Contract istoric pentru infrastructura rutieră: 6,62 miliarde de lei pentru un tronson din Autostrada Transilvania

România a bifat un moment important în dezvoltarea infrastructurii rutiere: cel mai mare contract semnat vreodată pentru un tronson de autostradă, în valoare de 6,62 miliarde de lei (fără TVA). Este vorba despre segmentul dintre Poarta Sălajului și Nușfalău, parte a Autostrăzii Transilvania, ce include și ambițiosul Tunel Meseș – cel mai lung tunel rutier proiectat în România, cu o lungime de aproape 3 kilometri.

Contractul a fost semnat la Zalău de reprezentanții Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și cei ai consorțiului turc Makyol – Ozaltin, în prezența premierului Marcel Ciolacu, a ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, precum și a oficialilor locali și județeni.

„O zi istorică pentru infrastructura rutieră din România”

Premierul Marcel Ciolacu a descris evenimentul drept un moment istoric: „Este un record. Cea mai mare valoare contractată în infrastructura rutieră din România, peste șase miliarde de lei. Este ultimul tronson care nu era contractat din Autostrada Transilvaniei”, a declarat acesta. Șeful Guvernului a punctat că semnarea acestui contract demonstrează angajamentul autorităților pentru dezvoltarea echilibrată a tuturor regiunilor țării.

Un tunel emblematic pentru infrastructura românească

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a subliniat complexitatea proiectului: 41 de kilometri de autostradă, incluzând Tunelul Meseș, un element simbolic al întregii lucrări. „Putem spune că, de la Nădășelu până la Nușfalău, s-a intrat în faza finală, cea de execuție. De asemenea, și tronsonul Suplacu de Barcău – Biharia este în execuție”, a precizat Grindeanu.

Referindu-se la consorțiul desemnat pentru execuția lucrărilor, ministrul a evidențiat experiențele pozitive cu cele două companii turce. Makyol a construit autostrada Craiova – Pitești, finalizată înainte de termen, iar Ozaltin este implicată în proiectele metroului din București și în autostrada Sibiu – Făgăraș.

O verigă esențială pentru continuitatea Autostrăzii Transilvania

Deputatul Lucian Bode, președintele Comisiei pentru transporturi din Camera Deputaților, a subliniat importanța strategică a tronsonului. „Este un lot vedetă, cu cel mai lung tunel rutier construit în România. Este veriga care lipsește pentru a asigura continuitatea a 100 de kilometri de autostradă între Nădășelu și Suplacu de Barcău”, a spus Bode.

Potrivit acestuia, aproape 80 din cei 100 de kilometri sunt situați pe teritoriul județului Sălaj, ceea ce conferă proiectului un rol crucial pentru conectivitatea regională. Bode a subliniat necesitatea respectării termenelor și gestionării riguroase a lucrărilor pentru a evita întârzierile.

Calendarul lucrărilor

Segmentul Poarta Sălajului – Nușfalău a fost ultimul lot nesemnat din Autostrada Transilvania. Odată cu atribuirea acestui contract, întregul tronson dintre Nădășelu și Biharia este în fază de execuție sau pregătire de execuție. Proiectul include elemente tehnice de mare complexitate, în special în zona montană, iar realizarea Tunelului Meseș va reprezenta o premieră inginerească pentru infrastructura rutieră națională.