Cele mai avantajoase zone unde se mai pot construi pe viitor spaţii logistice şi industriale în jurul Capitalei, în afară de zonele unde se construieşte deja, se plasează pe traseul Dragomireşti – Chitila, Mogoşoaia, consideră Rodica Târcavu, Partner, Industrial Agency, Cushman & Wakefield Echinox.
Specialistul citat a indicat această zonă adăugând că mai există terenuri şi de-a lungul autostrăzii A1 sau A3 potrivite pentru depozite moderne însă acestea din urmă sunt puţine, cele mai multe fiind mici şi greu de compactat sau, mai ales cum e cazul zonei de lângă A3, sunt terenuri pe care, cel puţin deocamdată, proprietarii cer frecvent foarte mulţi bani.
Aşa se face că dacă prin anul 2005 existau terenuri pentru industrial care se vindeau în vestul Bucureştiului cu preţuri mici, de circa 10 euro / mp, principala problemă fiind atunci că dura mai mult compactarea, acum pentru multe terenuri e o piedică şi preţul. Există proprietari care pe lângă A3 cer un preţ de 50 euro/mp, ajungând uneori să ceară chiar şi 90 de euro, un preţ greu greu de acceptat pentru un dezvoltator de depozite care cere pe chirie în jur de 4 euro/mp.
Stocul
Piața locală a spațiilor industriale și logistice a ajuns la un stoc de 2,65 milioane de metri pătrați și se îndreaptă cu pași repezi spre pragul de 3 milioane de metri pătrați, care va fi atins până la finalul acestui an, potrivit raportului România Industrial & Logistics Market 2017, realizat de Cushman & Wakefield Echinox.
“Dacă se menţine acest ritm de dezvoltare din ultimii doi ani, am putea depăşi un stoc de 4 milioane mp şi chiar să ne apropiem de 5 milioane mp în doi ani”, a declarat Rodica Târcavu (foto mai jos).
Aproape 90% din stocul actual este concentrat în București și alte cinci orașe – Timișoara, Cluj, Ploiești, Brașov și Pitești. Sibiu, Oradea și Arad sunt alte piețe care au atras atenția dezvoltatorilor de spații industriale și logistice, în timp ce regiunea Moldovei a fost evitată de majoritatea investitorilor din cauza infrastructurii mai slab dezvoltate.
De altfel, și noile proiecte sunt concentrate în aceleași orașe. Astfel, dintr-un stoc nou de aproximativ 450.000 de metri pătrați propus spre livrare în 2017, Bucureștiul va atrage 56%, Timișoara 14%, iar Pitești 9%.
„Piața logistică și industrială este într-o etapă de dezvoltare efervescentă, atât din perspectiva cererii, cât și a ofertei. Anul 2017 a continuat tendința din 2016, remarcându-se printr-un nou record atât al livrărilor, cât și al tranzacțiilor, cu un volum de peste 300.000 de metri pătrați închiriați în primul semestru. Suntem încrezători că și în următorii 2 – 3 ani se va menține această tendință”, a spus specialistul citat.
Chirii şi ocupare
Pe fondul cererii în creștere, rata de neocupare a spațiilor industriale a scăzut, la nivel național, spre nivelul de 4%, în timp ce în București gradul de neocupare este de 3%, ținând cont că dezvoltatorii nu mai au spații mari disponibile spre închiriere. În prima jumătate a acestui an, cererea a venit în special din sectoarele de retail și comerț electronic (35%), respectiv logistică și distribuție (33%).
În ultimul an, chiriile solicitate au urcat ușor și variază între 3,95 și 4,25 euro/mp/lună în București, între 3,5 și 3,8 euro/mp/lună în Cluj și între 3,4 și 3,7 euro/mp/lună în Timișoara. Taxa cu serviciile administrative (service charge), care acoperă impozitul pe proprietate, polița de asigurare, paza, mentenanța tehnică și peisagistica spațiilor exterioare, variază între 0,6 și 0,9 euro/mp/lună.