Astaldi a cerut insolvența

Compania italiană Astaldi, care construiește magistrala de metrou din cartierul Drumul Taberei,  a cerut protecție Curții Supreme de Justiție de la Roma față de creditorii săi, în urmă întârzierii procesului de vânzare a celui de-al Treilea Pod peste Bosfor, din Turcia, întârziere ce a cauzat companiei italiene o scădere drastică a încasărilor.

„Pentru a păstra și proteja activele Companiei, precum și interesele companiei părților interesate și pentru a proteja afacerea, permițând continuitatea operațiunilor italiene și străine, Consiliul de administrație al Astaldi a evaluat și a decis să depună la Curtea de la Roma cererea pentru o înțelegere cu creditorii „cu rezervare”, în conformitate cu articolul 161, subsecțiunea 6 și articolul 186-bis din R.D. din 16 martie 1942, nr. 267 cu modificările și completările ulterioare („Legea privind insolvența italiană”)”, se arată într-un comunicat de presă remis vineri de către companie. Compania spune că își va continua activitatea in condițiile prevederilor și limitelor stabilite prin legislația italiană.

Astaldi speră să vândă Podul Yavuz Sultan Selim (cel de-al treilea pod peste Bosfor) pentru a-și putea consolida lichiditățile și pentru a-și reduce datoriile, care, la sfârșitul lui 2017 însumau 1,26 miliarde de euro. Primirea unei oferte obligatorii pentru acest pod era una dintre condițiile pentru majorarea planificată a capitalului companiei de pâna la 300 de milioane de euro.

Astaldi informează că întârzierea procesului de vânzare a acțiunilor sale în cel de-al Treilea Pod peste Bosfor, din cauza evenimentelor politice și economice sau financiare care au afectat recent Turcia în anul 2018, a necesitat ajustarea întregului plan de consolidare a capitalului și de consolidare financiară – prezentat pieței și constând, printre altele, în capitalul majorat deja aprobat de adunarea acționarilor și cedarea activelor de concesiune.

Drept urmare, compania italiană a precizat că obiectivele sale cuprinse în strategia 2018-2022 nu vor mai fi atinse.

În România, constructorul Astaldi derulează, că parte a unor consorții, o serie de proiecte de infrastructură feroviară printre care se numără construirea Magistalei 5 de metrou din București (secțiunea Eroilor – Răul Doamnei,), reabilitarea tronsonului Km 614 –Bârzava (2a) și Bârzava– Ilteu (2b), situate pe Axa prioritară TEN-T 22 (Coridorul IV Pan-European) Nürenberg–Praga–Viena–Budapesta–Curtici–Simeria–Brașov–Bucureşti–Constanța. Acest contract are o valoare de 3,45 miliarde lei. În plus, parte a unui alt consorțiu, Astaldi a semnat un contract de lucrări, în valoare de 2,63 miliarde lei, pentru modernizarea infrastructurii și suprastructurii feroviare pe secțiunea Gurasada-Simeria, o altă secțiune importantă a Coridorului IV Pan-European.

Metrorex trebuie să despăgubească asocierea formată din Astaldi S.p.A – FCC Construccion SA, Delta ACM 93 SRL şi AB Construct SRL cu suma de 188 de milioane de lei (aproximativ 40 de milioane de euro) pentru revendicări solicitate în perioada 2011-2015. Decizia obținută în justiție este definitivă şi irevocabilă din luna mai 2018.

La începutul lunii septembrie, Ministerul Transporturilor a lansat în dezbatere publică un proiect de Hotărâre de Guvern prin care despăgubirile datorate de Metrorex către Astaldi, de 188 de milioane de lei, vor fi plătite de la bugetul statului.