Vasile Goța, director executiv Elis Pavaje: În fiecare an adăugăm noi tipuri de lucrări în portofoliu*

Diversificarea lucrărilor cere mai mult personal specializat. Compania a ajuns deja la circa 160 de persoane în departamentul tehnic-execuție, din care jumătate sunt angajați în realizarea lucrărilor de montaj pavele, iar cealaltă jumătate lucrează în proiecte de antrepriză generală.

E foarte greu să găseşti acum în România companii care să aibă, pe plan local, mai multe fabrici. Unul dintre puținele exemple în acest sens este Elis Pavaje, care are patru fabrici la noi în țară. Mai mult decât atât, pe lângă creşterea producției, compania îşi diversifică aproape constant şi gama de servicii. Legat de producție, amintim că recent, în 2019, au finalizat achiziția unei secții de piatră cubică din Almașu Mare (Alba), de unde comercializează piatră cubică cu feţe splitate şi piatră cubică antichizată, de mai multe tipuri și dimensiuni. Tot în 2019 s-a finalizat investiţia în retehnologizarea fabricii de prefabricate din beton vibropresat, de la Vinţu de Jos, achiziţionată de la Fruhwald AG. Aceasta este cea de-a patra fabrică de producţie de prefabricate din beton a companiei. Pe de altă parte, despre noile servicii şi despre noile tendințe de pe piața de profil, am vorbit cu Vasile Goţa, director executiv Elis Pavaje.

Cum aţi făcut trecerea de la producţie la producţie şi execuţie, pentru ca apoi să faceţi şi antrepriză generală?

Serviciile de montaj au apărut ca o dezvoltare firească a afacerii, în condițiile în care după
ce am început producția de pavele, în urmă cu aproape 30 de ani, am constatat că nu aveam cu cine să le montăm. Am învățat și noi din mers, fiindcă era o piață aproape inexistentă în acea perioadă. Ulterior am
acumulat experiență, am fost puşi în situații diverse, cu solicitări tot mai variate, clienții au
început să ne ceară să le realizăm și alte tipuri de lucrări, inginerii nou angajați, de asemenea, au venit cu un pachet de cunoștințe și experiență pe diverse domenii.

Reușita respectivelor lucrări ne-a recomandat mai departe, astfel încât în momentul de față avem o serie de lucrări pe care le realizăm
în antrepriză generală. Desigur, mai avem și lucrările de montaj pavele, borduri, adică montajul
exclusiv al produselor noastre, însă ponderea acestora în total lucrări a scăzut mult. Învățăm
în fiecare zi, în fiecare an adăugăm noi tipuri de lucrări în portofoliu.

Ce înseamnă pentru Elis Pavaje a face un proiect de antrepriză generală?

Un proiect de antrepriză generală implică responsabilitate din momentul contractării până la încheierea contractului, până la finalizarea ultimelor detalii, realizarea plății tuturor celor implicați în proces și a documentelor necesare. În prezent, asigurăm prin resurse proprii servicii de proiectare, realizăm instalații rețele pluviale, rețele de canalizare, platforme din beton sau asfalt, autostrăzi, mobilier urban, ziduri de sprijin, ziduri ornamentale şi, în plus, asigurăm prin subcontractanți alte tipuri de servicii, precum: rețele electrice, irigații, amenajări terenuri de joacă, amenajare peisagistică și alte tipuri de lucrări.

În linii mari, prin ce diferă antrepriza generală din domeniul în care activaţi de antrepriza generală din alte tipuri de lucrări?

Există o diferență semnificativă care ține de specializarea personalului. În antrepriza din construcții civile se angajează ingineri specializați în construcții civile, în timp ce noi căutăm ingineri cu facultate finalizată de construcții drumuri și poduri. O altă diferență este şi în cazul utilajelor folosite. De exemplu, noi lucrăm cu: buldozer, greder, excavator, încărcător frontal, compactor, basculante. În ceea ce privește gradul de amploare, există multe situații în care lucrările de drumuri pot fi foarte complexe și se poate întâmpla să dureze ani, necesitând de multe ori o serie de expertize și mulți subcontractanți, chiar dacă, probabil, cele mai multe ucrări de unde activăm sunt de amploare mai redusă. Un alt aspect – diferența mai constă în sursa fondurilor. Astfel, pentru lucrările de infrastructură, multe resurse sunt necesare a fi alocate din fonduri publice, deci procedurile sunt mult mai anevoioase, în timp ce majoritatea lucrărilor civile sunt realizate din fonduri private.

Serviciile de antrepriză generală au presupus şi o reconfigurare a structurii personalului companiei?

Da, noi am plecat de la pavaj, muncitorii noștri lucrau inițial în producție. Ulterior, dezvoltând serviciul de montaj, am angajat un număr mare de montatori și câțiva ingineri pentru supraveghere lucrări. Apoi numărul inginerilor angajați a crescut. Astfel, acum avem 16 ingineri în departament și am angajat și mulți muncitori care să efectueze și alte tipuri de lucrări. Pe fondul crizei de personal din anii trecuți am angajat inclusiv muncitori din Sri Lanka, Nepal, Vietnam.

Acum avem aproximativ 160 de persoane în departamentul tehnic-execuție, iar cam jumătate din personal sunt angajați în realizarea lucrărilor de montaj pavele. Cealaltă parte din personal lucrează pe proiecte de antrepriză generală. Meritele aparțin întregii echipe, însă aș menționa mai ales numele Cristian Panea, cel care conduce departamentul tehnic-execuție și care, prin expertiza acumulată și relațiile de durată dezvoltate cu clienții, a fost unul dintre pilonii reușitei serviciilor asigurate de Elis Pavaje.

Întreg personalul departamentului de montaj este angajat în județul Alba, însă lucrările supervizate sau lucrările de montaj se realizează în toată țara. În ultimii ani am început să lucrăm și cu echipe externalizate. În acest moment colaborăm cu aproape 100 de oameni, aceștia fiind implicați doar în lucrările de montaj pavele, borduri.

Având în vedere că pentru anumiţi clienţi asiguraţi şi încărcarea şi transportul produselor, o întrebare ar fi ce investiţii aţi făcut în utilaje şi parcul auto în ultimii ani?

Pentru livrări până la 100 de kilometri în jurul fabricilor, livrăm cu mașini proprii, datorită facilității oferite de camioanele cu macara, care permit descărcarea mărfii în curtea clientului.

În restul țării livrăm cu camioane ale transportatorilor, avem o serie de contracte semnate, dar angajăm și pe bursa de transport. Pentru lucrările noastre livrăm cu mașini proprii. Pentru descărcări, de multe ori folosim chiar și basculante.

Ce noi servicii de montaj aţi adăugat la portofoliul de activităţi din ultimii ani?

După cum menționam anterior, dezvoltarea noilor servicii a venit pe fondul solicitărilor primite de la clienți. Avem lucrări de asfaltare și betonare a drumurilor de peste patru ani, deja putem spune că avem experiență destulă şi pe acest segment de piață. Avem în plan să ne extindem și în zona serviciilor de amenajare peisagistică, în condițiile în care cererea a devenit tot mai mare pe acest segment.

Ce puteţi să ne spuneţi despre producția şi lucrările de/cu piatră cubică ale Elis?

Am intrat pe acest segment de piață în 2019, începuturile sunt anevoioase, piața este foarte mică și, în plus, avem nevoie de timp pentru a obține notorietate ca furnizor de piatră cubică. Întâmpinăm dificultăți și cu pregătirea personalului în montajul pietrei cubice, experiența fiind destul de limitată în acest sens. O altă problemă specifică este faptul că majoritatea proiectelor cu piatră cubică sunt realizate pe fonduri publice și, în consecință, aceasta este o piață dominată aproape exclusiv de preț. Cu toate acestea, avem o creștere spectaculoasă pe partea de piatră cubică în 2020, ceea ce ne determină să fim încrezători.

Din martie suntem în perioadă de pandemie. S-a schimbat ponderea lucrărilor publice versus private în această perioadă pentru compania dumneavoastră? Ce s-a mai schimbat pentru Elis în aceste luni?

Pe parcursul lunilor martie-aprilie a scăzut volumul lucrărilor rezidențiale. Între timp însă, au revenit. Norocul nostru a fost acela că în momentul începerii pandemiei erau deja alocate o serie de fonduri pentru lucrări din surse publice și private, iar acestea au putut merge înainte. Ce s-a schimbat în comportamentul de business? Suntem mult limitați din punctul de vedere al mobilității. Întâlnirile de afaceri față în față, care sunt rețeta colaborărilor reușite, sunt în cea mai mare parte amânate.

Încercăm să ne adaptăm la condițiile date, comunicând mai mult online sau telefonic. Însă sperăm să revenim la normal cât mai repede. Ce s-a schimbat pentru beneficiarii rezidențiali ai Elis Pavaje? Mulți proprietari de apartamente iau în considerare mutarea la casă. De asemenea, a crescut interesul pentru amenajările exterioare. A apărut necesitatea petrecerii timpului în aer liber, iar în aceste condiții oamenii au ajuns să pună mai mare accent pe modul în care arată curtea lor și confortul deținut. Aici intervenim noi, încercând să venim cu soluții de îmbunătățire a condițiilor de viață.

Ce proiecte/lucrări noi aţi adăugat în portofoliu din martie până în prezent?

O lucrare importantă este proiectul de amenajare a zonei centrale din Orăştie: Piața Victoriei și realizarea unui parcaj adiacent. Valoarea lucrărilor se ridică la 22 milioane de lei și urmează a se finaliza în 2022. Lucrarea implică amenajarea cu piatră cubică, pavele, borduri și alte produse. Un alt proiect recent câştigat este reconversia funcțională a şanțului exterior al cetății Alba Carolina, din Alba Iulia, spații publice amenajate pentru agrement și petrecerea timpului liber. În acest proiect se va folosi, de asemenea, atât pavaj, cât și piatră cubică, lucrarea având o valoare de 5,8 milioane de lei. De asemenea, am contractat lucrări de realizare a noii platforme logistice a CTP Park din Bolintin, pe A1, cu hale de închiriat. Adaug şi că de curând am finalizat o serie de noi platforme ale magazinelor Kaufland în mai multe locuri din țară.

Aveţi noi solicitări de lucrări de amploare pentru care să depuneţi oferte sau pentru care sunteţi în discuţii?

Avem solicitări în permanență, participăm la licitații, ofertarea este o parte din activitatea noastră. Încercăm să diversificăm serviciile, însă nu ne aruncăm decât acolo unde putem spune cu certitudine că putem avea și controlul. Un exemplu dintre multe altele – în ultima perioadă am primit solicitări pentru lucrări de demolări.

Aveţi investiţii în plan pentru lunile care vin, pentru anul care vine?

Nu avem în plan investiții deosebite, avem însă în fiecare an investiții curente în utilaje și mașini, pentru înlocuirea celor care nu mai au randamentul necesar. De asemenea, avem în plan majorarea parcului de utilaje noi, pentru a putea face față cererii, pentru a ne putea încadra în termenele lucrărilor contractate. În ultimele trei luni am cheltuit circa 300.000 de euro, iar pentru anul viitor avem în planul de investiții alți 500.000 de euro, doar pentru departamentul tehnic-execuție.

Vă mai menţineţi estimarea de creştere cu 10% a cifrei de afaceri?

În ceea ce privește rezultatele, pe primul semestru am avut o creștere de peste 25% a cifrei de afaceri. Avantajul nostru în această perioadă a fost că lucrările în construcții se desfășoară în aer liber. În acest moment avem încă foarte multe comenzi atât pe vânzare, cât și pe servicii de montaj. Pe piața construcțiilor nu sunt semne îngrijorătoare pe termen scurt. Se pare că domeniul nostru este printre cel mai puțin afectate, așa că sperăm să închidem bine și al doilea semestru.

*Acest articol a apărut în ediția print din septembrie a revistei Constructiv