Calea ferată Cluj-Aghireșu a intrat în reconstrucție

Asociația Pro Infrastructură a făcut publică prima filmare integrală de pe Magistrala M300, ilustrând lotul 1 din 4 al proiectului de electrificare și modernizare dintre Cluj-Napoca și Oradea, până la Episcopia Bihor. Această inițiativă va permite trenurilor ardelenești „high speed” să circule cu o viteză maximă de 100 km/h, față de 80 km/h înainte, pe același traseu sinuos austro-ungar.

Unul dintre aspectele semnificative ale proiectului este reproiectarea a doar două curbe, situată la nord-vest de Gârbău, pentru a facilita circulația trenurilor cu viteze sporite. De asemenea, îmbunătățirile includ electrificarea liniei și introducerea semnalizării moderne ETCS. Se prevede că în viitorul apropiat se va implementa și un serviciu de tren metropolitan.

În ciuda progreselor semnificative, Asociația Pro Infrastructură a exprimat îngrijorare în legătură cu mobilizarea suboptimală a Asocierii RailWorks, compusă din Arcada și Alstom, într-o zi obișnuită de lucru. Progresul fizic al lucrărilor se situează în prezent la aproximativ 5%, cu un avans financiar de 11%. Până în prezent, activitățile desfășurate au inclus demontarea firului 1, organizarea șantierului și amenajarea albiei râului Nadăș. Circulația trenurilor se desfășoară în continuare pe firul vechi până la destinația finală, Aghireș.

Cu toate acestea, obiectivul ambițios al proiectului este finalizarea acestuia până în 2026, în conformitate cu termenele stabilite în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Contractul în valoare de 1,6 miliarde de lei, fără TVA, a fost semnat la data de 30 decembrie 2022 și prevede o perioadă de 6 luni pentru proiectare și 36 de luni pentru execuție. Cu toate acestea, rămâne de văzut în ce măsură acest calendar ambițios va fi respectat.