Austria (+ 74%), România (+ 54%), Olanda (+ 46%) și Danemarca (+ 32%) au înregistrat cele mai mari creșteri anuale ale investițiilor în proprietăți comerciale în 2017, în timp ce investițiile totale în Europa au crescut la 234 miliarde de euro, o creștere de 7% față de aceeași perioadă a anului trecut, potrivit celui mai recent raport Savills “European Investment Briefing”.
Investițiile transfrontaliere au reprezentat peste 50% din totalul activității în 2017 (față de 44% în 2016), investitorii asiatici fiind cei mai mari investitori de peste ocean în Europa.
Cu toate acestea, potrivit Savills, dacă excludem Marea Britanie, SUA a fost responsabilă pentru cele mai mari investiții transfrontaliere în Europa continentală, aproximativ 9%, axându-se în principal pe activele de calitate, cu randament scăzut. Investitorii locali au vizat active în locații secundare, cu mai mult loc pentru comprimarea yield-urilorși câștiguri avantajoase.
Marcus Lemli, Head of European Investment, a declarat: „Tendința capitalului de peste ocean, care vizează activele de mare valoare, va continua să se mențină pe parcursul anului 2018 și ne așteptăm ca mai mulți investitori asiatici să traverseze Canalul de la Londra pentru a concura pentru activele din Europa continentală. În schimb, anticipăm că investitorii oportuniști se vor îndrepta din ce în ce mai mult către orașe secundare în căutarea de opțiuni alternative ale piețelor principale, și pentru a identifica noi produse disponibile spre vânzare, ceea ce va duce la creșterea prețurilor și la scăderea yield-urilor. Mai exact, ne așteptăm ca volumele investițiilor să crească rapid în orașe secundare precum Manchester, Rotterdam și Dusseldorf și în zone de birouri mai puțin dezvoltate din Frankfurt și Praga.”
În ciuda prețurilor ridicate și a randamentelor medii ale spațiilor de birouri care au atins un nivel minim istoric de 3,9%, comparativ cu media pe cinci ani de 4,6%, birourile continuă să fie segmentul european preferat al investitorilor, potrivit Savills. Sectorul a reprezentat o pondere de 46% din totalul volumelor de investiții în 2016. Cu toate acestea, investitorii în active de tip „value-add” au vizat în special segmentul industrial, care a înregistrat cea mai mare creștere a cererii investiționale în ultimele 12 luni. Investițiile în proprietăți industriale au reprezentat 15% din volumul total al investițiilor europene anul trecut, față de 11% în 2016 și 9% în 2015, ajungând la 65,9 miliarde de euro în zona analizată de Savills în 2017, o creștere anuală cu 23% față de creșterea anuală de 3% de pe segmentul birourilor. Belgia (+ 240%), Germania (+ 75%), Norvegia (+ 74%) și Italia (+ 70%) au înregistrat cele mai mari creșteri anuale, cu volume ale investițiilor în segmentul industrial în 2017 mult peste mediile pe termen lung.
Alice Marwick, European research analyst, adaugă: „Perspectivele pentru Europa în 2018 sunt pozitive, creșterea economică se așteaptă să fie susținută de o politică monetară favorabilă, de îmbunătățirea pieței forței de muncă și de sentimentul general pozitiv al consumatorilor. Pe măsură ce ajungem la etapele finale ale acestui ciclu, investitorii se concentrează acum pe teme structurale, mai degrabă decât pe cicluri, care creează premizele pentru fluxuri de venituri pe termen lung, de calitate, care vor avea un impact benefic în sectorul logistic, rezidențial și cele alternative. Randamentele ar trebui să se stabilizeze și să rămână la niveluri minime istorice, în timp ce ratele dobânzilor rămân scăzute, investițiile instituționale în proprietăți imobiliare cresc, la fel și fluxurile asiatice de capital.
În ceea ce privește piața investițiilor imobiliare din România, Codrin Matei, Managing Partner la Crosspoint, Head of Capital Markets, Office Agency & Business Development concluzionează: „Putem observa o perspectivă de ansamblu optimistă în Europa iar țările din blocul sud-estic apar din ce în ce mai des pe radarul investitorilor imobiliari. Fundamentele favorabile din 2018 vor continua să suscite interesul noilor jucători care își vor face intrarea pe piața din România. Noi produse de dimensiuni mari sunt preconizate să iasă la vânzare în acest an, transformând piața într-una care nu mai poate fi evitată de marii cumpărători”.