Master Planul de Transport prevede construcția a 11 autostrăzi până în 2026

Master Planul de Transport, document elaborat de Ministerul Transporturilor prevede construția a 1.289,4 kilometri de autostradă până în 2026, iar costurile totale sunt estimate la 13,3 miliarde de euro. De asemenea, este planificată construcția a 1.908 kilometri de drumri exprese până în 2036 la un cost total de 10,76 miliarde de euro.

În 2017 și 2018 vor trebui să fie încheiate lucrările la două tronsoane din Autostrada Transilvania, adică la porțiunea Suplacu de Barcău – Borș (+Oradea) și la ruta Nădășelu – Suplacu de Barcău, iar în 2020 ar trebui să fie gata și rutele Sibiu – Brașov, Târgu Neamț – Iași – Ungheni și Craiova – Pitești.

Autostrada Sibiu – Pitești ar urma să fie gata în 2022, va avea o lungime de 116,60 km și va costa, în total, 1673,57 milioane de euro.

Tot în 2022, românii ar putea circula pe încă două șosele de mare viteză aflate printre prioritățile Master Planului, și anume Comarnic – Brașov și Târgu Neamț – Iași – Ungheni.

Autostrada Târgu Neamț – Iași – Ungheni, a treia pe lista ministerului în Master Planul General de Transport, a fost inclusă în bugetul României la finele anului trecut, iar autoritățile estimau că lucrările vor începe cel târziu în 2016.

Alte proiecte de autostradă trecute în Master Planul General de Transport sunt cele pentru Autostrada Sibiu-Brașov, cu termen de finalizare în anul 2020 (120 de kilometri lungime, costuri de 816,44 milioane de euro), Autostrada Craiova-Pitești care trebuie să fie gata tot în 2020 (aproximativ 125 de kilometri și 900 de milioane de euro), Inelul București (A0), cu începerea lucrărilor în 2018 și terminarea lor în 2022 (102 kilometri lungime și 1,335 miliarde de euro costuri).

Pentru Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț lucrările ar trebui să înceapă în acest an, iar termenul-limită este 2026. Numărul total de kilometri ar fi de 183, iar cheltuielile ar urma să ajungă la aproape 3 miliarde de euro. Mai târziu, în 2012, ar trebui să fie demarate lucrările la drumurile rapide între Ploiești și Comarnic (51 de kilometri, 306 milioane de euro costuri), dar și între Brașov și Bacău, lung de 160 de kilometri, la un preț total care este estimat la 1,845 miliarde de euro.

În zona infrastructurii rutiere au fost incluse în Master Planul General de Transport și proiectele prioritare pentru drumurile expres, termenul de finalizare cel mai îndepărtat fiind 2036. Prioritățile listate în document se referă la modernizarea actualei centuri a Capitalei, de la autostrada spre Pitești până la cea spre Constanța,, iar alte șosele de acest fel care sunt prioritizate sunt Ploiești – Buzău, Bacău – Focșani, Buzău – Focșani, Constanța – Brăila.

Cele mai scumpe segmente de autostradă sunt Posada-Azuga și Azuga-Surduc de pe autostrada Comernic-Brașov. Un kilometru de autostradă va costa 21,76 milioane de euro. La polul opus, lotul dintre Suplacu de Barcău și frontieră costă 3,7 milioane de euro per kilometru.

Master Planul arată că pentru implementarea tuturor proiectelor aferente perioadei de programare 2014 – 2020 doar pe segmentul rutier e nevoie de circa 12,8 miliarde de euro, iar totalul fondurilor disponibile ajunge doar la 4,6 miliarde de euro (fonduri europene, cofinanţări şi alocări bugetare). În acest fel, deficitul este de 8,21 miliarde de euro, bani pe care România trebuie să îi găsească.