste mașini au o capacitate remarcabilă, având o lungime de 97 de metri și o greutate de aproximativ 600 de tone. Viteza medie de avansare este de 1,5 metri pe oră, în timp ce, pe măsură ce se excavează, sunt instalate inelele de beton necesare pentru stabilizarea tunelurilor.
În acest context, Grindeanu a subliniat importanța reluării acestui proiect după ce, la finalul anului 2021, existaseră temeri privind viabilitatea economică a liniei de metrou. „Am reînceput să lucrăm la acest proiect, corectând o greșeală istorică a perioadei anterioare”, a declarat ministrul, făcând referire și la sprijinul acordat de Ambasada Japoniei în continuarea finanțării.
Astfel, magistrala 6 de metrou va reprezenta un pas semnificativ în dezvoltarea infrastructurii de transport din București și va facilita accesul rapid către Aeroportul Henri Coandă, contribuind la decongestionarea traficului rutier din Capitală.